Cinci lecții de învățat de la Oameni care au schimbat lumea
Sondajul de opinie “Pasiune şi scop”, în realizarea căruia am fost implicat, a arătat că în rândul absolvenţilor de facultăţi de business care urmează un MBA, două dintre principalele trei motive pentru alegerea unui loc de muncă sunt faptul că jobul le oferă o provocare intelectuală, precum şi oportunitatea de a schimba ceva în lume. Aproape 85% dintre cei chestionaţi cred că “oamenii de afaceri sunt bine pregătiţi să rezolve cele mai presante probleme ale lumii”.
Dar ce ne-ar trebui nouă, oameni obişnuiţi, ca să schimbăm lumea?. Aceasta este întrebarea pe care se bazează noua carte a lui John Byrne, “Oameni care schimbă lumea”. (Pentru obiectivitate, precizez că Byrne a făcut o recenzie a cărţii la care sunt co-autor, “Pasiune şi scop: Poveştile celor mai tineri şi mai străluciţi lideri de business”, pe site-ul lui, Poets & Quants). În cartea “Oameni care schimbă lumea”, Byrne relatează discuţiile pe care le-a avut cu 25 de întreprinzători ce au avut un impact semnificativ asupra lumii – oameni precum Oprah Winfrey, Bill Gates şi Richard Branson. Din poveştile lor am extras câteva lecţii valoroase pentru cei care, la rândul lor, vor să devină lideri care schimbă lumea.
1. Începe cu un scop clar
Poate că cel mai important numitor comun al marilor oameni care au schimbat lumea este faptul că organizaţia lor are un scop care le centralizează toate eforturile. Misiunea Google este “să organizeze informaţia din întreaga lume şi să o facă accesibilă şi utilă pentru toţi oamenii”. Motto-ul companiei Whole Foods este “Alimente complete. Oameni compleţi. Planetă completă”. Iar misiunea Facebook este “să le confere oamenilor puterea de a-şi împărtăşi experienţele şi informaţiile cu ceilalţi, precum şi să facă lumea mai deschisă şi mai conectată”. Acest scop are rolul de far călăuzitor pentru companie şi angajaţii săi. Găsirea şi formularea acestui scop este esenţială dacă vrei să lansezi o afacere care să schimbe lumea.
2. Nu eşti prea bătrân ca să te lansezi în afaceri
Adesea, vedem antreprenoriatul drept “terenul de joacă rezervat exclusiv tinerilor” sau un domeniu pentru care trebuie să ai nişte calităţi unice, pe care le au doar anumiţi oameni, care “sunt făcuţi pentru aşa ceva”. Dar antreprenoriatul înseamnă, mai degrabă, să ai o idee şi curajul de a o urma –indiferent ce vârstă ai. Ştiai că atunci când Bernie Marcus şi Arthur Blank au pornit afacerea care este acum marele lanţ de magazine de tip “do it yourself” Home Depot aveau 34, respectiv 48 de ani? Mai mult, niciunul dintre ei nu era om de afaceri: Marcus era un fost farmacist, iar amândoi tocmai fuseseră concediaţi din joburile pe care le aveau la un alt lanţ DIY: Handy Dan Improvement Centers.
3. Cere sfatul altora
Este greu să te lansezi în afaceri şi să dezvolţi o companie lucrând izolat, iar mentoringul şi sfaturile celor care au trecut deja prin aşa ceva sunt esenţiale dacă vrei să îţi menţii concentrarea pe scop şi direcţia. Până şi marii antreprenori, precum Howard Schultz, cer sfaturi când au de-a face cu situaţii grele. Schultz şi-a reluat rolul de lider al Starbucks, măcar parţial, după ce a fost la o plimbare cu bicicleta împreună cu Michael Dell. Schulz şi Dell s-au întâlnit întâmplător pe când erau amândoi într-o vacanţă în Hawaii şi, după o cursă cu bicicleta pe care au făcut-o împreună de-a lungul litoralului Kona, Dell l-a sfătuit pe Schulz cum să abordeze investitorii de pe Wall Street şi compania – care pe atunci se chinuia să supravieţuiască – dacă îşi reia rolul de lider.
4. Fii expert într-un domeniu
Oamenii care au un MBA par tentaţi să se lanseze în afaceri intrând în domenii despre care nu ştiu prea multe, doar fiindcă aceste domenii par să ofere avantaje mari – dar merită să fii expert în ceva anume dacă vrei să schimbi lumea. Găseşte ceva ce îţi place să faci şi de care eşti pasionat, perfecţionează-te până devii un veritabil expert şi vezi ce anume e necesar ca să aduci o inovaţie în acel domeniu. Larry Page şi Sergey Brin şi-au datorat reuşita cu Google, măcar parţial, faptului că erau experţi în căutare. Ca să-l citez pe Page: “(Noi) chiar am avut de câştigat din faptul că eram experţi … Am înţeles toate aspectele căutării. Am vorbit cu toate companiile care creau motoare de căutare. Chiar ştiam foarte multe despre ce se întâmplă în acest domeniu”. Ei nu ştiau exact cum anume vor lansa produsul pe piaţă sau cum să construiască o organizaţie de talie mondială, dar ştiau mai mult decât oricine de pe planetă cum să “periezi” web-ul ca să găseşti informaţii utile.
5. Începe la scară mică
Afacerile care au schimbat lumea sunt rareori revoluţionare de la început. Uneori, conceptele pe care sunt bazate nici măcar nu sunt complet formate. Mulţi întreprinzători revoluţionari încep pur şi simplu cu o mică idee şi “cresc alături de ea” pe măsură ce ideea lor evoluează. Dacă tot aştepţi să îţi lansezi afacerea fiindcă nu vezi încă drumul prin care poţi schimba lumea, s-ar putea să pierzi oportunitatea de a învăţa experimentând. Una dintre cele mai surprinzătoare lecţii învăţate de la “Oamenii care au schimbat lumea” ne arată cât de puţini au fost cei care au început “în stil mare” sau chiar având “lucruri mari” în minte. Oprah Winfrey şi-a lansat cariera ca reporter TV în Nashville şi a lucrat ca reporter şi ca gazdă a unui talk show local până când avocatul specializat în industria divertismentului Jeff Jacobs a încurajat-o să îşi creeze propriul talk show şi propria companie. Richard Branson a început vânzând discuri direct din portbagajul maşinii sale, iar Michael Dell a intrat în afaceri de unul singur, făcând upgrade-uri pentru PC-uri din camera de cămin în care locuia când era student.
Am intrat într-un nou an, care aduce noi oportunităţi. Învăţarea acestor 5 lecţii este primul pas pe care îl poţi face spre impactul pe care vrei sa îl ai asupra lumii. Tu cum ai de gând să schimbi lumea?.
John Coleman este co-autor al cărţii “Pasiune şi scop: Poveştile celor mai tineri şi mai străluciţi lideri de business.