Cum discuţi despre salariu şi bonusuri cu angajaţii tăi
Ce spun experţii
Conform unui sondaj de opinie recent realizat de PayScale – o companie ce oferă online informaţii despre salariile, beneficiile şi compensaţiile practicate în SUA – 73% dintre liderii de companii nu se simt „foarte încrezători” în capacitatea managerilor lor de a avea nişte conversaţii tranșante despre compensaţii cu angajaţii lor. Se întâmplă astfel, în parte, din cauză că multor şefi le lipsesc informaţiile necesare pentru a proceda aşa, remarcă Tim Low, vicepreşedinte de marketing B2B la PayScale. Dar este şi din cauză că genul acesta de discuţie poate fi foarte dificil – pentru manager şi pentru angajat. „Este stânjenitor pentru ambele părţi”, spune Karen Dillon, autoare a publicaţiei Guide to Office Politics editate de Harvard Business Review şi coautoare a cărţii „How Will You Measure Your Life?”
Numai că evitarea unei asemenea discuţii nu este o opţiune de luat în calcul. Aşa cum spune V.G. Narayanan – care deţine funcţia de Thomas D. Casserly, Jr Professor of Business Administration la Harvard Business School, unde conduce consiliul director al „Compensation Committee Executive Education Program” – „acestea sunt cele mai importante conversaţii pe care le ai în decursul întregului an”.
Iată cum trebuie să procedezi ca să le stăpâneşti:
Vorbeşte din timp și frecvent cu oamenii despre salariul lor
Atunci când te aşezi să discuţi cu un angajat despre salariul lui, nu ar trebui să aibă nicio surpriză. „Cu cât porţi mai frecvent conversaţii pe această temă, cu atât este mai uşor”, spune Narayan. El sugerează să începi anul cu discuţiile de¬spre compensaţii. Vorbeşte despre felul de bonus sau despre majorare de salariu la care s-ar putea aştepta angajatul dacă îşi îndeplineşte obiectivele sau dacă nu şi le îndeplineşte. Apoi ţine scurte discuţii regulate de verificare şi actualizare, pe parcursul anului, pentru a vorbi cu angajatul despre performanţele sale. În felul acesta, nu va fi şocat de evaluarea ta formală şi de decizia salarială pe care i le vei prezenta la sfârşitul anului.
În acea conversaţie iniţială, ai putea lua în considerare ideea de a-l întreba pe angajat la ce anume se aşteaptă în anul următor din punctul de vedere al unei majorări salariale şi al unui bonus. Narayan spune că lucrul acesta poate ajuta la prevenirea unei dezamăgiri ulterioare şi va echilibra aşteptările angajaţilor. În plus, explică el, dacă le permiţi angajaţilor să-şi imagineze că ar fi ei înşişi în rolul celui care ia deciziile, este mult mai probabil ca ei să fie mai imparţiali.
Prezintă evaluările performanţelor separat de compensaţii
Compensaţia ar trebui să fie legată de performanţele obţinute, dar Low recomandă discutarea separată a celor două subiecte. „Dacă vorbeşti de¬spre bani «în umbra» performanţelor, discuţia despre performanţă va suna ca un fel de zgomot de fond, iar angajaţii tăi se vor fixa, pur şi simplu, pe compensaţie”, confirmă Narayan. Prezintă mai întâi evaluările formale, concentrându-te pe creşterea şi dez¬voltarea individuală a fiecărui angajat, apoi aşteaptă câteva săptămâni până vei anunţa creşterile salariale şi bonusurile.
Implică-i şi pe alţii, dacă este posibil
Toţi şefii au angajaţii lor preferaţi – „suntem fiinţe umane; ne plac anumiţi oameni şi alţii nu”, spune Narayan –, dar există moduri în care poţi contra¬cara aceste subiectivităţi naturale. El recomandă ca la luarea deciziilor despre compensaţii să se lucreze în echipe de câte doi sau trei. „Atunci când decizia este luată de către mai mulţi oameni, angajaţii ştiu că există nişte puncte de control, verificare şi echilibrare şi că procesul de luare a deciziilor este imparţial şi se desfăşoară în mod con¬stant şi coerent”.
Pregăteşte-te dinainte pentru o conversaţie despre salariu
Dillon spune că managerii începători fac adesea greşeala de a intra în aceste conversaţii fără a avea niciun plan pregătit dinainte. Chiar dacă eşti un lider experimentat, îţi este de ajutor să te gândeşti din timp ce urmează să spui. Notează-ţi principalele puncte pe care le vei discuta şi repetă-le. Gândeşte-te până la capăt la modul în care vei reprezenta compania, urmărind, în acelaşi timp, să fii tu însuţi. „Trebuie să porţi «pălăria» corporatistă, dar nu trebuie să te comporţi ca un robot”, spune Dillon. Ea îţi sugerează să foloseşti empatia pentru a te pregăti pentru discuţie. „Întreabă-te: cum va recepta această persoană mesajul meu? Este puţin probabil să îi oferi o majorare salarială atât de mare, încât să-l aducă în culmea bucuriei. Dar ceea ce spui ar trebui să îl convingă că suma pe care i-o oferi este corectă”, spune ea.
Comunică-le oamenilor cât de valoroşi sunt
În majoritatea cazurilor, această conversaţie este o oportunitate de a le spune angajaţilor cât de importanţi sunt pentru organizaţia în care lucrează. „Te afli într-un parteneriat cu angajatul tău şi trebuie să îi aduci la cunoştinţă faptul că îi preţuieşti profund contribuţia”, spune Dillon. Nu te limita la a lăsa cifra care reprezintă bonusul sau majorarea salarială să vorbească de la sine. Asigură-te că este clar, prin ceea ce spui, că îi apreciezi munca. „Îţi doreşti să îi inspiri pe oameni să continue să creeze valoare”, spune Narayan.
Prezintă şi contextul din jurul ofertei salariale
Atunci când angajaţii sunt dezamăgiţi de majorarea salarială sau de bonusul pe care l-au primit, motivul principal este adesea faptul că le lipsesc informaţiile care prezintă contex¬tul general. „S-ar putea ca ei să fie doar «unul dintre zimţii unei roţi zimţate», dar ei trebuie să înţeleagă roata în întregul ei”, spune Narayan. Prezintă-le imaginea de ansamblu: ce performanţe are compania în comparaţie cu restul competito¬rilor de pe piaţă şi care este intervalul de creşteri salariale şi de bonusuri pe care compania le oferă în anul curent. „Bazează-ţi afirmaţiile pe date concrete. Explică ce sume primesc oamenii pentru acest job, cu acest titlu, în această piaţă, cu aceste abilităţi”, spune Low.
„Responsabilitatea de a înţelege ce înseamnă să fii plătit în mod corect cade pe umerii tăi”.
O să îţi doreşti, de asemenea, să explici cum a fost luată decizia din spatele cifrelor. Lucrul acesta ar putea să fie dificil dacă nu eşti tu acela care a luat decizia, dar oferă oricât de multe informaţii poţi. Nu te implica într-o conversaţie despre modul în care sunt plătiţi alţi angajaţi. Dacă cineva „s-a prins” că un coleg câştigă mai mult ca el, răspunde cu ceva de genul: „sunt dispus să discut cu tine numai despre compensaţia ta şi performanţa ta; nu este corect să discutăm despre alţi angajaţi”.
Fii pregătit pentru o reacţie emoţională
Chiar şi atunci când crezi că dai o veste grozavă, fii pregătit pentru o reacţie emoţională. Aceste conversaţii sunt, inevitabil, încărcate emoţional. „Nu poţi să fii Moş Crăciun şi să le dai tuturor ceea ce îşi doresc”, spune Narayan. „Atunci când un angajat devine supărat sau necăjit, asigură-te că îl asculţi şi că recunoşti emoţiile prin care trece, dar nu ceda”, te avertizează Dillon. Dacă există o cale prin care te poţi ocupa de problema sa – poate că te poţi interesa, ca să vezi dacă sunt disponibili mai mulţi bani –, oferă-te să revii cu un răspuns peste câteva zile. Este treaba ta să te duci şi să îţi susţii angajatul dacă simţi că merită. „Dar nu lăsa uşa deschisă dacă, în realitate, nu ai de gând să treci la acţiune”, spune ea. Indiferent ce faci, nu-i răsplăti pe manageri doar pentru faptul că fac o criză sau au un acces de furie. Atitudinea ta va stabili un precedent prost pentru conversaţiile viitoare.
Principii de ţinut minte
Fă asta:
- Comunică în mod clar şi explicit cât de mult îl preţuieşti pe angajat; nu lăsa ca bonusul sau majorarea să vorbească de la sine.
- Arată cum a fost luată decizia, astfel încât angajatul să înţeleagă că eşti corect.
- Repetă dinainte ceea ce ai de gând să spui şi modul în care vei răspunde în caz că vor exista nemulţumiri şi plângeri.
Nu face asta:
- Nu aştepta până la sfârşitul anului ca să discuţi despre compensaţie; conversaţia pe această temă ar trebui să aibă loc în mod regulat pe parcursul anului.
- Nu da vestea despre compensaţie la sfârşitul evaluării performanţelor; distanţează în timp cele două discuții.
- Nu fi surprins dacă angajatul devine supărat sau necăjit; chiar şi atunci când crezi că îi dai o veste bună, s-ar putea ca bonusul sau majorarea oferită să fie mai mici decât s-a aşteptat.