Citeşte şi creşte: Eficient sau eficace?
Una dintre ideile mind-blowing din carte este opoziția dintre a fi eficient și a fi eficace.
Suntem educați să ne ținem ocupați, crezând că a fi ocupat înseamnă avea responsabilități și deci statut. Ziua de muncă de 8 ore este cel mai nociv lucru care ni se poate întâmpla. Pe scurt, programul de 8 ore ne încurajează să amânăm, să lungim sarcinile, să lăsăm totul pe ultimul moment. Când avem un termen limită mai lung, încercăm să umplem tot acel timp cu lucruri mici, neimportante și mâncătoare de energie, iar când termenul limită se apropie intrăm în panică și facem totul în două ore. Iar când avem un termen limită mai strâns, ajungem să facem minuni, să rezolvăm absolut toate sarcinile care trenau fix în săptămâna dinaintea concediului. Sunt sigură că și voi ați fost surprinși de cât de eficienți puteți fi în acele zile dinaintea concediului.
Ei bine asta înseamnă să fim eficienți: să ordonăm toate acele lucruri neimportante pe care trebuie să le facem ca să acoperim durata de 8 ore de stat la birou, ca să fim mereu preocupați, ca să fim mereu importanți și presați de ceva anume. Uneori inventăm sarcini complet inutile ca să ne umplem timpul.
Tim Ferriss ne propune să oprim glorificarea omului mereu ocupat. El ne învață să devenim eficace. Primul pas în această direcție ar fi să ne analizăm viața profesională, dar și personală și să aplicăm teoria lui Pareto: 80% din profitul, valoarea și satisfacția noastră vin din 20% dintre activități, clienți. Și invers, restul de 80% din activități/clienți/prieteni ne aduc doar 20% din beneficii, iar în rest consumă timp, energie, bani.
Aplicând principiul lui Pareto, Ferriss ne îndeamnă să facem o radiografie a activităților noastre de la birou, a legăturilor sociale, a afacerilor noastre, a timpului liber și să identificăm care fac parte din cei 20% și ce anume este de fapt redundant, inutil sau chiar toxic.
Aici se cere desigur o definire a ceea ce este pentru noi important și relevant în evoluția noastră profesională și personală. Puteți porni de la valorile voastre în viață, de la impactul pe care vreți să îl aveți în lume sau de la exemplul pe care vreți să îl dați copiilor sau viitorilor voștri copii.
Și acum trecem la eliminarea celor 80% dintre clienții, prietenii, activitățile care de fapt nu aduc mare beneficiu vieții noastre. Apoi ne uităm la cei 20% rămași și devenim eficace. Asta înseamnă să fidelizăm, îmbunătățim, perfecționăm aportul nostru în privința celor 20% care aduc maxim de satisfacție și de valoare. Pasul următor este să definim prototipul acestor mici comori (clienți, activități, afaceri, modalități de a vinde, de a promova, evenimente, legături sociale) și să încercăm să multiplicăm acest prototip. De exemplu, am eliminat cei 80% dintre clienții mici și neimportanți care ne mâncau timpul și energia. Ne concentrăm pe clienții mari și valoroși, îi fidelizăm și încercăm să îmbunătățim dialogul și colaborarea cu ei, poate chiar să extindem condițiile colaborării. Apoi încercăm să identificăm ce este comun în acești clienți mari și valoroși și de unde anume putem să mai facem rost de alții la fel ca ei. În loc să direcționăm timpul nostru spre menținerea unor clienți mici și capricioși, căutăm acei clienți mari și capricioși care ne consumă mult mai puțin timp și ne aduc mult mai mult profit.
Perfect. Acum în loc să avem o zi de lucru de 8 ore, putem să ajungem la o zi de lucru de 4 ore, concentrându-ne pe ceea ce este important, relevant și cu impactul cel mai mare în viața noastră sau în compania pentru care lucrăm.
Dar de la 4 ore pe zi la 4 ore pe săptămână și libertatea de a lucra în timp ce călătorești mai e drum lung. Care vă este luminat de Tim Ferriss puțin câte puțin în cartea „Săptămâna de lucru de 4 ore”. Citește și crește!
Ștefana Popa, „îmblânzitoarea de cariere”, ne propune serialul „Citește și crește”, un proiect editorial care ne dezvăluie cele mai importante cărți de dezvoltare profesională, precum și învățăturile trase din acestea.