Cei 30 de ambasadori ai brandului tău personal
În practică, esențial este să știi de unde începi, indiferent de câți intermediari ai avea nevoie pentru acest lucru. Care dintre sutele sau miile de contacte care îți ticsesc rolodexul sau îți aglomerează lista de prieteni pe rețelele de socializare este persoana Tzero, la care te duci pentru prima dată? Și ce anume îți dorești de la ea?
Trăim într-o lume hiper-conectată. Chiar „prea mică”, după cum ne surprinde adesea. Noile tehnologii ard etape, astfel că uneori suntem la distanță de un email/ cerere de prietenie/ tag sau follow față de un potențialul angajator, client sau persoană publică. Ritmul în care adunăm cărți de vizită este de departe mai alert decât cel în care ne cultivăm contactele și le urmărim evoluția. Pe unele dintre ele le pierdem pe drum, pe altele le regăsim la un moment dat. Și noi, la rândul nostru, suntem în permanentă mișcare.
Regula lui 150 spune că numărul maxim de persoane cu care putem gestiona în mod adecvat și în același timp o relație socială este 150. (Malcolm Gladwell, The Tipping Point). Pe măsură ce trecem dintr-o etapă într-alta a vieții, această rețea se adaptează, eliminând sau adăugând nume noi.
Aplicând principiul lui Pareto, conform căruia 20% dintre cauze generează 80% din rezultate, reiese că fiecare dintre noi are în jur de 30 de contacte esențiale pentru evoluția noastră personală și profesională.
Un nucleu de 30 de contacte-cheie, dintre cele mai variate domenii profesionale și paliere sociale, pe care trebuie să le identificăm în funcție de obiectivele unui plan (profesional, de afaceri sau personal) bine stabilit. Alegem aceste contacte pentru că lucrăm bine împreună, împărtășim aceleași valori și principii, avem proiecte în care credem la fel de mult și, de ce nu, le creștem împreună. Ne identificăm cu aceste persoane, nu doar profităm de conexiunile și de pozițiile lor. Pentru că, dincolo de avantajele pe care le-ar aduce, ele formează grupul care ne reprezintă și care ne definește. Sunt ambasadorii brandului nostru personal.
Între cei 30 se poate număra un fost profesor de facultate sau coleg; un șef sau partener cu care ai lucrat bine întotdeaunat; poate fi cel mai bun prieten sau un „rival profesional” de care te leagă respectul reciproc; poate fi o persoană pe care nu o cunoști foarte bine, dar care te urmărește din umbră, te admiră și nu se dă în lături să te recomande, dacă se ivește ocazia; și, de ce nu, poate fi persoana pe care ai cunoscut-o recent la o întâlnire de afaceri, o relație pe care trebuie să o cultivi și să o crești. (Ca pe toate celelalte 30-1, de altfel).
Prietenia dintre Bill Gates, fondatorul Microsoft, și Warren Buffet, cel mai respectat investitor din lume, este binecunoscută. Cândva cel mai bogat om din lume și așa-numitul Oracol din Omaha se afișează adesea în public, la evenimente de afaceri sau reuniuni sociale organizate de companiile lor. Pentru acționari și investitori, respectul reciproc pe care își fundamentează relația echivalează cu un vot de încredere mai puternic chiar decât orice bilanț financiar. Pentru că, nu-i așa?, lumea te va întreba întotdeauna: „Spune-mi cu cine te însoțești, ca să-ți spun cine ești” (și, pe linie de consecință, cât valorezi).
Ana-Maria Gavrilă are o experiență de peste 12 ani în domeniul comunicării de business. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea București, în 1998. Au urmat șase ani de jurnalism economic, timp în care a colaborat cu unele dintre cele mai reprezentative publicații din România. Din martie 2008 și până în mai 2013 a coordonat activitatea de comunicare a unei companii de consultanță Big 4. Începând cu octombrie 2013 colaborează cu una dintre cele mai mari case de avocatură din lume, coordonând comunicarea externă a biroului din București. Din vara anului 2013 dezvoltă propria platformă de branding personal – Brand Adventure.