Cum sa ajungi cel mai bun blog de companie la RoBlogFest
Am stat de vorba cu primii trei clasati la RoBlogFest 2010 la categoria „Comunicare si Social Media – Blog de companie”: Avon Space, Headvertising Blog si Icar Tours. Companiile si-au facut bloguri pentru a comunica cu proprii clienti altfel decat printr-un limbaj oficial, pentru a arata ca in spatele firmei exista niste oameni in carne si oase si pentru a impartasi noutati din domeniul in care activeaza. Cei trei finalisti mai spun ca un blog e un instrument pentru spargerea rutinei la locul de munca si de coagulare a echipei.
Clientii vor sa vada intotdeauna si partea umana a companiei, spune Andreea Marc, specialist PR la Icar Tours. „Daca vad un site plin de mesaje care le cer doar banii, fara a vedea o fata umana, nu va asteptati sa va fie apropiati si fideli si nu va mirati daca vor cumpara cu usurinta din alta parte. Exista din pacate mentalitatea romaneasca care spune <<Angajatii mei trebuie sa produca bani, nu sa scrie pe blog>> sau <<Am site, de ce sa imi mai fac si blog?>>. Unele companii nu isi dau seama ca un blog este mult mai ieftin din punct de vedere al costurilor de creare si gestionare fata de un site de cateva mii de euro”, afirma ea.
„Putem spune ca echipa noastra s-a inchegat mult mai tare dupa aparitia blogului, deoarece ne distram impreuna creand ceva ce ne apartine si de care se bucura si clientii nostri. Iar cuvintele frumoase din ultima perioada ne-au unit si motivat mult mai tare, facandu-ne sa ne intelegem mai bine clientii dar si pe noi ca echipa” – Andreea Marc.
Ce sa scrii pe blogul firmei
I-am intrebat pe reprezentantii celor trei echipe de bloggeri ce sfat le-ar da celor care se gandesc sa-si faca o asemenea platforma de comunicare pentru firmele la care lucreaza.„Sa fie naturali si transparenti cu cititorii lor. Sa indrazneasca. Sa scrie intr-un mod autentic si sa asculte de cerintele cititorilor lui”, e de parere Mihaela Nita de la Avon.
„Un blog de companie nu se face doar pentru ca e in trend. Trebuie sa analizati foarte bine daca aveti intr-adevar nevoie de unul, daca aveti ce spune, daca o puteti spune intr-un mod uman, daca are cine sa scrie articole”, afirma Andreea Marc de la Icar Tours.
„Corporatismul, politica de companie si cenzura de business” trebuie abandonate atunci cand scrieti pe blogul companiei, recomanda Serban Alexandrescu si Vlad Lazar de la Headvertising. „Un blog de companie trebuie sa fie reprezentativ si interesant. O falsa <<reprezentativitate>> va fi imediat decelata de catre cititori; blogurile unde toate sunt roz-bombon n-au sa aiba o viata prea lunga. Pe de o alta parte, si <<interesantenia>> are niste limite pentru un blog de companie”, cred ei.
De ce si-au facut blog
„Ne-am dorit o platforma in care sa comunicam in timp real cu clientii nostri, sa le oferim o alta experienta cu Avon decat prin brosura. Acum blogul nostru se adreseaza unui public mai larg, tot feminin, asta pentru ca nu scriem doar despre companie si despre produsele noastre, ci si despre experiente de viata, recomandari de filme sau de muzica”, ne-a povestit Mihaela Nita, redactor sef al blogului Avon Space. „Scriem daca nu zilnic, macar o data la doua zile. Avem multe de impartasit si incercam sa le transmitem intr-un mod liber, pe intelesul tuturor”, spune si Andreea Marc.
„L-am facut pentru ca aveam nevoie de un <<izvor de vesti>> pentru oamenii care erau curiosi ce naiba mai facem si ce pareri mai avem despre una sau alta <<din domeniu>>, dar nu prea aveau de unde sa afle. Primul text a fost publicat marti, 29 august 2006. Deci ideea a aparut, cel mai probabil, luni, 28 august 2006”, afirma cei de la Headvertising.
Distractie la serviciu
Pentru blogul Icar Tours, afirma Andreea Marc, scriu toti: „Angajatii, clientii care calatoresc, prietenii nostri si oamenii cu experienta in domeniu care au lucruri importante de impartasit. Cu exceptia departamentului de Contabilitate, toti angajatii contribuie cu articole pe blog, de la sef pana la interni”. La Avon, echipa are 11 persoane. „Initial am fost opt bloggerite din departamentul de PR si Marketing, intre timp s-au mai adunat internauti din companie – de la Sales Support sau din Training, ba chiar si un barbat: Dragos alias I’mPerfect”, spune Mihaela Nita.
Vizitatori unici pe zi
Avon Space: 1.500
Headvertsing: 200-400
Icar Tour: 100
Temele cele mai comentate
Headvertising: „Temele la care al doilea comentator il contrazice pe primul. Daca scopul tau e sa aduni cat mai multe comentarii de la cat mai multi oameni, asta e secretul. Sa dai primilor doi vizitatori motive sa se injure intre ei”.
Avon Space: „Concursurile si lansarile (fie de produse fie de noi servicii) sunt hot topics la noi pe blog”.
Icar Tours: „Interviuri, jurnale de calatorie, informatii utile despre calatorii, prezentari de evenimente sau de destinatii, dar si toate lucrurile care se intampla cu echipa Icar Tours”.