Cine pune surprize în ciocolată
Fabrica Heidi are de acum echipamente noi, precum suratele ei din țări ca Austria sau Elveția. Utilaje care macină masa solidă de cacao în particule de anumite dimensiuni. Cazane imense în care se amestecă în doze aproape farmaceutice cacao, zahăr, lecitină din soia, lapte praf, vanilie, migdale, ghimbir sau cine știe ce alt ingredient. Aparate care aduc amestecul la temperatura optimă. Au fost instalate în ultimele șase luni în noua secție de aproximativ 1000 de metri pătrați deschisă în fabrica din Pantelimon, lângă București.
Managerul companiei, Franco Del Fabbro, spune că totul a fost pus pe picioare în perspectiva creșterii vânzărilor cu 50% până în 2020, atât pentru plăcerea consumatorului român, cât și a celor din Marea Britanie, Canada, China, Polonia și alte peste 40 de țări. În fiecare an, vânzările producătorului din Pantelimon cresc cu aproape 10% și la fel se așteaptă să se întâmple și în continuare. Așa că trebuie să fie pregătiți pentru a acoperi cererea cu produse de calitate și, în plus, trebuie să-i ia prin surprindere în mod plăcut pe iubitorii de dulciuri.
Heidi produce ciocolată premium și mizează mult pe inovație în atragerea consumatorilor. Acum, de exemplu, are în proces de lansare trei sortimente care aduc ghimbirul, zmeura sau un strat crocant de migdale caramelizate în conținutul ciocolatei negre. Astfel de inovații pot apărea într-o săptămână sau într-o lună și trec mereu prin mâinile maitre chocolatier-ului care le produce inițial manual, le supune testului consumatorilor și deciziei conducerii companiei pentru ca abia apoi să le trimită pe linia de producție și spre rafturile magazinelor.
Șef peste cei care încearcă tot felul de combinații dulci la Heidi este o tânără de nici 33 de ani, Cristina Cerednicenco. Lucrează de 14 ani la Heidi, adică de când avea 19 ani și abia terminase secția de Chimie-Biologie a liceului. A fost primul ei loc de muncă, unul de muncitor necalificat. La început a fost ambalator de tablete, apoi ajutor la turnarea acestora. După trei ani a trecut la o muncă mai creativă: a fost transferată la secția de figurine pictate manual, unde spune că e nevoie de atenție deosebită și de îndemânare. „Am trecut prin toate etapele de producție. Pentru a fi un bun ciocolatier și a acumula cât mai multă informație trebuie să știi fiecare etapă, să treci prin fiecare, să afli ce înseamnă preparare, să știi toate ingredientele, care sunt procentele, de ce trebuie să faci anumite lucruri. Nu să fii un roboțel”, spune Cristina.
De la muncitor necalificat la maitre chocolatier
A mai urcat o treaptă în 2005, când s-a înființat un departamentul de export în SUA și Elveția a unor cupe de înghețată din ciocolată. După ce a învățat tehnologia a ajuns șef de schimb. I-a convins pe șefii ei că are ce-i trebuie pentru a deveni expert și în 2006 a fost trimisă la specializare în Elveția, la fabrica-mamă de atunci. După două luni s-a întors în țară și a fost avansată Asistent de Dezvoltare și Cercetare. A lucrat acolo până în 2011 preluând la un moment dat și partea de asistent ciocolatier. Maitre chocolatier a devenit în 2013. „Este pură pasiune și noroc. Noroc pentru că nu fac același lucru în fiecare zi și pasiune pentru că nu mă văd făcând altceva. Și când sunt în vacanță simt nevoia de ciocolată, de inovație, nevoia de a combina ingrediente. La muncă nu am nici măcar o jumătate de zi în care să fac același lucru. Departamentul pe care îl conduc face atât inovație, cât și seminarii, evenimente și partea de suport pentru vânzări și marketing”.
Echipa de ciocolatieri pe care o conduce acum are 13 membrii și este în proces de recrutare. Caută persoane cu Bacalaureat care să știe engleză la nivel avansat, să aibă abilități de desenator, atenție la detalii, capacitate de învățare, spirit de echipă și adaptabilitate la programul de lucru. De altfel, Cristina crede că principalele calități ale unui ciocolatier sunt îndemânarea, dorința de a învăța, spiritul de echipă și talentul de a desena. Cum meseria de ciocolatier nu există în România specializarea se face la locul de muncă sau prin stagii în țări cu tradiție ca Elveția sau Belgia. Cristina spune că și ea continuă trainingurile și tocmai s-a întors de la unul din Olanda. Tot ce învață acolo dă mai departe colegilor din România. Sau îi trimite și pe ei să învețe de la specialiștii de afară.
La alegerea aromelor folosește un mix între studiile de marketing, experiență și gustul personal. Ține cont de trendurile pieței, dar cu se așteaptă și la reacții diferite ale consumatorilor. „Trebuie să le încerci. Întâi pe tine, ești un fel de cobai, apoi pe consumatori. Nu întotdeauna ce-mi place mie place și celorlalți. De aceea și durează mult realizarea unora dintre produse. Pentru unele e de ajuns o săptămână, la altele facem 100 de variante până să alegem trei, iar altele trec de testul consumatorului, dar se blochează în producție pentru că linia de producție nu-ți permite realizarea lor”.
Heidi Chocolat SA a fost fondată în 1994 de familia suedeză Laederach, proprietarul Confiseur Laderach AG, iar din 2013 este parte a Kex Confetionery SA, controlat de Julius Meinl. Are 420 de angajați în România, produce tablete, praline și figurine de ciocolată. Anual sunt realizate aproximativ 25 de milioane de tablete, din care aproape jumătate sunt exportate. În România producătorul are o cotă de piață de 7% și își propune să ajungă la 10% până în 2020.