FintechOS, o companie cu ambiții mai mari de unicorn
Fiindcă două săbii mari nu încap în aceeași teacă…
După decenii de izolare economică, imediat după căderea regimului comunist, procesul de privatizare a deschis o nouă eră pentru România, aducând cu sine oportunități nenumărate de investiții externe. Sectorul tehnologiilor informației a fost printre cele care au profitat cel mai mult.
România avea o tradiție puternică în educația tehnică, cu un accent special pe domenii precum matematică, inginerie și informatică. Această bază academică a furnizat o forță de muncă bine calificată, care a fost rapid căutată de marile companii internaționale din domeniul IT. Costurile mici ale acestei forțe de muncă, combinate cu nivelul ridicat de pregătire a specialiștilor au creat un mix avantajos, transformând rapid țara într-o destinație atractivă pentru externalizarea serviciilor IT.
La mijlocul anilor ’90, România atrăsese deja atenția companiilor internaționale de renume, iar multe firme autohtone începuseră deja să dezvolte soluții software personalizate, adresate pieței din Europa de Vest și Statele Unite. România se contura deja ca un hub IT în Europa Centrală și de Est.
Primii pași…
În anul 2000, studiile internaționale au început să recunoască poziția tot mai importantă a României pe piața globală de outsourcing IT. Iar acest trend ascendent s-a intensificat în anii următori, alimentat de creșterea consumului intern, investițiile străine, dar și apropierea momentului integrării în UE.
Potrivit unei analize realizate de Institutul pentru Tehnica de Calcul (ITC), în 2006, industria IT&C din România genera o cifră de afaceri totală de 8,3 miliarde de euro. Cu toate acestea, sectorul era încă puțin diversificat și dependent de externalizarea serviciilor. Practic, industria se afla într-o etapă de expansiune promițătoare, dar abia la începutul unui drum pe care inovarea și digitalizarea aveau să contureze prima hartă complexă a industriei IT.
Intuiție și viziune
Frații Adrian și Teodor Blidăruș au intuit potențialul uriaș al pieței IT și au ales să se îndepărteze de modelul clasic de outsourcing. Prin crearea Softelligence, au pariat pe integrarea tehnologiilor avansate, anticipând nevoia de digitalizare rapidă în sectorul financiar.
Au început doar ei doi, într-un spațiu de vreo 60 de metri pătrați într-un birou din sediul fabricii Electromagnetica. Ambiția și viziunea lor, combinate cu perseverență și capacitatea de a anticipa tendințele, au fost însă ca un motor ce a propulsat Softelligence spre statutul de lider în transformarea digitală.
2017 – Spin-off
În 2017, Softelligence era deja o companie importantă pe piața IT, dar Teodor Blidăruș simțea nevoia de a accelera transformarea digitală în sectorul financiar. El dorea să creeze o tehnologie inovatoare, care să permită profesioniștilor din domeniul financiar să își modernizeze infrastructura de bază și să răspundă mai bine nevoilor clienților.
Lansarea FintechOS a fost rezultatul unei combinații de factori.
Teodor Blidăruș își amintește: ”În 2017, Softelligence ajunsese o companie mare, avea mulți clienți internaționali și, pentru a crea ceea ce FintechOS este astăzi, era nevoie de mai mult focus și de mai mulți bani decât aveam noi. Totodată, Softelligence este o companie în care tot timpul am reinvestit profitul, deci ne-am autofinanțat. Pentru FintechOS era nevoie de mai mult focus, de mai multe resurse financiare, de competențe complementare și, bineînteles, au fost și visuri, ambiții. În esență, era destul de evident că nu putem să construim, să punem două săbii mari în aceeași teacă”.
Astfel, au luat decizia să facă un spin-off și să organizeze FintechOS ca o companie de sine stătătoare. O companie care să poată să atragă capital, să construiască și alte parteneriate. Practic, să aibă propria ei viață.
O nouă poveste – FintechOS
În noua poveste, Teodor Blidăruș l-a cooptat pe Sergiu Neguţ, și el, de câțiva ani, partener în Softelligence. Neguţ a devenit astfel cofondator, CFO şi COO al FintechOS. Teodor Blidăruș și-a asumat rolul de CEO.
Așa a părut FintechOS, o platformă de management end-to-end al produselor financiare. Cu FintechOS, băncile, asigurătorii și alte instituții financiare și-au putut extinde sistemele core business – adesea inflexibile în fața cerințelor de agilitate și versatilitate, prin intermediul unor capabilități flexibile care să abordeze întregul ciclu de viață al produselor. Platforma poate oferi angajaților instrumente eficiente pentru definirea, distribuirea, contractarea, deservirea și analiza performanței produselor financiare.
Peste 50 de clienți din întreaga lume folosesc FintechOS pentru a moderniza infrastructura de bază, pentru a se extinde pe noi piețe sau pentru a aborda noi modele de afaceri, cum ar fi embedded finance, evitând implementările îndelungate sau migrările riscante ale sistemelor de tip core business.
Cuvântul cheie – simplificare
L-am rugat pe Teodor Blidăruș să exprime cât mai simplu esența schimbărilor pe care le-a adus în industrie prin soluțiileFintechOS.
Simplificare, a răspuns el imediat. Pentru că, a continuat: ”Misiunea noastră este să simplificăm tehnologia din spatele serviciilor financiare, care reprezintă un domeniu complex și, din păcate, tehnologia care gravitează în jurul acestei industrii, îl face și mai complex. Iar rolul tehnologiei nu ar trebui să fie acesta. Deci, prin FintechOS ne luptăm cu complexitatea din organizații. Astfel, am creat o platformă care folosește Inteligența Artificială și partea de date pentru a simplifica toate procesele operaționale, procesele de interacțiune cu clienții, procesele de management de produse și de portofoliu”.
Viitorul unicorn?
Exact această simplificare a proceselor a fost cheia succesului, de la înființare și până în prezent, compania reușind să atragă, exact așa cum și-a propus, mai multe runde de finanțare. Sume importante, care au contribuit la accelerarea expansiunii globale și la consolidarea poziției ca lider de piață. Ultima rundă, încheiată cu doar câteva luni în urmă, a avut loc într-un moment extrem de favorabil: o creștere anuală de 40% a veniturilor și o expansiune de 170% a marjelor operaționale. În prezent, compania este pe cale să atingă pragul de rentabilitate în 2024, ceea ce subliniază soliditatea modelului său de afaceri.
Într-un astfel de context, nu este de mirare că, în mediul de business, FintechOS este considerată de mulți viitorul unicorn, un statut despre care se spune că ar fi în concordanță cu ambițiile fondatorilor.
Teodor Blidăruș este însă tranșant: ”Nu am avut niciodată ambiția ca FintechOS să devină un unicorn!”. Și, insistă el, este important ca aceste lucruri să fie spuse și clarificate.
Ambiții mult mai mari
”Sigur că oamenii pot vorbi despre acest lucru, dar eu nu am spus niciodată că FintechOS trebuie să devină un unicorn. Ambițiile mele sunt mult mai mari! Să ajungi un unicorn este o convenție. Iar eu cred că economia are nevoie de realizări reale. O companie este considerată unicorn când ajunge la o evaluare de un miliard de dolari, targetul meu este să construiesc o companie semnificativ mai mare de un miliard de dolari”, a precizat Blidăruș, punctând clar că viziunea sa pentru FintechOS depășește mult ambiția de unicorn.
Mai mult, subliniază el, evaluările unei companii, fie ele intermediare sau legate de statutul de unicorn, sunt doar niște „convenții” și nu reflectă întotdeauna realitatea: ”Cred că, dacă vrei să vorbești despre unde poate ajunge o companie, evaluarea intermediară este o convenție. Evaluările reale sunt în momentul în care te listezi sau compania se vinde. Aceea este o evaluare reală. Și atunci nu poți să începi o companie gândindu-te că valoarea ta este fie o evaluare arbitrară, fie o valoare de exit”. În schimb, poți să lansezi o companie și ambițiile să fie legate de obiective concrete și măsurabile, ”lucruri pragmatice precum număr de clienți, expansiune teritorială, cifră de afaceri, profit. Acestea sunt lucrurile importante”.
De fapt, recunoaște Teodor Blidăruș, ambiția lui este să construiască o companie globală care să aibă venituri de peste 200 de milioane de dolari în următorii patru ani și care să fie prezentă pe toate continentele. Iar, din punctul acesta de vedere, este pe drumul cel bun: ”Astăzi, suntem prezenți pe toate continentele, creștem de la an la an, veniturile noastre au avansat semnificativ, am îmbunătățit tot ceea ce înseamnă partea de eficiență, devenim profitabili. 2024 este cel mai bun an din punct de vedere al achiziției de clienți noi în toate teritoriile”.
Nu e o soluție supremă!
Evoluția rapidă a tehnologiei și migrarea tot mai multor companii către soluții avansate, a deschis noi oportunități dar și provocări. Companiile trebuie să fie pregătite să răspundă nu doar cerințelor actuale, ci și să anticipeze schimbările ce vor veni.
Piața este în transformare, sunt multe schimbări care modifică structural sectorul serviciilor financiare, penetrarea infrastructurii de inteligență artificială, digitalizarea tehnologiilor de tip cloud, confirmă Teodor Blidăruș. De aceea, spune el, oportunitatea majoră pentru organizațiile din domeniul financiar, pentru clienții FintechOS și potențialii clienți, este să facă trecerea către un model organizațional care să fie bazat pe tehnologie, să fie extrem de eficient și să le permită să livreze la nivelul așteptărilor clienților de astăzi.
Pentru că, explică el, ”de fapt, astăzi, o instituție financiară se chinuie să facă lucrul acesta și nu din cauză că oamenii nu știu sau nu vor, ci din cauza complexității inerente pe care o are un business reglementat. Și a complexității care a fost construită în timp. Deci, pentru acești clienți, simplificarea este marea oportunitate”.
Un context în care, din punctul lui de vedere, provocările sunt destul de clare: cum reușești să prioritizezi, cum reușești să-ți alegi partenerii corecți, ce resursă umană ai și cum faci schimbări. Pentru că, știe din propria experiență, ”modificarea unui mod de lucru nu poate fi realizată doar cu tehnologie și cu restructurarea proceselor. Trebuie să o realizezi cu oamenii, cu mentalul lor, cu abilitățile de comunicare, cu cultura organizațională”.
Lucrurile nu sunt simple și nu sunt rezolvabile doar prin tehnologie, recunoaște Blidăruș, dar tehnologia este un pas foarte important.
Dilema socială
În 2006, când lua naștere Softelligence, în România apăreau primele rețele de socializare, platforme care au revoluționat modul în care interacționam. Însă, deși au adus beneficii imense în comunicare, acestea au generat și multe dileme sociale, legate de intimitate, dependență sau influență asupra relațiilor. Astăzi, o provocare similară este ridicată de Inteligența Artificială, care, dincolo de promisiuni, și ea aduce în discuție noi dileme. Cea mai frecventă, impactul său asupra muncii și viitorului. Cum va schimba AI relația noastră cu munca?
Schimbările se văd deja, afirmă fără ezitare Teodor Blidăruș: ”Toată lumea dezvoltă pe baza Inteligenței Artificiale, pentru a putea crește eficiența internă. O să vedem în continuare oameni care neagă sau se uită la AI ca la un drob de sare, dar sunt și alții care înțeleg impactul și încep să o adopte. Dacă mă uit la domeniul tehnologic, suntem într-un punct bun. Înainte erau câteva dezechilibre sistemice între cererea și oferta de forță de muncă, dar acum sunt adresate prin Inteligență Artificială”. Iar acest lucru, evidențiază el beneficiile, ne va forța pe toți să ne concentrăm pe lucrurile care aduc cu adevărat valoare, ”să redescoperim cultura de muncă proactivă, creativă și glorificarea executării unor taskuri”.
Înapoi în viitor
Pentru că, întărește ideea Teodor Blidăruș, suntem într-un punct în care Inteligența Artificială poate să execute taskuri: ”Este destul de evident pentru toată lumea că le execută și le va executa tot mai bine decât oamenii. Iar acest lucru înseamnă că noi trebuie să ne întoarcem la valorile noastre de creativitate și de proactivitate. Și da, impactul se vede deja!”.
Iar pentru a sublinia acest impact pe care Inteligența Artificială îl va aduce asupra muncii și vieții noastre, Teodor Blidăruș încheie această discuție cu exemplul personal, evidențiind clar de ce consideră că IA nu doar că va crește eficiența, ci efectiv ne va lăsa spațiu și timp ca să redescoperim esența muncii noastre: ”Eu sunt o persoană foarte motivată de munca mea, mi se pare că este parte din viața mea. Cred că munca, ambițiile pe care le avem, dorința de dezvoltare profesională sunt lucruri sănătoase. Și mă bucur că prin Inteligența Artificială avem posibilitatea să ne întoarcem la lucrurile acestea și să nu ne mai ascundem în fața unor taskuri care în realitate nu aduc valoare pe termen lung. Cred că este o oportunitate pentru pentru toată lumea”.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 293