Departamentul de analiza financiara, lacul de acumulare a informatiei
La numai sase ani de la terminarea studiilor economice, Georgi Roussev este Group Manager al departamentului de analiza financiara pentru Procter&Gamble, la nivel regional. A absolvit in 1998 Universitatea de Economie Nationala si Internationala, din Sofia, Bulgaria, si Universitatea Lincolnshire and Humberside, Hull, Marea Britanie si de atunci, isi urmeaza ascensiunea in P&G. Am considerat semnificativa experienta sa de specialist in domeniul financiar si totodata de manager, pentru a elucida felul in care informatia financiara poate influenta decizia de la varf.
In linii mari, in ce consta activitatea de analiza financiara?
Din perspectiva noastra, activitatea de analiza financiara are un inteles generic. De aceea, departamentul de analiza financiara este mult mai complex si contine trei segmente principale: unul este "corporate finance" – oamenii care lucreaza cu conturile de taxe si trezorerie, al doilea – "trade finance": cei care lucreaza cu distribuitorii si lanturile de distributie (Metro, Billa, Selgros etc.), al treilea – analiza financiara pura: "marketing finance", pozitionarea pe piata, structura, activitatea si definirea brandurilor.
Din punct de vedere structural, exista pe de o parte o structura decizionala si apoi una de contabilitate, care inregistreaza ceea ce se intampla. La noi, cei care lucreaza in structura de trade-finance si brand-finance sunt numiti analisti financiari.
Cat reprezinta, ca numar de oameni, departamentul de analiza financiara in total angajati ai companiei?
In principiu, sunt cam 15 % din totalul angajatilor in domeniul activitatilor de tip financiar si dintre acestia, aproximativ jumatate sunt analisti financiari. Cu timpul, am remarcat o tendinta in cadrul organizatiei noastre de a consolida functiile de corporate-finance care intra in zona activitatilor financiare la nivel global, (in New Castle pentru Europa, in Manila pentru zona Asia), in timp ce functiile de accounting sunt mai degraba legate de regiune.
In acceptiunea dv., in ce consta misiunea unui analist financiar?
Principala indatorire a analistului financiar este sa stabileasca obiectivele financiare pe termen mediu si lung ale companiei, in asa fel incat sa ne putem asigura o crestere sustenabila si sa putem asigura parametrii de crestere nu numai imediat, ci si pe termen mai lung. Din acest punct de vedere, analistul financiar este implicat in toate nivele de decizie legate de aceste obiective: analizeaza si ofera solutii astfel incat sa asigure si sa verifice cea mai buna pozitionare pe piata, cea mai buna marja a cheltuielilor de marketing, cel mai bun pret. De asemenea, Brand Financial Analyst are ca responsabilitate si intelegerea modului in care functioneaza, de exemplu, competitia, trebuie sa vada diferentele: unde suntem mai buni si unde nu, care sunt elementele care ne diferentiaza in sens pozitiv, sa estimeze care ar fi reactiile competitiei la diferitele noastre miscari de marca. Pe de alta parte, cei din echipa de trade finance se asigura in privinta eficientei costurilor de la nivelul de productie, pana la livrarea la consumator.
In literatura de specialitate, analistii financiari sunt considerati o "casta privilegiata". Este justificata aceasta sintagma?
Din perspectiva P&G cred ca cel mai mare privilegiu pe care il are echipa de analiza financiara este acela de a fi un coagulator al tuturor informatiilor. Acesta ar fi primul privilegiu, acela de a intelege activitatea firmei in ansamblu. Un alt avantaj este acela al dezvoltarii profesionale, pentru ca, in functie de optiunile profesionale, ai posibilitatea sa te rotesti prin toate functiile cuprinse in departamentul financiar. Dupa o perioada de 5-6 ani la P&G, o astfel de persoana are capacitatea de a conduce oricand pe functie de management o companie de nivel mediu, pentru ca practic a cuprins toate functiile necesare unei astfel de companii.
Aceasta este strategia companiei sau depinde de optiunile oamenilor?
Aceasta este strategia pe care P&G o implementeaza in ceea ce priveste dezvoltarea profesionala a angajatilor. Pentru ca filosofia noastra se bazeaza pe evolutia profesionala din interior. Astfel ca, de exemplu, daca in viitor, trebuie inlocuit directorul financiar, organizatia trebuie sa fie in stare sa aiba in interiorul ei pe altii care au acumulat experienta in diferite functii. Pentru P&G este o filozofie globala, de aceea nu s-a intamplat niciodata sa angajam un sef de departament din afara. Intotdeauna el a fost promovat din interior.
Asa stand lucrurile si fiind acesti oameni in locul unde se strange toata informatia, pot fi numiti un fel de "eminente cenusii" si daca este asa, cat de aproape de varful decizional se afla finantistii?
Din perspectiva organizarii globale si regionale, seful departamentului financiar este mana dreapta a CEO-ului. Pe de alta parte, lucrand intr-o structura regionala cum este a noastra, departamentele au o greutate relativ egala; insa departamentul de analiza financiara beneficiaza de expunerea catre nivelele superioare de management datorita naturii job-ului. In principiu, in politica de promovare din interior, managerul are ca responsabilitate evolutia profesionala a oamenilor din echipa lui. Cu cat acestia sunt expusi mai repede catre nivelele superioare ale managementului, cu atat vor invata mai repede.
Ce background educational au specialistii pe care-i angajati in departament?
Majoritatea candidatilor care vin pentru aceasta pozitie au studii economice. Ceea ce vedem in momentul in care ii intervievam si dupa ce sunt angajati, este o buna pregatire in ceea ce priveste cunostintele "hard", adica tehnici de analiza financiara sau de contabilitate. Locul unde de obicei identificam teme pentru dezvoltare si unde ne straduim sa le schimbam mentalitatea noilor veniti, este capacitatea de a gandi in afara regulilor ("out of the box") si de a schimba regulile jocului. Ceea ce cautam noi de fapt sunt oamenii cu idei noi, care sa ne aduca un avantaj competitiv. In momentul in care aceasta noua idee este gasita, persoana respectiva trebuie sa aiba capacitatea de a-i convinge si pe ceilalti oameni din echipa ca este o idee buna si ca merita sa urmeze aceasta idee.
La ce fel de training sunt expusi analistii financiari in P&G?
In principiu, noi cautam ca aceste abilitati "soft" sa fie incipiente, chiar daca nu sunt manifestate ca atare, sa fie ca niste "seminte" in persoana pe care o angajam. Aceste elemente trebuie sa fi fost probate in modul de abordare a lumii in general, in activitati extra-curriculare, hobby-uri etc. Exista diferite elemente care pot proba existenta acestei seminte. Apoi, jumatate din timpul pe care il are un manager este dedicat antrenarii "pe slujba" a celui venit in echipa. Nu numai managerul, ci tot grupul, trebuie sa aplice principiile job-ului astfel incat noul venit sa poata lucra "on the job". Pe langa aceste lucruri care se intampla zi de zi, exista partea de training formal, care are trei nivele: primul nivel este cel al informatiilor de tip global "specialized financial training", pe probleme strict financiare, care se fac la Geneva sau la Bruxelles, la nivel corporate; al doilea nivel inseamna tipurile de certificari cum ar fi CFA, ACCA sau altele pe care le urmeaza daca simte nevoia, in urma hotararii personale, compania suportand costurile; al treilea nivel este cel de imbunatatire si accentuare a "top skills-urilor": cursuri de Leadership, Project Management, Presentation Skills etc. care se fac la nivel local.
Intre ce limite se afla salariul unui manager din domeniul financiar?
La inceput, el este in jur de 45 milioane lei brut, dupa care suporta o crestere de 20-30% in primul an, pentru ca este anul cu cea mai mare curba de invatare. Apoi, el poate varia in functie de capacitatea de crestere profesionala a persoanei respective.
O persoana cu experienta, care vine de la o firma de consultanta, ar putea avea de la bun inceput un salariu care include cele 20-30 de procente deoarece curba de invatare nu se mai produce in organizatie. Avem un proces de "benchmarking" cu alte companii, prin care incercam sa definim un nivel de salarizare care sa aiba in vedere complexitatea job-ului. De exemplu, daca din punctul de vedere al complexitatii job-ului, un manager are in compania noastra nivelul 1, pentru alta companie, aceeasi complexitate poate sa aiba pozitia 3, mai inalta, cu acelasi nivel de salarizare. Se ia in considerare functia pe care o indeplineste persoana, nu denumirea pozitiei.
Vorbiti-mi despre cariera dv. in analiza financiara. Cum ati ajuns in aceasta pozitie?
Am terminat facultatea in 1998 la Sofia, in Bulgaria, intr-un proiect comun cu o universitate din Marea Britanie. Aceasta mi-a oferit posibilitatea ca pe langa cunostintele de tip "hard" in care universitatile noastre sunt foarte pregatite, sa descopar si modul in care educatia, invatamantul si gandirea de tip occidental se aplica. Si am constatat beneficiile acestui tip de gandire: se cauta de fapt moduri in care cunostintele pe care le-ai acumulat pot genera noi idei, spre deosebire de sistemul in care inmagazinezi un set de intrebari si raspunsuri pe care sa fii capabil sa le livrezi pe dinafara. Prima mea intalnire cu P&G a fost la "Zilele Carierelor" organizata la Sofia. In timpul unei discutii de 5-10 minute, mi-am exprimat interesul privind confirmarea unei colaborari. Asta se intampla cu doua luni inainte de a absolvi. Am trecut prin tot procesul de aplicatie si am obtinut un post la Bucuresti, care este centrul nostru regional pentru Balcani, singurul loc unde poti dezvolta o cariera in zona financiara, in marketing.
A fost o mare sansa sa ocupati o asemenea pozitie chiar de la absolvire?
In principiu, pot spune ca faptul ca lucrez in P&G este o sansa, dar pe de alta parte, ca sa poti sa ramai, trebuie sa confirmi. Din perspectiva pietei, este exceptional sa ai un tanar absolvent, dar pentru P&G nu este anormal, deoarece aici 50-60 % dintre angajati sunt proaspeti absolventi, care sunt absorbiti de catre companie si cresc in ea.
In economia carierei dv., finantele vor fi in continuare principala preocupare sau aveti alte obiective de cariera?
Cinstit vorbind, ma vad o persoana inclinata mai mult spre zona de business general, pentru ca de cand lucrez in acest departament am avut job-uri care au fost legate mai mult de aceasta parte.
La inceput, am fost Brand Financial Analyst pentru produse de sanatate si de frumusete: sampoane, sapun, pasta de dinti, fixative etc. Apoi, doi ani si jumatate am lucrat in trade finance cu distribuitorii nostri internationali, iar de un an si jumatate lucrez in departamentul de analiza financiara, ca sef al acestuia. Din perspectiva mea, ma vad in continuare in zona de analiza financiara, tocmai din cauza avantajelor de care v-am vorbit mai devreme, acelea de a intelege mult mai repede ceea ce se intampla in organizatie si de a avea un cuvant important in ceea ce inseamna deciziile organizatiei, ca intreg. Ceea ce am eu de facut pentru a ma dezvolta in continuare in cariera este sa lucrez mai mult pe zona de contabilitate si trezorerie.
Asadar, ca sa concluzionam, nu resimtiti ca pe o problema confuzia care se face pe piata romaneasca intre a fi contabil si a fi analist financiar?
Din perspectiva noastra, in momentul in care identificam persoana care are capabilitatile necesare, lucrurile sunt clare. Exista o problema la nivelul aplicantilor, si anume aceea a pozitiei. De exemplu, multi dintre aplicanti se asteapta ca la testul de prospectare de cunostinte sa le dai un caz de business in care ei trebuie sa faca analiza financiara sau tipul acesta de activitati. Noi le cerem exemple pentru situatii in care si-au demonstrat capacitatile de leadership, de analiza, capacitatea de a-si asuma riscuri. Pentru angajat, o experienta de acest tip poate sa fie din zona muncii, dar pentru proaspetii absolventi o astfel de experienta poate sa fie din viata personala. Din cauza asta, pot exista frustrari legate de faptul ca au fost la interviu, au avut o discutie foarte generala despre viata lor si nu au inteles in ce masura un asemenea dialog poate releva capacitatea lor profesionala. Sfatul pe care l-as putea da celor care sunt hotarati sa aplice pentru un job financiar ar fi sa se uite bine pe cerinte, pentru ca skills-urile cautate sunt foarte clar definite.