Cum vad frantuzoicele barbatul ideal
Barbatul ideal este nostim, amabil si imprevizibil
Ancheta Ipsos – Cote Femme incearca un portret al barbatului ideal. Reteta rezultata din sondaj? Ascultare, umor, generozitate, putin din Johnny Depp, un strop de Yannick Noah… si iese o schita apropiata de cea a propriului partener.
Exista barbatul ideal?
Barbatii zilelor noastre… foarte aproape de ideal!
Barbatul incapabil sa-si exprime sentimentele, indiferent la dezvoltarea partenerei si incapabil sa investeasca in viata familiala si cotidiana este, probabil, pe cale de disparitie. In orice caz, asta par sa spuna femeile care, in marea lor majoritate, apreciaza ca barbatii de astazi stiu destul de bine sa-si arate afectiunea sau tandretea fata de cele pe care le iubesc (65%), sa respecte libertatea si "gradina secreta" a partenerelor (63%) si, intr-o mai mica masura, sa se ocupe zilnic de copii (58%), sa-si sustina si sa-si sprijine partenera in cariera (55%) si sa se implice in gospodarie (52%). Daca barbatul ideal este cel care indeplineste toate aceste conditii, atunci probabil ca el nu exista decat in imaginatia femeilor, nicidecum in realitate.
O mare parte dintre femei considera inca insuficiente eforturile "domnilor" de a se implica zi de zi in cresterea copiilor (41%), in sustinerea carierei lor (41%) si, mai ales, in treburile gospodaresti (47%). Indeosebi femeile care au copii sunt nemultumite de gradul de implicare a partenerilor in ingrijirea celor mici: daca 64% dintre mame apreciaza eforturile sotilor ca fiind satisfacatoare in acest domeniu, doar 54% dintre ele gandesc la fel cand e vorba de doi copii si numai 47%, atunci cand e vorba de trei. Eforturile asociate primului copil sunt de luat in seama, dar, in ceea ce-i priveste pe urmatorii, se poate mai mult! Imaginea femeii-mama care gestioneaza viata de zi cu zi a familiei, in timp ce barbatul isi vede de cariera lui, nu a fost inca revolutionata. Mai e mult de mers pana la profilul barbatului care vrea sa-si satisfaca pe deplin partenera de viata, mandrindu-se ca a atins perfectiunea. Vor ajunge ei sa devina "zeitatile" casei, sa usureze partenerele de povara educatiei copiilor si sa accepte sa faca sacrificii profesionale pentru a-i permite consoartei sa acceada in cariera? Vom vedea…
Lasand gluma la o parte, femeile de astazi dovedesc din ce in ce mai mult ca simt nevoia sa se abandoneze vietii profesionale, in aceeasi masura ca si barbatii, fara ca necesitatile vietii cotidiene sa le impiedice sau sa constituie o frana in parcursul lor. Ca urmare, nu e greu de inteles de ce sunt atat de interesate de tot ceea ce le permite sa-si gestioneze mai usor viata de familie si cea profesionala si, in mod particular, de ce isi doresc o mai mare implicare a barbatilor in menaj.
Tanara generatie pare constienta de miza pusa in joc. Tinerele de astazi considera ca barbatii fac mai multe acum decat in trecut.
Dovada ca barbatii zilelor noastre se implica mai mult decat generatiile anterioare: femeile sub 35 de ani apreciaza in mai mare masura decat cele mai in varsta ca barbatii se arata destul de tandri cu cele pe care le iubesc (82% sunt de acord, fata de doar 57% – cele de peste 35 de ani), le respecta suficient de mult "gradina secreta" (76% fata de 57%) si le impulsioneaza in cariera (61% fata de 51%). Dar exigentele tinerelor femei nu sunt inca total satisfacute… Principala bila neagra ramane implicarea barbatilor in gospodarie: majoritatea junelor sub 35 de ani (57%) estimeaza ca eforturile masculine in acest domeniu sunt insuficiente. Trei sferturi (73%) dintre cele care au intre 15 si 19 ani impartasesc acelasi punct de vedere. Dimpotriva, cele cu mai mult de 35 de ani, mai indulgente – sau mai resemnate? – cred in mod majoritar (56%) ca ei se straduiesc destul de mult.
Ne regasim in fata unui paradox interesant: barbatii s-au schimbat mult. Se implica tot mai mult in viata casnica si familiala (asa cum nu au facut-o niciodata pana acum), dar, in acelasi timp, tinerele ridica standardele dincolo de ceea ce partenerii lor de astazi sunt dispusi sa faca. Este foarte probabil ca in spatele acestui fenomen sa se afle o parte din viitoarea disputa. Tanara generatie estimeaza din ce in ce mai mult ca fiecare dintre membrii cuplului trebuie sa-si poata asuma toate rolurile (grija vietii cotidiene, sarcinile casnice, cumparaturile, educatia copiilor). Cuvantul de ordine este dezvoltarea personala (in familie si in cariera).
Partenerul ei… barbatul ideal?
Barbatii pot sta linistiti. Chiar daca nu sunt inca perfecti, conteaza mult in viata femeilor. Si fara complexul lui OEdip inversat. Pentru majoritatea femeilor (49%), partenerul lor conteaza sau are cea mai mare valoare in viata lor, conducand detasat in fata tatalui (19%) sau a fiilor (13%). Barbatii nu au de ce sa fie gelosi, deoarece doar o mica minoritate dintre respondente spun ca au fost in mod esential marcate de prima dragoste (7%) sau de cel mai bun prieten (5%). Varsta este inca o data o variabila determinanta: femeile mai tinere de 35 de ani, poate mai putin angajate in cuplu sau care nu sunt inca mame, invoca mai mult tatal (31%) decat cele de peste 35 de ani (14%). Acestea din urma vorbesc mai mult de partenerul de viata (54% fata de 39% – tinerele sub 35 de ani). De remarcat ca pentru mamele care au cel putin un copil, fiul se afla pe a doua pozitie (21%), dupa sot.
Portretul-robot al barbatului ideal
E dezordonat, dar nu egoist
Incapabili sa-si aranjeze hainele sau sa-si faca patul, barbatii sunt adesea acuzati de dezordine. Se dovedeste ca acest aspect nu reprezinta o problema pentru majoritatea femeilor, deoarece 54% dintre ele il considera defectul cel mai acceptabil printre cele testate. Femeile din categorii sociale superioare sunt chiar mai indulgente: 73% dintre femeile-manager si 71% dintre cele cu studii superioare declara ca este cusurul cel mai acceptabil. Similar, tinerele de pana in 35 de ani (62%) spun ca este un defect peste care se poate trece, fata de cele mai in varsta (50%).
Pentru un sfert dintre femei (24%), egoismul este eliminatoriu, dar a fi "macho" vine imediat dupa (17%), urmat de trei defecte considerate inacceptabile de un numar similar de femei: reaua credinta (13%), lenea (13%) si avaritia (12%). Femeile sub 35 de ani sunt in mod particular ostile atitudinii "macho": un sfert dintre ele (24%) spun ca este defectul cel mai putin acceptabil, aproape la egalitate cu egoismul (26%), in timp ce doar 13% dintre femeile de peste 35 de ani sunt de parere ca a fi "macho" este defectul cel mai putin acceptabil, ele fiind mai socate de comoditate (16%) sau de reaua-credinta (15%). Figura barbatului "macho", dar teribil de seducator, gen Marlon Brando, daca mai poate atrage femeile de peste 35 de ani, nu are in schimb nici o relevanta pentru cele mai tinere.
Johnny Depp pentru noapte, Yannick Noah pentru conversatie
Aproape o femeie din cinci (18%) ar vrea sa-si petreaca noaptea cu Johnny Depp, 15% cu Yannick Noah si 14% cu Patrick Bruel. Trio-ul de farmec al frantuzoaicelor este recrutat deci din lumea filmului sau a muzicii, mai mult decat din politica, din sport (Zinedine Zidane nu se afla decat pe pozitia a cincea, cu 7%) sau din jurnalism.
Tinerele sub 35 de ani (41%) si, dintre ele, mai ales cele intre 20 si 24 de ani (49%), si-ar dori sa-si petreaca noaptea cu Johnny Depp. Cele mai varstnice sunt mai putin sensibile la farmecul actorului (7%). Gusturile acestei categorii de varsta sunt impartite intre mai multi "idoli" francezi.
Pe de alta parte, Johnny Depp nu este "confidentul de vis" al femeilor (doar 6% cred ca i-ar face confidente). Femeile l-ar prefera pentru asta pe Yannick Noah (23%), Patrick Poivre d'Arvor (16%) sau Bernard Kouchner (15%). Barbatii mai "copti" par sa fie apreciati pentru capacitatea lor de a acorda atentie, poate pentru ca experienta bogata de viata constituie o garantie a ascultarii si a intelegerii. Politicienii si jurnalistii sunt considerati ca fiind cei mai seriosi candidati la rolul de confident.
Cu toate acestea, cele mai tinere (27% dintre cele intre 15 si 19 ani) isi mentin preferinta pentru Johnny Depp chiar si pentru confidenta, dar cele intre 20 si 24 de ani fac o diferenta neta intre o noapte petrecuta cu el si o ureche atenta la problemele lor. De remarcat ca Yannick Noah se afla in fruntea listei pentru tinerele mame (33%). Statutul sau de tata a multi copii explica probabil asta.
Ramane totusi de vazut in ce fel contemporanii nostri barbati, fara a fi staruri sau fara a incarna barbatul ideal, pot totusi sa placa femeilor si, mai ales, pot sa le faca fericite…
Cum sa aduci fericirea femeilor?
Reteta? Atentie si umor, in doze adecvate obiectivului de sedus
Cliseele sunt uneori bune de pus pe foc. Ca sa placi femeilor, e inutil sa-ti pui in evidenta fizicul sau sa incerci sa le flatezi. Pentru a le intra in gratii, barbatii trebuie mai ales sa le asculte (pentru 37% dintre femei), sa le faca sa rada (30%) si sa le surprinda (21%). Doar 6% se lasa atrase in primul rand de fizic si doar 4% vor sa fie complimentate. Dar totul depinde de tinta seductiei. Umorul va face ravagii printre tinere: 37% dintre femeile de pana in 35 de ani – interesant este ca dintre ele, cele intre 15 si 19 ani (51%) si cele din intervalul 20-24 de ani (47%) ating procente semnificativ mai mari – spun ca, pentru a le placea un barbat, acesta trebuie, in primul rand, sa le faca sa rada. Dimpotriva, ascultarea este o virtute deosebit de eficienta pentru a le seduce pe cele de peste 35 de ani. Pentru ele, rasul este important, dar secundar fata de atentie. Categoria socio-profesionala are si ea importanta in preferinte. Femeile cu studii superioare (33%) sau cele din middle management (36%) vor sa fie amuzate in primul rand, in vreme ce muncitoarele prefera sa fie ascultate.
Promovarea egalitatii pe piata muncii
In concluzie, barbatii vor fi fara indoiala mai apreciati daca se vor stradui sa promoveze egalitatea intre sexe, in special pe piata muncii. Egalitatea de sanse este in special reclamata de femei in domeniul profesional si al vietii curente. Concret, aproape doua treimi (62%) estimeaza ca in piata muncii este imperativ sa se actioneze pentru egalitatea dintre barbati si femei, favorizand egalitatea salariilor, accesul la posturi importante pentru femei etc. Viata de zi cu zi (15% dintre enunturi) se afla pe locul doi, ca ecou la cateva dintre reprosurile facute de femei barbatilor de astazi. In schimb, politica nu apare ca prioritate, de vreme ce doar 8% dintre femei vad ca aici ar trebui actionat de urgenta. Politica ii urmeaza zonei media (13%). Femeile din management sunt in mod categoric de parere ca se impun eforturi si pentru realizarea echilibrului in politica.
Mai ales femeile intre 25 si 34 de ani isi doresc actiuni in sensul promovarii egalitatii pe piata muncii: fara indoiala ca 70% dintre ele emit acest deziderat deoarece in acest segment de varsta se afla cele mai multe femei active, care isi doresc sa se investeasca in cariera lor. Si familistele vad piata muncii ca prima urgenta din capitolul egalitate: cu cat au mai multi copii, cu atat insista mai mult asupra egalitatii in viata cotidiana (11% – femeile cu un copil, 25% – femeile cu trei copii).