CIO-ul trebuie să treacă în avangardă, devenind principalul factor ce impulsionează inovaţia
Modul vechi de a vedea lucrurile sublinia nevoia de concentrare în jurul tehnologiei; noul mod pune accent pe strategiile de business cărora tehnologia le conferă putere. În vechiul mod era vorba numai despre managementul informaţiei; noul mod înseamnă utilizarea inteligentă a informaţiei, pentru a crea valoare.Vechiul mod însemna managementul sistemelor IT; noul mod înseamnă platforme care permit crearea unor noi lanţuri de aprovizionare şi creare de valoare şi a unor ecosisteme integrate. Vechiul mod sublinia importanţa managementului costurilor; în noul mod sunt prioritare impulsionarea transformării business-ului şi accelerarea creşterii sale.
În ziua de azi, lumea business-ului nu se limitează la a se schimba – ci se transformă de-a dreptul. Care este diferenţa? Schimbarea înseamnă să faci ceva într-un mod din ce în ce mai diferit. Transformarea înseamnă să faci un lucru într-un mod ce diferă atât de drastic, încât devine un salt calitativ, nu doar unul cantitativ. Trecerile de la cilindri de ceară la discuri de acetat, apoi la LP-uri si ulterior la CD-uri – toate acestea au fost schimbări. Dar trecerea de la CD-uri la MP3-uri? Dintr-o dată, tehnologia le permite ascultătorilor să poarte cu ei, în buzunarul de la cămaşă, întreaga lor colecţie de muzică, iar playerele de muzică digitală (printre care se numeră şi smartphone-uri ce conţin tehnologie GPS, video şi altele) nu au părţi care trebuie să se mişte pentru a produce muzică, asta dacă nu iei în considerare electronii: ei bine, aceasta a fost o transformare.
Pe la începutul deceniului ’90, supermagazinele Barnes & Noble au schimbat modul în care ne cumpărăm cărţi. Pe la mijlocul acelui deceniu, Amazon transforma modul în care ne cumpărăm cărţi şi care, ulterior, a schimbat modul în care cumpărăm orice altceva. Aşa cum ştim cu toţii, tehnologia a fost cea care a făcut posibilă această transformare.
Factorii ce impulsionează transformarea
Astăzi, transformarea impulsionată de tehnologie are loc peste tot în jurul nostru. La o mare conferinţă de IT ce a avut loc acum câteva săptămâni, una dintre demonstraţiile făcute pentru a ilustra tehnologia ce schimbă regulile jocului a implicat utilizarea unui iPad şi a unei conexiuni de mare viteză, pentru a controla complet trei staţii de lucru puternice aflate în părţi diferite ale ţării. Folosind doar un iPad ce transmitea wireless direct pe un ecran mare, mii de oameni au putut să vadă ceea ce vedeau şi inginerii, iar utilizatorul putea să controleze fiecare staţie de lucru, ca şi cum ar fi fost la faţa locului. A face toate acestea de pe un iPad ar fi fost ceva imposibil cu doar câteva luni în urmă.
Transformările vizuale, sociale, virtuale şi mobile care au loc deja creează o nouă eră de aur a inovaţiei permise de tehnologie. Liderii aflaţi în rol de CIO ar trebui să fie în avangardă, fiind primii care înaintează lansând inovaţii şi arătându-le astfel celorlalţi direcţia în care trebuie să meargă.
Deci ce anume a permis mediului de business să treacă de la simpla schimbare la o veritabilă transformare? Totul a fost făcut posibil de către trei acceleratori ai schimbării, respectiv de avansurile exponenţiale ce au avut loc în puterea de procesare, în aşa-numita “lăţime de bandă” – ce măsoară volumul de date ce poate trece printr-o interfaţă într-un interval de timp – şi în capacitatea de stocare a datelor. Am urmărit traiectoria lor timp de 30 de ani şi am constatat că au intrat acum, în mod previzibil, într-o nouă fază care va transforma orice proces de business. Pe baza tendinţelor create de tehnologie şi care se manifestă deja, în următorii cinci ani vom vedea că au loc transformări în modul în care vindem, promovăm, comunicăm, colaborăm, inovăm, instruim şi educăm. Ideea este că, dacă tu nu o faci, altcineva o va face. De fapt, dacă ne gândim la toate procesele de business care sunt transformate de către tehnologie, nimic nu a trecut printr-o transformare mai mare decât rolul CIO-ului.
Noul rol
Rolul tradiţional al CIO-ului – de a face managementul informaţiei, al sistemelor IT şi al costurilor – cuprinde acum, în principal, crearea de noi avantaje competitive şi de noi produse şi servicii. În mod tradiţional, CEO-ul era inovatorul prin excelenţă, dar mulţi dintre liderii care îndeplinesc rolul de CEO – ca de altfel, şi restul liderilor din consiliul de conducere – nu sunt conştienţi de ceea ce este posibil din punct de vedere tehnologic acum sau de ceea ce ar putea fi posibil în viitor. Dar liderii în rol de CIO pot atât să acceseze, cât şi să înţeleagă acel tip de informaţii – iar acesta este motivul pentru care ei se află în poziţia unică din care pot prelua rolul de Chief Innovation Officer.
Bineînţeles, nu toţi liderii aflaţi în funcţia de CIO vor „îmbrăţişa” cu entuziasm noul rol. Pe măsură ce mediul nostru se transformă, natura umană ne face să ne menţinem pe poziţia pe care ne aflăm şi să căutăm confortul. Mulţi dintre aceşti lideri vor fi prea ocupaţi cu treburile pe care le-au făcut dintotdeauna. Mulţi se vor angaja să protejeze status quo-ul. De ce? Pentru că este situaţia cu care sunt familiarizaţi. E ceva despre care ştim cum funcţionează. Am investit în ea. Ne-a adus o grămadă de bani. Ne-a adus în locul în care ne aflăm azi. De aceea, ni se pare că trebuie să o păstrăm aşa cum este, în orice mod putem.
Una dintre poverile suplimentare ale CIO-ului este natura de zi cu zi a muncii sale. El trebuie să menţină şi să întreţină sistemul existent, ca să se asigure că funcţionează, că nu există breşe sau întreruperi, că este upgradat ş.a.m.d. La urma urmei, organizaţia trebuie să continue să funcţioneze lin pe tot parcursul transformării. Dar, dacă aceasta este tot ceea ce face el – să menţină sistemele existente – atunci rolul său este legat de trecut, iar relevanţa lui scade pe zi ce trece. Or, deşi sistemele curente şi cele trecute chiar trebuie să fie întreţinute, cel mai important rol nou al unui CIO este cel de a impulsiona inovaţia internă şi externă. Şi, din cauză că inovaţia este din ce în ce mai mult impulsionată de tehnologie, CIO-ul se află în poziţia perfectă pentru a conduce această revoluţie ce are loc pe drumul urmat de evoluţie.
Capacitatea de a inova nu a fost niciodată făcută să fie mai posibilă ca acum, iar inovaţia nu a avut niciodată loc atât de rapid ca acum. În vremurile transformatoare pe care le trăim – şi care schimbă complet regulile jocului – este important să ne amintim că, dacă poate fi făcut, va fi făcut … iar dacă tu nu o faci, altcineva o va face. În mod similar, dacă nu îţi schimbi priorităţile pe care le urmăreşti în rolul tău de CIO, altcineva o va face.
Daniel Burrus este autorul a şase cărţi – printre care se numără şi best-seller-ul de pe lista New York Times: „Flash Foresight” – şi CEO-ul Burrus Research, o firmă de cercetare şi consultanţă ce monitorizează avansurile făcute la nivel global în toate domeniile tehnologiei, precum şi impactul lor direct asupra lumii afacerilor.