La inceputul lunii aprilie a acestui an, Comisia Europeana a prezentat un raport care evalueaza rezultatele si aplicarea regulamentului EC261/2004, privind drepturile pasagerilor. Dupa discutii si modificari, regulamentul a impus noi norme privind compensarea si asistenta pasagerilor. In urma evaluarii raportului, Comisia considera ca ar trebui depuse eforturi considerabile in urmatoarele domenii: imbunatatirea punerii in practica a regulamentului si clarificarea interpretarii anumitor aspecte ale acestuia, stabilirea unei distinctii clare intre intarzieri si anulari (tinand cont de faptul ca pasagerilor li se acorda drepturi diferite in functie de circumstante) si consolidarea organismelor care supravegheaza aplicarea normelor comune. In functie de circumstante, regulamentul le impune companiilor aeriene sa acorde pasagerilor asistenta, cum ar fi: cazare, bauturi racoritoare, mese si mijloace de comunicare, sa plateasca despagubiri si sa-i informeze sistematic pe pasageri cu privire la drepturile pe care le au in conformitate cu regulamentul. In cazul anularii zborului, clientii companiilor aeriene au posibilitatea de a alege intre restituirea costului biletului si trasportul alternativ spre destinatia finala. Raspunderea companiei este limitata in situatii de genul: conditii meteorologice incompatibile cu operarea cursei, riscuri de securitate, greve sau decizii ale conducerii traficului aerian. O alta problema pe care a semnalat-o Comisia Europeana a fost invocarea "circumstantelor exceptionale" drept scuza, pentru a evita recompensarea pasagerilor. Pentru a informa pasagerii intr-un mod eficient, Comisia a pregatit un material informativ actualizat, iar de la inceputul verii, un nou afis va fi disponibil in toate aeroporturile UE.
Potrivit unui studiu...
Se pare insa ca legea nu se aplica la fel peste tot. In unele tari din UE drepturile pasagerilor sunt respectate cu mai mare strictete decat in altele. De pilda, in Belgia, Danemarca si Marea Britanie, acordarea despagubirilor se realizeaza conform normelor de drept penal, in timp ce in celelalte state, aceasta intra in sfera dreptului civil. In luna februarie a acestui an, compania Steer Davies Gleave a elaborat un studiu despre aplicabilitatea Regulamentului EC261/2004 in diferite tari. Materialul a fost realizat pe un esantion de sapte tari, printre care se numara: Grecia, Italia, Spania, Suedia si Marea Britanie. Au fost contactate 14 linii aeriene, precum Air France, Lufthansa, British Airways, Ryanair, doua companii europene care ofera curse charter si trei companii "low cost".
Una dintre concluziile studiului, disponibil pe site-ul Comisiei Europene, a fost ca in Suedia, 52% dintre reclamatii au fost facute din pricina intarzierilor, 38% anularilor, 7% refuzului de imbarcare si 3% din alte cauze. De cand a intrat in vigoare Regulamentul in companiile din Marea Britanie, au fost inregistrate 10.083 de cereri, dintre care 6.154 erau in sfera "drepturilor pasagerilor". Peste 50% dintre cereri vizau anularile, iar restul intarzierile. Peste jumatate dintre reclamatiile inregistrate in Danemarca au avut ca motiv anularile, iar restul procentelor, respectiv 27%, intarzierile, 10% refuzul de imbarcare si 6%, alte cauze. In Grecia, 60% dintre reclamatii au fost depuse din cauza anularilor, 30% intarzierilor si restul de 10%, refuzului de imbarcare.
Legea la romani
"In luna martie a anului curent, Tarom a avut un singur zbor cu intarziere intre 2 si 3 ore, iar pasagerilor li s-au acordat toate serviciile specifice cauzei. In cazul unei intarzieri ipotetice, mai mare de doua ore, care s-a produs din vina companiei si nu din cauza unui eveniment care se incadreaza in cazuistica situatiilor extraordinare (forta majora), compania va aplica prevederile Regulamentului EC261/2004", declara Madalin Tudor, Ofiter de Presa al companiei Tarom. "Compania Tarom, inca de la inceputul lunii ianuarie a acestui an, duce o campanie transparenta de informare a pasagerilor cu privire la drepturile care le revin. Astfel, Tarom a elaborat o serie de pliante si de fluturasi de informare, care se afla postate atat la ghiseele de check-in, cat si la Agentiile Tarom. Datorita modului de prezentare, gradul de lizibilitate este foarte ridicat", completa reprezentantul companiei Tarom.
Si in cazul companiei KLM se aplica normele impuse de Regulamentul EC 261/2004 . "In toate cazurile in care pasagerii ni se adreseaza pentru solutionarea diverselor probleme intervenite, compania KLM aplica legislatia in vigoare", sustine Florin Vasilescu, Senior Sales Representative.
Regulamentul EC 261/2004 poate avea urmari si asupra agentiilor de turism. Intrebata daca s-a confruntat cu situatii in care clienti ai agentiei au depus reclamatii din pricina anularii/intarzierii unui zbor, Camelia Stefan, sef al departamentului Ticketing Perfect Tour, a declarat: "In astfel de situatii, se aduc la cunostinta clientilor drepturile de care beneficiaza in cazul in care o cursa se modifica ca orar de zbor sau se anuleaza. Au fost multe cazuri, dar nici unul in care s-a anulat sau decalat un zbor si nu s-au respectat drepturile pasagerilor. Companiile aeriene le asigura cazare / bonuri de masa si despagubire. Sunt multe cazuri in care, atunci cand compania are o asemenea problema, directioneaza pasagerii pe alte companii aeriene apropiate ca orar de zbor si suporta cheltuielile aferente re-rutarii (zbor, cazare pentru o noapte si masa - daca este cazul). Nu ne-au fost cerute daune niciodata, nici noua si nici companiilor aeriene".