Cele trei elemente esenţiale ale comunicării eficiente, indicate de Aristotel
Dar ce anume face din cineva un bun comunicator? Nu e nici un mister aici şi nu este încă de pe vremea când Aristotel a identificat aceste trei elemente esenţiale – etos, patos şi logos – cu mii de ani în urmă.
Etosul este, în esenţă, credibilitatea ta – adică motivul pentru care oamenii ar crede în ceea ce spui. În unele cazuri, etosul provine doar din “rangul” pe care-l deţii într-o organizaţie. Totuşi, în cele mai multe cazuri, liderii din ziua de azi construiesc etosul într-un mod mai eficient, demonstrând că deţin o experienţă tehnică într-un domeniu specific (ceea ce te ajută să-i convingi pe oameni că ştii despre ce vorbeşti) şi manifestând niveluri ridicate de integritate şi caracter (ceea ce îi convinge pe oameni de faptul că nu le vei spune minciuni deşi, ştiind mai mult decât ei, s-ar putea să scapi basma curată chiar dacă vei spune câteodată vreo minciună).
Patosul înseamnă să stabileşti o conexiune emoţională – ceea ce, în esenţă, este motivul pentru care oamenii cred că lucrurile pe care le spui vor conta pentru ei. Faptul că le acorzi atenţia ta nedivizată, interesul activ pe care-l manifeşti faţă de dezvoltarea carierei fiecărui membru al echipei tale, precum şi entuziasmul tău atât faţă de progresul organizaţiei, cât şi al persoanelor care îl fac posibil, toate acestea sunt modurile în care liderii fac o treabă bună pentru a stabili o conexiune emoţională cu oamenii. Dacă “tragem linia la sfârşitul zilei”, patosul are cea mai mare influenţă asupra percepţiei pe care oamenii o au asupra eficienţei în comunicare a liderului lor.
Dar poţi să ai toată autoritatea şi empatia din lume şi tot nu te vor ajuta dacă oamenii nu înţeleg despre ce vorbeşti sau cum ai ajuns la concluziile pe care li le prezinţi. Logosul este modul în care apelezi la simţul raţiunii al celorlalţi oameni – de unde şi termenul de “logică”. Liderii din ziua de azi îşi folosesc punctele forte din domeniile gândirii strategice, capacităţii de a rezolva probleme şi abilităţilor de gândire analitică, iar în felul acesta ei exprimă idei logice în termeni suficient de clari şi de convingători pentru a influenţa rezultatele pe care le obţin prin comunicare. Chiar dacă unii oameni se descurcă folosindu-şi doar intuiţia – aşa cum a încercat Steve Jobs, într-un mod care a devenit faimos, să ne convingă că a făcut – majoritatea liderilor trebuie să răspundă cerinţei de a oferi un fel sau altul de analiză pentru ca deciziile lor să fie clare. Acesta este domeniul în care mulţi lideri se simt “pe terenul cel mai ferm” – asamblarea şi analiza informaţiilor necesare pentru a rezolva problemele organizaţionale.
Aici e necesar totuşi un avertisment: asamblarea datelor nu este acelaşi lucru cu a le prezenta în mod clar (iar în asemenea cazuri te ajută foarte mult dacă vorbeşti în propoziţii complete) sau aranjarea lor intenţionată pentru a demonstra meritele unei anumite direcţii de acţiune. Datele nu vorbesc de la sine, din nefericire, fiindcă ne-ar economisi atât de mult timp dacă ar face lucrul acesta. Liderii eficienţi ştiu că merită să cheltuie efortul şi timpul necesare pentru a clarifica şi evidenţia legăturile pe care ei le fac între date, analiză şi concluziile pe care le-au tras.
Aceste trei elemente ale comunicării se întăresc reciproc. Ai putea să te bazezi masiv pe date şi analiză (logos) pentru a expune şi argumenta un punct de vedere şi, prin ceea ce faci, să creezi percepţia că ai experienţă şi autoritate într-un domeniu anume (etos). Şi, chiar dacă toate cele trei elemente sunt esenţiale pentru o comunicare excelentă, îmbunătăţirea abilităţii tale de a-l practica pe oricare dintre ele te va ajuta să fii un comunicator mai bun şi, în acest fel, să fii un lider mai bun. Dar în combinarea lor se află calea pentru a atinge cel mai mare succes.
Scott Edinger este fondatorul firmei de consultanţă Edinger Consulting Group.