Crowdfundingul capătă tot mai mult teren în România
După zece ani de teste, eșecuri și succese, profitând de puterea din ce în ce mai mare a social media și a mediului online în general, această tehnică va exploda în viitorul apropiat și va fi o parte importantă din bugetele unor proiecte mari. Crowdfundingul este în esență o strategie de marketing implementată fie înaintea fie în timpul producției unui produs cultural, social sau politic (acestea sunt cele mai abordate nișe, desigur că această tehnică poate fi adaptată și utilizată în orice domeniu). În mare este vorba despre fundraising, dar o formă evoluată care tinde să elimine sistemul de donație și îl înlocuiește cu o metodologie de tip recompensă.
Sistemul este relativ simplu. Inițiatorii unui proiect creează în jurul lor o rețea socială căreia îi pune la dispoziție câteva servicii legate de proiect. Membrii rețelei oferă bani în schimbul serviciilor la care au acces, ajutând astfel crearea sau dezvoltarea produsului respectiv. În cel mai optimist caz vorbim de un sistem financiar foarte bine gândit, având în vedere că finanțarea nișată asigură în mare parte distribuirea ulterioară a produsului finit, fiind astfel departe de problema cheltuielilor inutile și eșecul proiectului vizat. Problema intervine atunci când detaliile sistemului nu sunt bine puse la punct sau ignorate. Deci înainte de a lua în calcul crowdfundingul ca sursă de finanțare trebuie analizate atât punctele tari cât și, mai important, punctele slabe. De această analiză ține succesul financiar al proiectului, cel puțin până la finalizarea produsului principal.
În zilele noastre, zeci de tineri români au ajuns să își pună în aplicare ideile cu bani primiți de la necunoscuți. În România este folosit mai ales de ONG-uri și mai puțin de antreprenori, pentru că legislația nu este pusă la punct. În restul Europei sistemul ajută la deschiderea unor afaceri în IT sau cercetare.
În doi ani, pe cea mai mare platformă de crowdfunding din România au fost înscrise peste 40 de proiecte. Jumătate au şi reuşit să adune fondurile de care aveau nevoie: aproape 45.000 de euro în total. Puţin, dacă ne raportăm la restul Europei. Autoritatea de Supraveghere Financiară vrea să pună la punct o lege care să dea încredere oamenilor.
„Presupune obţinerea integrală a finanţării, iar în caz contrar ar obliga platformele să dea înapoi banii în cinci zile”, declară Roxana Muşoi, avocat.
La nivelul Uniunii Europene, în 2012 s-au strâns prin crowdfunding 735 de milioane de euro, iar estimarea pentru 2013 depăşea un miliard.