De ce avem nevoie de mai multe femei în board-urile companiilor
Pe 5 iunie, guvernul italian a fost nevoit să aprobe o lege care impune companiilor listate la bursă şi companiilor deţinute de stat să se asigure că, până în 2015, o treime din membrii board-ului lor este formată din femei. În prezent, numai 6% din directorii board-urilor din Italia sunt femei – una dintre cele mai scăzute ponderi din Europa – faţă de media de 14% în UE şi 16% în SUA.
Companiile au multe lucruri de câştigat din numirea mai multor femei în board. Atunci când companiile din topul Fortune 500 au fost ierarhizate după numărul de femei din board-ul lor, cele care se aflau în 2009 în quartila superioară – unde s-au plasat companiile cu numarul cel mai ridicat de femei in board – raportaseră un câştig din vânzări cu 42% mai mare şi un câştig per acţiune cu 53% mai mare decât restul companiilor din top, conform unui studiu recent realizat de Lois Joy, Nancy Carter, Harvey M. Wagner şi Sriram Narayanan.
Unii dintre experţi cred că firmele care au în board directori femei fac faţă riscurilor într-un mod mult mai eficient. Nu doar că răspund mult mai bine la preocupările şi nevoile clienţilor, angajaţilor, acţionarilor şi comunităţii locale, dar se concentrează mai mult pe priorităţile pe termen lung ale companiei. Directorii femei sunt, de obicei, mult mai “acordate” decât bărbaţii la nevoile femeilor, ceea ce ajută la crearea unor produse şi servicii care au succes pe piaţă. La urma urmei, femeile iau, sau influenţează, 70% din deciziile de cumpărare luate de consumatorii din UE şi 80% din deciziile de cumpărare luate în SUA.
Studiile de piaţă realizate de Catalyst, o companie non-profit care urmăreşte să dezvolte oportunităţile ce sunt oferite femeilor, arată că există o legătură puternică între prezenţa femeilor în board şi reputaţia unei companii. Directorii de sex feminin sunt nişte exemple de urmat şi, de aceea, stimuleaza creşterea performanţelor obţinute de personalul de sex feminin şi îmbunătăţesc imaginea companiei. Mai multe agenţii de rating şi fonduri de investiţii, precum California Public Employees Retirement System și Pax World, folosesc printre criteriile lor de evaluare şi amploarea diversităţii pe sexe dintr-o companie.
Şi, totuşi, în Europa, lăsând deoparte excepţii precum Norvegia, femeile sunt slab reprezentate în board-urile companiilor. Studiile făcute de Cranfield School of Management arată că ponderea deţinută de femei în consiliul director al companiilor incluse în indicele bursier FTSE 100 a crescut lent, de la 6,9% la 12,5%,în ultimul deceniu. Un studiu recent făcut de Laurence Monnery şi Egon Zehnder International sugerează că există o corelaţie între ponderea femeilor ce deţin funcţia de director în board şi zona geografică. În ţările scandinave, femeiledeţin o pondere medie de peste 20% în board-uri, dar sunt mult mai puţine în Marea Britanie, Irlanda şi Olanda, unde au o pondere între 10% şi 12,5%. În Germania, Franţa, Luxemburg şi Belgia, femeile deţin o pondere în board de 7,5% până la 9,7%, iar în ţările mediteraneene, precum Spania, Italia şi Grecia, între 2% şi 6,5%.
În Turcia, unde trăiesc eu, ratele de participare a femeilor la forţa de muncă angajată sunt printre cele mai scăzute din Europa, indicând existenţa unor mari bariere de intrare. Totuşi, nu există nici discriminare salarială, nici aşa-numitul “tavan de sticlă” care să le împiedice pe femei să ajungă în conducerea de top a companiilor. Din punctul de vedere al ponderii femeilor în totalul poziţiilor de CEO, Turcia se află pe locul doi în topul ţărilor din OCDE, cu o pondere de 12%, la fel ca şi Brazilia, China şi Rusia. De fapt, 22,2% din membrii board-urilor din Turcia sunt femei. Aici sunt incluse şi femeile din afacerile “de familie” din Turcia dar, chiar şi în cazul ponderii femeilor-directori de firme independente, ţara se numără printre primele din Europa. Numai în ultimii cinci ani Turkish Industry and Business Association a avut drept conducători două femei, iar toţi şefii marilor grupurilor de companii din Turcia, precum Sabanci, Dogan si Kale, sunt femei.
Studiile arată că, pentru a schimba dinamica din sala board-ului, este necesară prezenţa a cel puţin trei femei. De fapt, o analiză a board-urilor companiilor cuprinse în indicele bursier FTSE a arătat că performanţa operaţională şi preţurile acţiunilor erau mai ridicate în cazul companiilor în care femeile deţineau peste 20% din totalul membrilor board-ului, decât în cazul companiilor în care femeile erau mai slab reprezentate în board.
Datorită unei noi iniţiative luate în Turcia, prin care se urmăreşte creşterea numărului de femei ce deţin poziţia de director în board, 40 de oameni de afaceri oferă coaching, pentru 40 de femei ce vor forma noua generaţie de lideri de afaceri, în domeniul abilităţilor necesare pentru a fi membru în board-ul unei companii. Este un exemplu care ar putea fi urmat de alte ţări, mai ales că în curând Comisia Europeană va impune cote obligatorii de reprezentare a femeilor în conducerea companiilor – în locul cotelor voluntare de până acum – care vor trebui respectate de toate ţările membre UE.
Yilmaz Arguden este CEO al firmei ARGE Consulting, preşedintele Rothschild Investment Bank din Turcia şi profesor-adjunct de strategie la universităţile Bogazici si Koc din Istanbul.