Condiţiile de muncă de la Amazon, în centrul unui scandal
În interiorul Amazon: Lupta pentru idei geniale la un loc de muncă dăunător. Compania face un experiment ca să vadă cât poate presa gulere albe, pentru a-i atinge ambiţiile nemăsurate. Acestea sunt titlul şi subtitlul materialului din New York Times care descrie condiţii de muncă îngrozitoare în interiorul companiei.
La Amazon, angajaţii sunt încurajaţi să desfiinţeze ideile colegilor la şedinţe. Muncesc mult, până la ore târzii din noapte. Dacă nu răspund unui e-mail primit la miezul nopţii primesc un SMS prin care li se reproşează acest lucru. Un telefon intern încurajează anagajaţii să dea calificative colegilor în secret, telefon despre care se spune că este adesea folosit pentru a sabota munca colegilor.
Telefonul este privit drept un lucru şocant şi operează ca un joc de supravieţuire, în care se formează alinaţe pentru a doborî un anumit angajat. Se pare că sistemul tratează oamenii ca pe roboţi şi fiecare eveniment din viaţa pesonală, cum ar fi naşterea unui copil, un deces în familie sau o boală gravă le pot aduce probleme angajaţilor. O femeie care suferea de cancer la sân a fost criticată pentru că a lăsat problemele personale să îi afecteze munca, iar o alta, care abia născuse, a fost trecută într-un plan de îmbunătăţire a performanţei, care, în limbajul Amazon, înseamnă că eşti în pericol să fii dat afară.
Chiar aşa să stea lucrurile? Nick Ciubotariu, Director al Dezvoltării de Infrastructură la Amazon, care lucrează în companie de mai mult de un an a publicat o replică la materialul din New York Times, pe Linked In. Inginerul român spune că articolul este intenţionat defăimător şi că, dacă lucrurile au stat aşa în trecut, acum nu mai este vorba despre acelaşi lucru, iar situaţia s-a îmbunătăţit în ultimii ani. Românul spune că nu munceşte aproape niciodată în week-end, iar telefonul este folosit pentru feedback pozitiv.
Şi Jeff Bezos ce spune? Le-a trimis un e-mail angajaţilor săi, în care îi îndeamnă mai întâi să citească atât materialul de pe New York Times, cât şi postarea de pe LinkedIn. Apoi, spune că nu recunoaşte din descrierea publicaţiei compania sa.
"Articolul nu descrie Amazonul pe care îl cunosc sau amazonienii grijulii alături de care muncesc în fiecare zi. Dar dacă aveţi la cunoştinţă poveşti asemănătoare celor relatate, vă rog să le transmiteţi HR-ului. Îmi puteţi, de asemenea, scrie direct, la adresa [email protected]. Chiar dacă sunt cazuri rare sau izolate, trebuie să avem toleranţă zero pentru o asemenea lipsă de empatie.
Articolul nu doar că relatează situaţii izolate. Pretinde şi că intenţionăm să creăm un loc de muncă fără suflet, distopic, unde nu există distracţie şi nu se aud râsete. Iarăşi, nu recunosc acest Amazon şi sper foarte mult că nici voi nu o faceţi. În linii mari, nu cred că vreo companie cu această descriere ar putea supravieţui, să nu mai vorbim de extindere, pe o piaţă de muncă atât de competitivă cum este cea din domeniul tech. Oamenii pe care îi angajăm sunt cei mai buni dintre cei mai buni. Sunteţi recrutaţi în fiecare zi de alte companii de la talie mondială şi puteţi lucra oriunde doriţi.
Chiar cred că un om care ar munci într-o companie precum cea descrisă de New York Times ar fi nebun să rămână. Eu ştiu că aş pleca dintr-o asemenea companie.
Dar să sperăm că nu recunoaşteţi compania descrisă. Să sperăm că vă distraţi muncind, cu o gaşcă de colegi geniali, că ajutaţi la construirea viitorului şi rîdeţi în timp ce faceţi asta", le-a scris CEO-ul angajaţilor săi.
A ieşit fum fără foc? Probabil că nu şi probabil, la un moment dat probleme au fost sau sunt încă. Depinde acum de amploarea lor. Dacă vă tentează un job la Amazon, urmăriţi comentariile de pe site-urile care au preluat materialul din New York Times şi de pe paginile lor de Facebook. Se pare că buba abia s-a spart.