Cum să conduci în noua lume a muncii? De la ierarhie la rețeaua de echipe
Potrivit ultimului studiu Deloitte privind Capitalul Uman, acest nou mod de lucru ne forțează să schimbăm rolurile pe care le ocupăm la locul de muncă, dar și fișele postului, regândirea efectivă a carierei și mobilitatea internă. Abilitățile de învățare devin esențiale în calitate de chei de performanță, iar modul în care ne-am stabilit obiectivele, dar și felul în care sunt recompensați angajații sunt total diferite. Se schimbă, de asemenea, rolul liderilor.
Cercetarea, care identifică primele zece tendințe de capital uman pentru 2016, arată că multe dintre problemele cu care se confruntă companiile de astăzi (implicarea angajaților, cultura, inovarea) sunt legate indisociabil de acest nou mod de lucru. 92% dintre companiile intervievate vorbesc despre „reproiectarea modului în care lucrăm” ca fiind una dintre provocările principale.
Problema cu care se vor confrunta companiile, cu toate acestea, este modul în care managementul va coordona și va alinia aceste echipe, cum vom ajunge să facem schimb de informații și să lucrăm împreună, cum vor fi recompensați oamenii într-o companie care nu mai promovează „mobilitatea ascendentă” și „puterea” poziției de conducere.
Tendințele de mai sus ne arată că noua organizație a zilelor noastre ne obligă să regândim strategia de conducere, care ar trebui să se concentreze mai mult asupra culturii, asupra cererii de învățare la nivelul organizației, să ofere centre de informare, de analiză și instrumente digitale la nivel de resurse umane, pentru a-i ajuta pe oameni să opereze, să facă schimb de informații și să lucreze bine împreună.
Unul dintre cele mai ample studii
Nu trebuie uitate datele celui de-al treilea raport anual Deloitte, „Tendințe în capitalul uman – Cum să conduci în noua lume a muncii”, de anul trecut. Atunci se vorbea despre faptul că gradul scăzut de motivare și implicare al angajaților este principala problemă cu care se confruntă 87% dintre liderii de HR și business. Deși gradul de preocupare față de acest fapt era în creștere semnificativă față de anul 2014, cele mai multe organizații nu reușesc să ia măsuri concrete prin care să-și poată redefini cultura organizațională, punându-și astfel în pericol planurile de creștere.
Derulat în rândul a peste 3.300 de lideri de HR și business din 106 țări, raportul „Tendințe în capitalul uman – Cum să conduci în noua lume a muncii” este unul dintre cele mai ample studii din domeniul capitalului uman realizate la nivel global.
Numărul liderilor de HR și business care au menționat că gradul de motivare și implicare al angajaților este „foarte important” s-a dublat, ajungând la 50%. Șaizeci la sută dintre liderii de HR și business chestionați au spus că nu au programe adecvate pentru a măsura și îmbunătăți acest indicator organizațional, considerând că nu există, în cadrul companiilor, măsuri concrete de creștere a nivelului de motivare și implicare al angajaților.
Conform studiului Deloitte, doar 12% dintre liderii de HR și business dezvoltă programe menite să definească și să construiască o cultură organizațională, în timp ce numai 7% se consideră eficienți în cuantificarea și stimularea gradului de motivare și implicare al angajaților.
Provocările cu care se confruntă organizațiile la nivel mondial se vor regăsi și pe agenda angajatorilor din România, ca efect al alinierii firmelor românești care fac parte din grupuri multinaționale la strategiile de dezvoltare stabilite la nivel central. Această abordare va fi preluată și de antreprenorii locali care vor trebui să își adapteze strategiile de resurse umane în aceeași direcție, pentru a fi
competitivi.
Acest articol a fost publicat in Revista CARIERE Nr. 233/decembrie 2016. Pentru detalii legate de abonare, click aici