Coaching pentru liceenii care au avut rezultate proaste la BAC
De la începutul anului 2012, o echipă de coachi voluntari sprijină șase licee care au avut rezultate slabe la BAC în 2011 (promovabilitate sub 20%) să găsească soluții la problemele cu care se confruntă: de la abseinteism, la disciplină și lipsă de motivație sau de încredere. Acest proiect-pilot a fost lansat de către Asociaţia Română pentru Coaching și Asociația ROI, în parteneriat cu alte organizații, și cu sprijinul Ministerului Educaţiei, Cercetării și Inovației.
“Inovația adusă de proiectul Zburd – Educație prin coaching este lucrul în echipă. În România, se întâmplă foarte rar ca elevii, părinții și profesorii să lucreze împreună. Ei bine, coachii voluntari în acest proiect facilitează procesul prin care aceștia lucrează în echipă pentru a obține rezultate palpabile, printr-o metodă care a avut succes în alte țări”, a declarat Simona David-Crisbășanu, managerul proiectului.
Cele șase licee incluse în proiect sunt din Brașov, Iași, Sibiu, Câmpulung Muscel și din București. De notat că majoritatea elevilor din liceele selectate provin din medii defavorizate, cu familii monoparentale sau chiar fără părinți. De aceea, mare parte dintre elevii din clasele terminale sunt obligați să se angajeze.
“Mai este mult de lucru în ceea ce privește implicarea profesorilor, a diriginților și atragerea mai multorelevi și părinți în proiect. Nu este ușor, ne lovim de multe probleme de sistem, dar primele rezultatesunt încurajatoare și ne arată că suntem pe drumul cel bun”, adaugă Simona.
În prezent, echipele constituite la nivelul fiecărui liceu sunt în curs de formare, analizează problemelecu care se confruntă școala și propun și soluții. Spre exemplu, la Liceul de Mecanică Fină din București,un grup de elevi din clasele terminale a reușit să se organizeze astfel încât să se pregătească suplimentar pentru BAC. Numărul celor care se pregătesc s-a triplat și li s-au alăturat ocazional chiar și elevi de la cursurile de la seral. Robert, elev în clasa a XII-a, spune că “am învățat să lucrăm mai bine în echipă”. ”Am văzut că avem puterea să schimbăm lucrurile în favoarea noastră”, adaugă el. “Am învățat să fim uniți și să nu ne lăsăm până nu ne atingem scopul”, spune Cristina, colega lui Robert.
Profesorii din Liceul de Mecanică Fină implicați în echipă apreciază că “în ciuda situației dezastruoase,lucrurile se mișcă”. În acest proces, ei afirmă că au învățat să se ajute și să se asculte unii pe alții. De asemenea, au constatat că elevii pot să-și asume responsabilități, dacă sunt ascultați și dacă profesorii reușesc să ajungă la sufletul lor. Metodologia folosită în proiect și-a dovedit eficacitatea și eficiența în lucrul cu școlile din alte țări. Cel care aduce această metodologie în România printr-o serie de workshopuri organizate special pentru echipa de 12 coachi este Ernie Turner, preşedintele Leadership in International Management (LIM).
Ernie este coach cu experienţă de peste 30 de ani în a lucra cu organizaţii intenaţionale, atât în sectorulprivat, cât și în domeniul educațional. "Sunt încântat de pasiunea și talentul coachilor care sprijinădirectorii și echipele liceelor în efortul de a implica întreaga comunitate a școlii pentru a transforma mediul de învățare într-unul atractiv. Sunt onorat să fiu parte din acest proces transformațional”, spune Ernie, și el voluntar în acest proiect.
“Ne interesează problemele reale cu care se confruntă părinții, profesorii și, în special, copiii. Ca înorice proces de coaching, noi nu oferim rețete, ci ne concentrăm pe a-i sprijini pe profesori și pe elevisă-și găsească propriile răspunsuri și soluții la aceste probleme care împiedică performanța. Astfel,putem obține schimbări reale și de impact”, explică Oana Stoianovici-Cioponea, coach cu experiențăîn leadership transformațional. Oana este cea care coordonează echipa de coachi și supervizeazăaplicarea metodologiei.
La rândul său, Costel Coravu, președinte al Asociației Române pentru Coaching și unul dintre coachi afirmă că “proiectul contribuie la transformarea societății românești și demonstrează cum poatecoachingul să producă rezultate chiar și acolo unde se crede că este aproape imposibil. Deja și-auexprimat intenția de a contribui la acest proiect și alți coachi, în măsura în care proiectul se va extinde”.