Era digitală distruge aproape toată generaţia viitoare
57% dintre copiii români cu vârste între 9 și 16 ani au contul setat public, chiar dacă, oficial, Facebook interzice accesul lor (vârsta minimă fiind de 13 ani), față de alte țări europene, unde procentul este, în medie, de 27%.
Accesul copiilor la Internet, de la cele mai fragede vârste, poate avea atât beneficii, cât și dezavantaje majore pentru dezvoltarea lor fizică și mentală, spun psihologii. Internetul pe mobil poate distrage atenția acestora la școală, iar efectele se pot răsfrânge, atât asupra rezultatelor lor, cât și asupra gradului din ce în ce mai redus de a socializa față în față.
“De mici, copiii nu au limite impuse, sunt lăsați să facă ce vor, până devin ei șefii casei. Există părinți care pun în mâinile copilului tableta, telefonul de la vârsta de 2 ani. La zile aniversare, cadourile ultimilor ani sunt tabletele, laptopurile, telefoanele. Copiii cu vârsta până într-un an sunt liniștiți când plâng, cu muzica din telefon. La cel mult 2 ani, tot părinții le fac cont de Facebook, unde postează albume cu poze. Sunt crescuți cu Facebook și alimentați cu internetul. Mediul online este surogatul părintelui”, spune psihologul Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life.
Capcana iniţială
Inițial părintele este mulțumit că are un copil cuminte, că stă în casă, se joacă pe internet. În timp, copilul socializează tot mai greu în real, comunică tot mai puțin cu părinții, devine introvertit. Adicția creată generează conflicte în relația părinte-copil
Potrivit specialistului, dacă li se interzice accesul online, copiii din ziua de azi devin agresivi. Același comportament îl manifestă și în mediul școlar.
Creierul uman s-a digitalizat: Nu ne putem concentra nici cât un pește
“Când sunt deja la vârsta școlară, manevrează cu profesionalism internetul. În timpul orei, mintea lor este online, pe Facebook. În momentele de neatenție ale învățătorului sau profesorului, ei comunică pe Facebook. Întrebați de ce procedează așa, motivează că se plictisesc la școală. Avem copii foarte dotați, olimpici, dar în același timp asistăm la scăderea interesului față de școală, rezultatele se văd în examenele anuale, în simulările făcute înaintea examenelor. Creșterea procentului depresiei infantile devine îngrijorătoare”, remarcă Verdi.
Ea este de părere că putem să-i “dezlipim” pe copii de lângă Facebook sau, în cel mai rău caz, putem să-i îndrumăm pe aceștia să-l folosească moderat, în scopuri constructive pentru ei.
Acţiune şi reacţiune
“Orice învăț are și dezvăț. Copilul are nevoie de dragoste, de siguranță, de autoritate. E bine să se știe cine este părinte și cine este copil în famile. Părintele care se comportă precum copilul, este neputincios, se roagă de copil, se ceartă cu copilul să lase internetul deoparte. Părintele autoritar critică, amenință. Părintele adult găsește soluții de înlocuire a netului excesiv cu activități generatoare de bine și creativitate pentru copil”, declară Maria Verdi.
Vechile comportamente se înlocuiesc cu noi comportamente, cu răbdare, cu blândețe. Părintele adult propune copilului să folosească Facebook pentru informații când sunt necesare și îl ajută să se reintegreze în viața reală, ocupându-i timpul cu activități în natură, activități sportive, jocuri etc.”.