Cea mai mare PROVOCARE a unei industrii cu șomaj zero: resursa umană
Urmând tendințele de dezvoltare din majoritatea țărilor europene, industria de servicii pentru afaceri din țara noastră numără astăzi peste 60.000 de români angajați în companiile din domeniu, număr care, pentru a putea susține extinderea sectorului, este estimat să ajungă până la 120.000-150.000 în următorii cinci ani.
Lipsa resursei umane
Dar, cu toate că este una dintre puținele industrii din România care înregistrează șomaj zero, nu înseamnă că este lipsită de probleme. Cea mai mare provocare căreia trebuie să-i facă față este… resursa umană sau, mai degrabă lipsa ei, a explicat Florin Grama, președintele Asociației Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din România (ABSL) și director Customer Service & Support la Microsoft România, într-un interviu acordat revistei CARIERE.
„Creșterea este suficient de mare încât să nu fie întotdeauna sustenabilă cu absolvenții de pe băncile universităților. Dar, când vorbesc de număr de angajați, nu mă refer doar la cantitate, ci și la calitatea lor și la experiența practică pe care o au”, a subliniat Florin Grama, care a fost numit în funcția de președinte al ABSL în luna iunie a acestui an.
În opinia lui, rezolvarea problemei de deficit de forță de muncă specializată în domeniul serviciilor pentru afaceri ar trebui făcută în două direcții. Universitățile ar trebui să-și stabilească domeniile de studiu și în funcție de cererea care există sau, dimpotrivă, nu există pe piața muncii din România. De exemplu, să mute sau să reducă anumite domenii care nu au o cerere foarte mare și să crească numărul celor care au o cerere foarte mare de angajați.
Citește și Cum trebuie să fie software developerul viitorului
Un al doilea pas care trebuie avut în vedere este un parteneriat între universități și companii. Pentru că una dintre principalele priorități ale ABSL este dezvoltarea forței de muncă specializate în industrie, în luna iulie a acestui an a lansat, în parteneriat cu Academia de Studii Econonomice (ASE), programul de masterat „Business Services”, menit să susțină dezvoltarea industriei serviciilor pentru afaceri și să contribuie la pregătirea profesională a viitoarei generații de specialiști din industrie.
„Prin acest parteneriat ne dorim să pregătim acei studenți care sunt interesați de acest domeniu. Vrem să le asigurăm un job chiar înainte de terminarea facultății și să-i ajutăm să se potrivească și mai bine cerințelor de business ale organizațiilor. Este un proiect pilot, ne dorim să-l extindem, dar, mai întâi de toate, vrem să avem rezultate preliminare ca să ne asigurăm că investiția are sens și că există deschidere din partea mediului universitar. Într-un final, vrem să încheiem un parteneriat cu Guvernul astfel încât să atragem investiții noi”, a adăugat președintele ABSL.
Specialiștii români nu au de ce să părăsească țara
România stă bine la capacitatea de livrare a serviciilor în contextul în care 95% dintre acestea sunt exportate și doar 5% folosite în interiorul țării. Chiar dacă raportul calitate-preț este bun, România trebuie să crească complexitatea activităților serviciilor și calitatea acestora. Iar acest lucru se va întâmpla în următorii 20-30 de ani, cu condiția ca țara să-și păstreze motivată actuala forță de muncă din sector.
Președintele ABSL recunoaște că acele joburi care adaugă valoare industriei nu se regăsesc în România: „Reprezintă una dintre oportunitățile pe care noi, ca țară, nu le avem. Nu le avem și companiile din industrie fac investiții masive în această direcție în mod constant.”
Cu toate astea, Forin Grama este de părere că, în acest moment, specialiștii români nu au niciun motiv să părăsească țara. „Conform unor studii de piață, sectorul, în special cel al IT-ului, este unul dintre cele mai bine plătite din România. Dar, cu siguranță, nivelul salarial de la noi este sub cel din țările Europei de Vest. Nivelul de trai este și el cu totul altul. Cheltuielile din România sunt mult mai mici decât cele dintr-o țară vest-europeană. Și companiile din România oferă oportunități, ele există. Dar revin din nou la problema găsirii competențelor și a resurselor necesare”, atrage atenția președintele ABSL.
Citește și Două echipe din România, câștigătoare la o competiție globală
Pe de altă parte, deși multe voci spun că este bine ca resursa umană să rămână în țară, Florin Grama este de părere că, pentru a prinde experiență, ea trebuie mutată. Indiferent dacă experiența este bună sau rea, ea va fi de ajutor în viitor. Sigura condiție este să se întoarcă în România.
La noi, salariul pentru o poziție de entry-level se situează undeva pe la câteva sute bune de euro și, în funcție de nivelul de senioritate, ajunge până la câteva mii de euro, a adăugat Florin Grama. Dar salariul depinde și de productivitate și președintele ABSL precizează că românii nu sunt cei mai productivi angajați din Europa.
„Important este că oamenii nu sunt multitasking. Te concentrezi pe ceva, îl duci la bun sfârșit și tot așa. Mai avem un pic de lucru aici. Multitaskingul nu se poate realiza. La modul cel mai sincer. Cred că șefii români știu asta, în special cei cu experiență și cei care au lucrat în afara țării. Așadar, suntem într-o direcție bună”, a subliniat el.
Talentul, singur, nu este suficient
Dar ce calități ar trebui să aibă ceea ce numim un „talent” în acest domeniu? Potrivit lui Florin Grama, România este percepută în afară drept una dintre „națiile deștepte”, cu talent nativ. Dar talentul, singur, nu este suficient, adaugă el. Prin urmare, un astfel de specialist trebuie să aibă capacitatea de a învăța foarte rapid și să fie orientat către client. Despre această ultimă calitate, președintele ABSL spune că noi, românii, nu suntem cei mai orientați către client oameni din lume: „Până la urmă, să discuți cu clientul final este un talent. Chiar dacă livrezi servicii IT, partea tehnică nu este deloc suficientă. Presupune și o interacțiune umană.”
Alte atuuri sunt soft skillurile, care, la generația tânără, sunt adaptabile, și cunoașterea a cel puțin două limbi străine. Pe lângă limba engleză, care este un „must” în industria serviciilor de afaceri, este bine ca specialiștii cu potențial înalt să cunoască o a doua limbă străină: „În acest domeniu, limba engleză este un standard, iar o a doua limbă străină vorbită fluent este un ingredient care conduce automat spre succes.”
Citește și Protejează smartphone-urile românilor: Tânărul de 29 de ani care a pariat pe un business online
O altă calitate ar trebui să fie spiritul inovativ și antreprenorial, despre care președintele ABSL crede că s-a dezvoltat în ultimii ani de zile, dar încă nu a ajuns la nivelul țărilor din Europa de Vest. Vina pentru această întârziere în ceea ce privește inovația o dă pe regimul comunist pentru că, în opinia lui, am fost obișnuiți să ni se spună ce să facem. Din acest motiv ne este greu să le spunem noi altora ce să facă.
Florin Grama este convins că vom scăpa de această meteahnă, dar doar cu ajutorul românilor care au plecat în afară și care s-au întors cu o mentalitate occidentală: aceea că nu trebuie să ne fie frică să facem ceva și că lucrurile se pot face diferit!