Consecventa managerului da incredere oamenilor
Oamenilor le este teama de necunoscut
Maria Grapini, Presedinte Grup Pasmatex
Atunci cand este practicata in baza unei bune informari, planificari si previzionari, consecventa asigura nu numai increderea angajatilor, dar si fidelizarea, autoritatea si atingerea obiectivelor. Oamenii doresc echitate si respect si le este teama de necunoscut. Daca esti consecvent ca manager cu procedurile de lucru cunoscute de toti angajatii si urmaresti indeplinirea obiectivelor si a misiunii cunoscute de toti, nu se poate sa nu te bucuri de increderea lor.
Am intalnit in activitatea mea multi manageri inconsecventi. Acesti manageri sunt, din punctul meu de vedere, neprofesionisti. Actioneaza la intamplare, nu au putere de previziune, nu au curajul discutarii lucrurilor complicate cu angajatii. Ei nu stiu ca responsabilitatea managerului este sa conceapa strategia si sa o prezinte tuturor, dar si sa stabileasca proceduri operationale care sa fie respectate de toata lumea. Unii trateaza oamenii diferit, intr-un mod subiectiv si inconsecvent, dorind sa-si gaseasca "prieteni" care sa-i sustina. Subiectivismul si lipsa de consecventa ii face sa piarda increderea pe termen lung a angajatilor. Drept consecinta, firmele pe care le conduc nu isi ating, cel mai probabil, obiectivele.
Deoarece niciodata nu are toate elementele certe pentru o planificare pe termen lung, managerul trebuie sa opereze cu previziunea. Sigur ca poate sa schimbe o hotarare, daca observa ca au aparut elemente care influenteaza in mod negativ rezultatul scontat. Depinde insa cat de des o face. Daca schimbarea devine o regula, oamenii isi pierd increderea in lider.
Consecventa este o calitate care, ca oricare alta, daca este in exces, devine defect (se poate transforma in inflexibilitate, incapatanare) cu efecte asupra rezultatelor. Mie nu mi se intampla sa renunt la hotararile luate fata de angajati, dar sigur am renuntat la o procedura de lucru. Hotarasem la un moment dat ca cine pleaca de la firma la cererea lui nu se va mai angaja niciodata la noi. Voiam sa stopez fluctuatia. Am revenit la aceasta hotarare dupa ce suficient de multi au dorit sa se intoarca, pentru ca sa ma pot folosi de acest argument in fata celorlalti angajati, ca sa-i determin sa nu mai plece. Daca as fi fost consecventa cu prima hotarare, as fi pierdut avantajul de a putea folosi ca punct tare, conditiile de la firma noastra.
Definitia consecventei ca lipsa de imaginatie poate fi acceptata daca ramai blocat chiar si atunci cand trebuie sa te adaptezi schimbarilor din mediul inconjurator sau atunci cand inovezi. Insa consecventa in urmarirea telurilor, obiectivelor si a misiunii propuse este absolut necesara.
Inconsecventa tradeaza lipsa increderii in sine si in ceilalti
Ovidiu Buluc, Director General Farmexim:
Consecventa nu este o calitate in sine. Trebuie sa clarificam asta de la inceput. Poti fi consecvent in abordarea unei strategii gresite, poti fi consecvent in a face erori. Increderea angajatilor in managerul lor provine din abilitatea acestuia de a se face inteles, din modul in care intelege sa ii motiveze si sa le stimuleze creativitatea si spiritul de initiativa. In momentul in care doresti sa obtii mixul optim intre motivarea angajatilor si obtinerea de rezultate economice, consecventa e vitala.
In concluzie, increderea se castiga printr-un cumul de activitati si decizii insa pastrarea ei depinde in mare masura de consecventa.
Am intalnit oameni inconsecventi. Unii dintre ei, manageri. In mare parte, aceasta inconsecventa venea in primul rand din lipsa de incredere in propria persoana si apoi in cei din jur. Consider ca lipsa de incredere din partea managerului este cel mai demotivant aspect pentru un angajat. Inconsecventa vine sa amplifice sentimentul de nesiguranta al angajatilor, afectandu-le in mod hotarator rezultatele in munca.
Deciziile unui manager in ceea ce priveste relatia cu angajatii trebuie sa fie previzibile. Multitudinea de proceduri si standarde existente la nivelul oricarei companii mari conduce spre aceasta predictibilitate. Este foarte important ca angajatii sa stie ca un anumit tip de actiune va atrage mereu acelasi tip de reactie. Acest fapt contribuie la crearea unui mediu stabil intr-o companie.
Un manager poate oricand sa schimbe o decizie, mai ales in cazul in care datele care au condus la ea au fost insuficiente sau eronate. Ideal ar fi ca aceste schimbari sa se intample cat mai rar, fara a cadea in extrema cealalta in care nu se schimba sub nicio forma o decizie gresita.
Mi s-a intamplat sa renunt la o intelegere pe care am convenit-o cu un coleg de serviciu sau cu un partener de afaceri, dar doar in cazul in care respectiva persoana a schimbat la randul ei anumite conditii sau cand intelegerea a survenit ca urmare a unor premise gresite.
Repercusiunile unui management inconsecvent si impredictibil asupra angajatilor sunt la fel de dezastruoase ca si cele ale unui cadru legislativ incoerent asupra economiei. Noi in piata farma o simtim din plin.
Consecventa care te face profesionist
Radu Florescu, CEO Saatchi & Saatchi
Cu siguranta oamenii sunt creaturi ale obisnuintei. Nimanui nu-i plac surprizele, mai ales cele neplacute. Consecventa de care da dovada un manager in comportamentul sau, in modul in care deleaga sarcinile, in felul in care reactioneaza in cele mai diferite situatii arata masura calitatii sale de manager bun sau rau. Consecventa reprezinta eficienta de care dai dovada in operatiunile curente ale afacerii tale. Nu cred ca aceasta inseamna neaparat sa fii previzibil, cat mai degraba sa-ti asumi atitudinea si disciplina pe care oamenii o asteapta de la tine. Tine mult de responsabilitate.
Vorbind la modul general, nu cred ca a fi previzibil este tot timpul avantajos. Sunt insa pe deplin de acord cu consecventa atunci cand este vorba despre aplicarea unui anumit stil de business, deoarece corectitudinea si mintea clara sunt esentiale in sfera afacerilor. Angajatii au nevoie sa inteleaga cum managerii lor vor intampina anumite situatii, care sunt valorile in care acestia cred, pentru ce se lupta. Si, foarte important, mai au nevoie sa simta ca sunt tratati onest.
Eu iau zilnic sute de decizii si probabil ca 90% dintre ele sunt gresite. Partea buna este ca ma pot razgandi. Evident ca as vrea sa am intotdeauna dreptate si sa nu ma insel. Dar un bun manager nu se rusineaza sa revina si sa recunoasca cand greseste. Din pacate, se va regasi in aceasta situatie destul de des. Gresim pentru ca tragem niste concluzii pe baza experientei si a deciziilor noastre din trecut, iar apoi le extrapolam situatiilor noi cu care ne confruntam. Din punctul meu de vedere, cel mai rau manager este acela care ia o decizie si refuza sa o schimbe de teama sa nu para slab.
Pe de alta parte, nu am incalcat niciodata un cuvant dat sau o promisiune facuta. Au fost, intr-adevar, destule cazuri in care am avut dispute legate de aplicarea unei intelegeri, dar stiu ca nu fac niciodata o promisiune daca nu sunt sigur ca o pot respecta. Este foarte simplu.
Si nu, consecventa nu te face plictisitor. Sa fii consecvent si dedicat marilor idei creative nu inseamna nici pe departe ca esti anost. Sa fii consecvent in modul in care rezolvi problemele de zi cu zi nu te recomanda ca neinteresant, previzibil si lipsit de imaginatie. Te recomanda ca profesionist.
Consecventa versus imaginatie
Steven van Gr"oningen, Presedinte Raiffeisen Bank
Din punctul de vedere al deciziilor de business, daca un manager ar fi intotdeauna previzibil, n-ar mai fi nevoie de el. El ar putea fi oricand inlocuit de un computer. Exista totusi o zona foarte importanta in care managerul trebuie sa fie previzibil si aceasta este zona valorilor si comportamentului in organizatie. El trebuie sa fie consecvent, in sensul ca va rasplati intotdeauna acelasi tip de comportament si va descuraja intotdeauna un anumit tip de comportament, fara subiectivism, indiferent de statutul persoanelor implicate. Este singurul mod prin care managerul poate contribui la starea de sanatate a culturii organizationale.
Se intampla uneori ca managerii sa se vada nevoiti sa ia cea mai buna decizie posibila in absenta informatiilor de care ar avea nevoie. Din experienta mea pot spune ca exista situatii in care e de preferat sa iei o decizie rapida, decat sa iei o decizie suta la suta corecta, dar mult prea tarziu. Fireste ca, daca ulterior lucrurile stau altfel decat s-a previzionat si daca circumstantele se schimba, managerul trebuie sa fie dispus sa isi adapteze sau sa isi schimbe decizia. Sunt multi manageri care se tem sa ia decizii cand este nevoie si foarte multi care nu indraznesc sa schimbe o hotarare, deoarece considera ca ceilalti vor vedea in asta un semn de slabiciune. Nu trebuie sa fie deloc asa!
Uneori ne aflam in postura de a semnala unui partener ca o anumita intelegere nu functioneaza sau ca nu aduce beneficiile asteptate de ambele parti. Trebuie gasita o solutie acceptabia pentru amandoi. Si de multe ori singura solutie este aceea de a anula angajamentul. Daca e sa ma gandesc la afirmatia facuta de Oscar Wilde, pot sa spun ca e in ton cu aproape tot ce a scris el si nu pot sa nu zambesc si sa va spun ca, cel mai probabil, consecventa nu e chiar asa de rea pentru un manager, dar nici lipsa imaginatiei nu e tocmai buna pentru un lider.
Corolar
Avem nevoie de consecventa. E in natura umana sa preferam ca lucrurile sa se intample in felul stiut, de fiecare data. Puse cap la cap, lucrurile trebuie sa fie previzibile si sa aiba sens. Daca nu se intampla asa, inseamna ca avem o problema pe care trebuie sa o rezolvam. Consecventa managerului actioneaza ca un fel de forta centripeta: ii tine pe oameni uniti si concentrati asupra obiectivelor si nu ii lasa sa rataceasca fara directie.