Executivii de top sunt optimiști în estimări
40% dintre companiile incluse în studiu planifică o creștere semnificativă a cifrei de afaceri în 2015, cuprinsă între 10% și 31%. Alți 27% estimează un avans moderat, de 5% pînă la 10%. Estimările sunt asemănătoare cu cele de la începutul anului. Creşterea investiţiilor pentru 2015 s-a temperat uşor, pe măsură ce ne apropiem de finalul anului. Astfel, doar 27% dintre respondenţi mai prevăd o creştere a investiţiilor cu peste 10%, faţă de 36%, la începutul anului. Estimările cele mai mari privind creşterea investiţiilor sunt în domeniile producţiei, construcţiilor şi imobiliarelor şi în domeniul transporturilor.
La fel ca şi în cazul investiţiilor, pe măsură ce ne apropiem de sfârşitul anului estimările privind creşterea numărului de angajaţi se temperează. Acum 58% dintre respondenţi aşteaptă creşteri ale numărului de salariați, în timp ce la începutul anului procentul era de 71%. Tot la începutul anului, 87% dintre companii estimau că vor crește salariile angajaţilor în 2015. Acum 80% dintre respondenţi declară că încă mai este loc de creştere în această privință. Companiile din IT și din energie şi utilităţi estimează cele mai mari rate de creștere a salariilor.
„Creșterea competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea au urcat tot mai mult pe agenda de business a companiilor în acest an. În consecinţă, liderii de afaceri se arată încrezători în potenţialul care se află în faţa lor”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
Optimism și în privința evoluției economiei
55% dintre executivii care au răspuns la sondaj sunt încrezători și foarte încrezători în evoluția economică a țării. Întrebaţi care sunt schimbările legislative care vor avea cel mai mare impact asupra afacerilor, liderii de business au indicat reducerea TVA (31%), scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit (26%) şi schimbarea regimului fiscal pentru liber-profesionişti. Principalele trei provocări identificate au fost competitivitatea scăzută (16%), retenția angajaţilor şi managementul talentelor (14%) şi presiunea pe preţ (13%). De partea cealaltă, principalele oportunităţi indicate au fost exportul de servicii IT (16%), potenţialul de creştere a pieţei interne (13%) și avansul tehnologic (12%).
Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piaţa locală în 2015, percepţia executivilor s-a schimbat pe parcursul ultimelor şase luni. Dacă în februarie cei mai importanţi trei indicatori erau rezultatele financiare, satisfacţia clienţilor şi cota de piaţă, în prezent liderii de business pun mai mult accent pe satisfacţia clientului (84%, faţă de 72% la începutul anului), apoi pe rezultatele financiare (66%, faţă de 68% la începutul anului) şi pe brand awareness (51%, faţă de 41% la începutul anului).
Studiul EY România privind percepţia mediului românesc de afaceri în a doua jumătate a anului 2015 are la bază un chestionar prin care se analizează percepţiile a 328 de executivi de top provenind din diverse industrii. 72% lucrează în companii româneşti, iar restul în subsidiare ale unor companii străine. Executivii au răspuns chestionarului EY România în perioada 16 iulie – 17 august 2015.