Cum pot fi citiți angajații în funcție de trăsăturile feței
Citirea feței este un instrument extrem de important care ajută oamenii de HR sau headhunterii să vadă ce este în spatele unui CV, al unor teste psihologice. Prin face reading, specialistul de HR poate să „citească” trăsăturile de personalitate și istoricul personal al candidatului cu o acuratețe de peste 90%, dacă este antrenat în consecință. Atenție însă, această citire a trăsăturilor necesită studii aprofundate. „Dacă le scoți din context, nu faci legătura între elementele care se văd pe fața candidatului și nu le suprapui corect pe evaluarea psihologică și interviul față în față, șansele de a crea o imagine eronată sunt destul de mari” spune Nadia Gorduza.
Acest instrument de evaluare este extrem de rar folosit în România, însă în țări ca SUA este folosit adesea, mai ales de serviciile secrete. Nadia Gorduza, medic psihoterapeut este unul dintre puținii din România specializat în profiling prin face reading. Atunci când i se cere, psihoterapeutul Nadia Gorduza participă la procesele de recrutare ale unor manageri din companii. Crede în complexitatea ființei umane și în abordările personalizate, fie că vorbim despre coaching, fie despre profiling prin face reading sau psihoterapie. „O persoană cu experiență în citirea trăsăturilor feței și cu ochiul format are șanse sub 10% să fie luată prin surprindere de acțiuni neașteptate ale angajaților sau colegilor săi. Dacă este un om de HR sau headhunting, atunci va ști să angajeze persoana potrivită, nu doar pentru că a făcut impresie bună la interviu sau a avut scoruri favorabile la testele psihologice” spune Nadia Gorduza.
Uneori intuiția și experiența nu sunt suficiente pentru a ajunge la esența de bază a unei persoane și la valorile sale primordiale, care pot fi mascate printr-un comportament educat în timp. „Profiling prin face reading este un instrument extrem de important pe care orice manager de echipă, de la CEO la sales manager și HR manager sau orice persoană din headhunting, ar trebui să îl dețină în «tolba» personală. Din punct de vedere al persoanelor sau corporațiilor care plătesc pentru genul acesta de servicii, impactul, atât în P&L, cât și în rularea cât mai mică a forței de muncă, este foarte mare. Reduce semnificativ rata de eșec în angajare și crește direct proporțional nivelul de motivare al oamenilor” spune Nadia Gorduza.
Psihoterapeutul afirmă că atunci când ne naștem, atât creierul, cât și fața noastră sunt ca o pânză albă. Ca urmare a informațiilor și a evenimentelor de care ne lovim de-a lungul timpului, acestea se modifică astfel că, tot ceea ce experimentăm de-a lungul vieții se poate vedea la nivelul musculaturii faciale, a structurii osoase și a liniilor fine, care în timp se dezvoltă. „Fiecare rid spune o poveste. Dincolo de ceea ce transmite fiecare element al feței noastre, cel mai mult contează conexiunea pe care specialistul o poate realiza între diferitele indicii oferite de fața candidatului.”
Spre exemplu:
Forma feței ne arată gradul de flexibilitate sau cât de echilibrată emoțional este o persoană.
Fruntea este cea care face diferența între specia umană și restul mamiferelor. Forma și mărimea frunții ne arată dacă persoana respectivă este creativă, dacă gândește după reguli stricte și urmează anumite norme sau dacă își folosește creativitatea în punerea în practică a proiectelor (a se vedea forma frunții lui Einstein).
FOTO: Albert Einstein, laureat al Premiului Nobel pentru fizică
Ochii: Atunci când ne naștem cu toții avem ochi „de căprioară”, adică puri, cu intenții bune, loiali, fără ranchiună, onești. Ca urmare a evenimentelor de-a lungul vieții și a conjuncturilor la care am fost expuși, forma lor se schimbă. „Dacă persoana respectivă a fost expusă unui eveniment traumatic și frica este deja instalată, acest lucru este ireversibil, ceea ce înseamnă că avem un candidat anxios sau fobic și trebuie să știm cum ne raportăm la el. Tot ochii ne spun dacă o persoană este un bun strateg (a se vedea ochii lui Collin Powel – „tiger eyes”) sau dacă este performantă lucrând în grupuri mici, chiar „one to one” sau într-un colectiv mare. Ochii ne pot indica și dacă avem de-a face cu o persoană cu o dinamică lentă sau o viteză de reacție crescută” spune Nadia Gorduza.
Sprâncenele dezvăluie caracteristicile persoanei din punct de vedere pragmatic versus idealist, risk taker, decizional, atenți la detalii. Acest lucru se stabilește în funcție de forma lor, de unghiul de înclinare, de cât de apropiate sau depărtate sunt între ele.
Bărbia ne indică gradul de determinare și voința.
Urechea arată gradul de disciplină, precauție și control. Este un element extrem de important în comunicare, fiind indiciul esențial care ne arată cum să ne adresăm persoanei din fața noastră, atât ca tonalitate, cât și ca volum de informații pe care îl poate recepționa.
Nasul este extrem de important.
Nivelul de agresivitate, atât mentală, cât și fizică, nivelul de curiozitate intelectuală, nivelul de modestie, cât de determinată este să facă bani sau cât de generoasă este o persoană, se pot observa după forma nasului. „Această parte a feței este una dintre trăsăturile care diferă de la o nație la alta. Spre exemplu, în Marea Britanie sau SUA vom întâlni mai multe persoane cu un nas arogant sau măcar vanitos, spre deosebire de țările asiatice, unde vom vedea mai degrabă persoane modeste. În Italia – mult mai multe persoane care argumentează cu ușurință, iar la evrei –persoane care își administrează foarte bine finanțele” afirmă Nadia Gorduza.
Am rugat-o pe Nadia Gorduza să exemplificăm, câteva dintre noțiunile prezentate mai sus.
„«Ochii de tigru», trăsătură dominantă a lui Colin Powell, indică faptul că este un foarte bun strateg și oportunist. Partea interesantă este că până acum câțiva ani acest gen de ochi era specific doar bărbaților. În zilele noastre sunt din ce în cei mai întâlniți la femei, un indiciu al celor care își sacrifică viața personală pentru carieră (carieristele convinse).”
FOTO: Colin Powell, fost secretar de stat SUA
Albert Einstein avea fruntea lată, trapezoidală, cu linii analitice bine marcate care înseamnă creativitate și analiză.
Steve Jobs avea nas perfect de money maker iar forma de săgeată a nasului arată că era cu câțiva ani înaintea vremii și se lupta pentru ideile lui. Sprâncenele ascuțite arată trăsături de risk taker, iar determinarea cu care își ducea ideile până la capăt poate fi citită în forma bărbiei. Forma frunții (fruntea ca a lui Einstein) indică o creativitate enormă pe care a pus-o în practică.”
FOTO: Steve Jobs, co fondator Apple
Ce tipologii de angajați sunt potriviți pentru anumite posturi și cum pot fi aceștia „citiți” în funcție de trăsăturile feței
CFO (sau om de finanțe):
Trăsătura predominantă a CFO-ului este modul în care administrează banii, plus pragmatismul și cât de mult urmează regulile. Legătura se stabilește între nas, sprâncene și forma frunții.
General Manager
Un GM trebuie să aducă firma pe profit (Money maker), să fie un bun strateg, capabil să ia decizii, să fie risk taker, dar și în control asupra acțiunilor sale și ale celor din jur. Tipul de comunicare care îl caracterizează trebuie să fie soft, dar să dea dovadă de determinare și flexibilitate. E de preferat să fie sociabil. Legătura se stabilește între vârful nasului, forma ochilor, forma sprâncenelor, linia și unghiul pe care îl fac, gura, poziționarea urechilor, forma bărbiei și a feței.
Vânzări
O persoană care lucrează sau vrea să se angajeze în vânzări trebuie să fie money maker (orientată pe a face vânzare/bani), creativă, pragmatică, decision maker, risk taker și să comunice ușor. Legătura se face între vârful nasului, forma frunții, liniile și denivelările ei, forma sprâncenelor, linia și unghiul pe care îl fac.
HR
De regulă, HR-ul este interfața dintre angajat și angajator. Ca o oglindă, persoana care vrea să lucreze în HR trebuie să fie empatică, să aibă intuiție, să asculte cu ușurință poveștile și problemele personale, să ia decizii, să nu fie invidioasă, să știe să comunice și să motiveze, să fie sociabilă și flexibilă. Legătura se face între mărimea urechilor, forma ochilor, diferite puncte și denivelări de pe frunte, forma și linia sprâncenelor, gura.
Marketing
Un om de marketing trebuie să fie capabil să creeze povești frumoase, să fie creativ, bun administrator de bani, strateg și pragmatic. Legătura se face între vârful nasului, forma piramidei nazale, forma ochilor și a sprâncenelor.
Avantajele și dezavantajele face readingului
Avantajul specializării în face reading este că poți accesa cu ușurință persoana din fața ta. De asemenea, eviți să pierzi timpul pe care l-ai fi irosit angajând o persoană pe un post nepotrivit sau discutând cu un potențial partener de afaceri dezinteresat.
„Dezavantajul aparent este investiția inițială ca timp de studiu și ca practică până să ajungi să faci acest lucru la un nivel profesionist, iar dacă înveți doar câteva lucruri superficiale poți să ajungi la concluzii false și să induci în eroare. Scoaterea din context prin «just a glimpse» este periculoasă” spune Nadia Gorduza.
Nadia Gorduza este medic de profesie și are 15 ani de experiență în corporate pe diferite poziții manageriale, practică business coaching și psihoterapie, fiind certificată la nivel național și internațional. A urmat un Executive MBA în Statele Unite, unde a avut oportunitatea de a intra în contact cu lumea afacerilor internaționale, dar și cu cele mai inovatoare tehnologii medicale și instrumente terapeutice.