Evoluţie sau revoluţie de business pentru directorii de IT?
Raportul are la bază un sondaj efectuat în rândul a peste 300 de executivi şi profesionişti seniori IT la nivel global, 25 de interviuri individuale cu directori de IT şi răspunsuri de la 40 de reprezentanţi din top management şi concentrează opiniile de business despre rolul directorului de IT în structura actuală a companiilor.
Rolul major pe care tehnologia l-a jucat în fiecare industrie şi sector de business în ultimele două decenii subliniază ce oportunităţi imense au ratat deja directorii de IT. Nevoia de "co-manageri" care să poată îmbina expertiza tehnologică cu abilităţile de business este deja clar definită în rândul directorilor executivi. Cu toate acestea, prea puţini directori de IT sunt recunoscuţi ca membri adevăraţi ai echipelor de management. Deşi ei sunt cei care au expertiza tehnologică, nu sunt percepuţi ca având nivelul necesar de cunoştinţe în business, fapt care limitează potenţialul de schimbare a situaţiei.
Asigurarea unei poziţii în managementul executiv
"Directorii de IT vor fi nevoiţi să lupte pentru a-şi asigura o poziţie stabilă la masa decizională din top management. Mai puţin de jumătate dintre directorii executivi (48%) consideră că statutul CIO s-a îmbunătăţit în ultimii ani, pe segmente precum inovarea sau îmbunătăţirea agilităţii operaţionale a companiei. În timp ce 60% dintre directorii de IT consideră că au un aport valoros şi concret în stabilirea strategiei de business a companiei, doar 35% dintre directorii executivisunt de acord cu ei. Mai puţin de 43% dintre directorii de IT sunt direct implicaţi în procesul decizional al organizaţiei", se precizează în studiu.
Acest nivel scăzut de implicare este reflectat în rezultatele sondajului. 4 din 10 respondenţi (38%) consideră că lipsa de sprijin din partea echipei de management executiv este o problemă majoră, în special în cadrul companiilor mari, cu venituri de peste 1 miliard de dolari (46%).
Majoritatea liderilor din top management au ca obiectiv menţinerea discuţiilor cu CIO în zona bugetelor de IT, ignorând şansa de a se angaja într-o abordare mai largă, despre valorificarea superioară a tehnologiei informaţiei. Directorii de IT recunosc că va fi dificil de schimbat această limitare a percepţiei rolului lor la o funcţie de control a costurilor. Acest lucru devine, însă, un pas necesar pentru reformarea rolului IT managerului şi a tehnologiei informaţiei în cadrul mai larg de business în viitor.
Mai mult decât bugete de IT
Istoric vorbind, directorii de IT nu s-au implicat suficient de puternic în trecut în strategia de ansamblu a companiei şi nu au dezvoltat relaţii de lungă durată cu top managerii, astfel încât să poată acum să le atragă sprijinul în procesul de schimbare a percepţiei rolului lor. Atâta vreme cât poziţia lor s-a limitat, de-a lungul timpului, la funcţia de control al costurilor, directorii de IT au interacţionat cel mai des cu directorii financiari (CFO). În prezent, directorii de IT recunosc necesitatea extinderii relaţiilor cu ceilalţi directori executivi şi lideri din companie, ceea ce le-ar permite să abordeze şi teme legate de valoarea adăugată pe care o aduce funcţia de IT în dezvoltarea business-ului, în loc să se mărginească la stabilirea de bugete.
"Pe viitor, directorii de IT vor trebui să demonstreze, în mod proactiv, faptul că tehnologia informaţiei poate fi folosită ca o sursă de inovare, depăşind stadiul de funcţie de suport. În acelaşi timp, îşi vor păstra funcţia de suport tehnic în implementarea anumitor proiecte majore, caz în care pot genera impact pe restul proceselor operaţionale din companie", se mai arată în studiu.
Odată ce liderii din top management vor începe să recunoască potenţialul liderilor IT în schimbarea modului de operare a business-ului, şi percepţiile lor vor începe să se schimbe rapid. Iar acest lucru va fi şi mai clar în momentul în care schimbările din modelul operaţional vor începe să genereze rezultate care se văd şi în creşterea veniturilor companiei.