Despre bărbații români și relația acestora cu brand-urile și shopping-ul
Pentru a afla care sunt atitudinile, comportamentul, consumul, stilul de viață și felul în care se raportează la brand-uri și shopping bărbații români, cei de la SMARK Research au lansat studiul „Bărbatul – de la arc la shopping cart”. Cercetarea a fost realizată de compania Lighthouse Group în luna iulie 2013 pe un eșantion de 500 de bărbați români cu vârste cuprinse între 20 și 55 de ani, ce locuiesc în orase cu peste 50.000 de locuitori.
Raportul se adresează oamenilor de marketing, pune accentul pe realitatea socio-economică, evidențiind trenduri în diferite categorii de produse determinate de evoluția unor alte categorii (de exemplu creșterea cheltuielilor de vacanță pe fondul scăderii consumului de băuturi premium, țigări etc.) și oferă răspunsuri despre valorile, perceptiile și obiceiurile bărbaților români.
Câteva dintre cele mai interesante rezultate despre bărbați reieșite din raport:
- Cele mai importante valori pentru bărbați sunt legate de securitatea familiei, viața confortabilă – prosperă, sentimentul de împlinire și mulțumire;
- Raportul a identificat 7 tipologii masculine. În timp ce în grupele tinere de vârstă s-au conturat „Devoratori”(„experiențele noi mă energizează”), „Responsabili”(„îmi place sărisc pentru că asta înseamnă noi oportunități, dar îmi place să o fac controlat”) și „Exploratori” („îmi place să explorez noi teritorii”), în segmentul matur (40-65 ani) observăm ponderea covârșitoare a „Optimiștilor”(„nu am multe posibilități financiare, dar mă descurc, viața merge înainte oricum”), „Refractarilor”(„nu doresc să schimb ce sunt sau am – sunt împăcat cu mine”) sau „Atemporalilor” („sunt în lumea mea și nu vreau să ies prea curand”);
- Spre deosebire de femei, care sunt mai degrabă conservatoare și constante în ce privește consumul și veniturile, bărbații sunt definiți de extreme. Și asta pentru că ei percep cu mai multă anxietate fluctuațiile de venit și pot avea reacții bruște, trecând rapid de la produse premium la unele mult mai ieftine;
- Bărbații sub 30 de ani pun pe aceeași poziție serviciul și hobby-urile, pe când cei peste 30 de ani consideră în mai mare măsură că serviciul este de o importanță vitală;
- Când vine vorba de achiziția de gadget-uri și echipamente tehnologice, bărbații se informează în egală măsură de la prieteni/familie și de pe internet, dar țin cont și de părerea specialiștilor;
- Trei sferturi dintre respondenți declară că observă atunci când un eveniment este sponsorizat de o companie, cei mai atenți fiind Exploratorii și Responsabilii;
- Cea mai consumată băutură alcoolică de către bărbații români este berea la sticlă, indiferent de vârstă, regiune sau venit (61% consumă bere cel puțin o dată la 2 săptămâni);
- Pe lângă berea la sticlă, cei cu vârste sub 30 de ani mai consumă și bere la draft și bere nefiltrată, aceasta din urmă fiind preferată mai ales de cei care locuiesc în București și Ilfov;
- Bărbații sub 30 de ani se arată din ce în ce mai interesați de imaginea personală, 40% dintre aceștia declarând că au fost cel puțin o dată la piscină, în timp ce 10% spun că merg frecvent la sală;
- Circa 40% dintre bărbați au făcut cel puțin o dată shopping online, în timp ce 33% au efectuat cel puțin o dată tranzacții bancare prin Internet;
- 43% dintre respondenți s-au declarat dispuși să plătească o taxă pentru a putea urmări emisiuni fără reclame.