Din top managementul companiilor lipsește o poziție esențială
Deci dacă CEO-ul nu poate inova, atunci cine ar trebui să inoveze?. Am discutat această chestiune cu „antreprenorul în serie” şi academicianul Steve Blank – cunoscut pentru faptul că este fondatorul mişcării „Lean Startup” (mişcare care a atras atenţia antreprenorilor din întreaga lume şi este considerată o cale constructivă de încercare a noilor idei şi de câştigare de noi clienţi, n.tr.) – şi cu experţi în afaceri precum Yves Pigneur, Henry Chesbrough şi Rita McGrath. Noi credem că Chief Executive Officerii au nevoie de un partener pentru inovaţii care să se afle chiar în interiorul companiei pe care ei o conduc, de cineva care va crea şi apăra procesele, stimulente şi indicatorii care încurajează ideile radicale şi care va găsi noi domenii de creştere pentru afacerea companiei.
Am putea să numim funcţia acestei persoane Chief Entrepreneur (CE) – cel care e capabil să „conducă” viitorul companiei, în timp ce CEO-ul se ocupă de conducerea afacerii existente a companiei, aşa cum se desfăşoară ea în prezent. O asemenea situaţie marchează o deviere enormă faţă de normele tradiţionale privitoare la rolurile pe care le îndeplinesc liderii din „suita C” – Chief Executive Officer, Chief Finance Officer etc – dar Chief Entrepreneur este o poziţie de putere necesară pentru a garanta faptul că o companie inovează continuu.
Întrebarea este: cum recrutezi şi selectezi persoana potrivită pentru acest rol? Eu am scris o fişă a postului, pentru a face căutarea unui asemenea candidat mai uşoară pentru companiile din topul Fortune 50, al celor mai admirate companii din lume:
Eşti un POTENȚIAL Chief Entrepreneur?
Suntem o companie din Topul Fortune 50, care caută un Chief Entrepreneur care îi va construi viitorul. Chief Entrepreneur-ul va gestiona un „portofoliu” de antreprenori care vor experimenta cu noi modele de afaceri şi cu noi propuneri de valoare care să fie oferite clienţilor noştri. Acest rol nu este subordonat CEO-ului. Chief Entrepreneur-ul este un director executiv care este la fel de puternic ca şi CEO-ul şi are un rol clar de conducere, concentrat pe inovaţia radicală necesară în interiorul companiei.
Vezi dacă posezi vreuna dintre aceste calităţi:
Eşti pasionat de construirea de noi afaceri. Produci nişte veritabile „motoare de creştere” ale unei afaceri, asumându-ţi nişte riscuri calculate, nu „jucând la loterie”.
Crezi că orice este posibil. Perseverezi în urmărirea obiectivelor tale. Ai acea combinaţie de farmec, charismă, entuziasm, etică a muncii şi gândire de marketing, necesară pentru a-ţi încuraja şi impulsiona echipele să creadă, la fel ca tine, că orice este posibil.
Ai construit o afacere de un miliard de dolari pornind de la nimic. (Eşti în mod special valoros dacă ai atins o asemenea cifră într-o mare corporaţie).
Te simţi în largul tău când ai de-a face cu incertitudinea. Vezi eşecul drept o oportunitate de a învăţa ceva din ceea ce s-a întâmplat, evitând astfel ceea ce nu a mers bine, şi de a repeta încercările până găseşti o soluţie.
Eşti neobişnuit de diplomatic. Abordezi conflictele în mod direct, dar având un singur scop în minte: cel de a-ţi asigura banii şi resursele de care ai nevoie ca să-ţi testezi ideile.
Care sunt responsabilităţile tale?
Construieşti viitorul companiei. Chief Entrepreneur-ul este responsabil de crearea unor noi modele de afaceri şi noi propuneri de valoare, necesare pentru a asigura creşterea viitoare a companiei.
Îţi îndrumi şi sprijini propria echipă de antreprenori. Ai mai trecut prin asta şi ai cunoştinţe valoroase, bazate pe propria ta experienţă, pe care le poţi împărtăşi oamenilor din echipa ta. Ei vor căuta şi vor valida noi modele de afaceri şi noi propuneri de valoare, avansate în jurul oportunităţilor de creştere. Asta înseamnă că vei conduce nişte antreprenori care pot naviga cu uşurinţă printre tendinţe şi printre pieţe diferite.
Concepi şi construieşti un spaţiu pentru invenţii. Eşti responsabil de crearea, pentru oamenii din echipa ta, a unui habitat în care ei să poată să experimenteze, să aibă eşecuri şi să înveţe ceva din ele.
Aceasta este o cultură suplimentară faţă de cea care este deja consacrată în companie: o cultură în care ideile pot fi testate aşa cum trebuie şi duse până la capăt. Tu trebuie să aperi cultura, procesele, stimulentele şi indicatorii care se nasc în acest spaţiu.
Introduci un mod de contabilizare a inovaţiilor. Trebuie să creezi un nou proces, care să cuantifice măsura în care faceţi sau nu progrese în construirea unor noi afaceri. Cum îi ajută experimentele pe oamenii din echipa ta să înveţe lucruri noi, să reducă incertitudinea şi riscurile, precum şi să avanseze?
Stabileşti şi dezvolţi un parteneriat cu CEO-ul. Va trebui să lucrezi cu CEO-ul, ca să te asiguri că resursele şi activele de care ai nevoie îţi sunt disponibile pentru a-ţi putea testa ideile. Vei fi responsabil de construirea unui parteneriat în care să discutaţi progresele înregistrate şi să vă împărtăşiţii unul altora ideile noi. Comunicarea va fi esenţială pentru acest parteneriat, fiindcă CEO-ul este persoana care te poate ajuta să-ţi finanţezi viitoarele experimente. Vei recunoaşte, de asemenea, cât de important este să-i predai CEO-ului un model de afaceri care a fost validat şi care demonstrează că prezintă oportunităţi de extindere la scară largă.
Raportezi progresele pe care le-ai înregistrat direct către preşedintele executiv al board-ului – consiliul director al companiei. Tu nu lucrezi pentru CEO sau alături de Chief Technology Officer, Chief Information Officer şi Chief Finance Officer. Prin aceste roluri ei sunt mandataţi să menţină afacerea existentă într-o formă bună. (Dacă CE-ul ar fi subordonat CEO-ului, atunci CEO-ul ar putea să-şi exercite dreptul de veto împotriva ideilor potenţiale, pentru a menţine nişte resurse de rezervă şi a proteja compania în cazul unor eşecuri).
Lumea corporatistă de azi are nevoie de mai multe organizaţii „ambidextre” –care să facă, în acelaşi timp, şi execuţie, şi inovaţie. Această organizare internă va fi greu de înţeles şi de realizat, din cauza imensei puteri pe care o deţine, de decenii, rolul de CEO. Dar, aşa cum arată Steve Blank, fiecare companie mare trebuie să privească faţă în faţă realitatea care îi impune să inoveze continuu şi, mai ales, să lanseze inovaţii disruptive, fiindcă altfel riscă să devină depăşită şi să fie „scoasă din circulaţie”.
Fără nicio îndoială, vor exista conflicte între CE şi CEO. Dar, cu puţină răbdare şi perseverenţă, acest nou rol poate fi integrat cu succes într-o corporaţie existentă. S-ar putea ca în multe companii să existe deja nişte potenţiali CE – doar că noi nu dăm atenţie trăsăturilor valoroase care-i definesc sau nu le dăm şansa de a fi „cei care conduc trupele aflate în avangarda inovaţiei”. S-ar putea ca acel potenţial Chief Entrepreneur să fii chiar tu.
(Alexander Osterwalder este co-fondator al Strategyzer.com, o platformă online prin care o echipă de experţi le oferă clienţilor consultanţa şi trainingul necesar pentru a construi „modele de afaceri care funcţionează şi propuneri de valoare care vând”)