Flexibilitatea programului şi numărul de zile de concediu sunt aşii din mâna angajatorilor
NNC Services, una dintre agențiile de marketing și comunicare specializată în servicii de employer branding pentru domeniul IT&C anunță rezultatele celui mai recent studiu: „Barometrul pieței resurselor umane IT&C – Cum reușesc companiile din industria IT&C să-și motiveze angajații?”
Peste o sută de mii de persoane lucrează în prezent în acest sector, avantajele fiscale și costurile relativ reduse cu forța de muncă generând o creştere de 75% a numărului de angajaţi în doar şase ani. Cu toate acestea, industria IT&C se confruntă cu mari provocări de disponibilitate şi retenţie a forţei de muncă.
Cel de-al treilea studiu de piaţă realizat de NNC Services conturează o imagine a resurselor umane din industria IT&C și analizează percepțiile angajaţilor cu privire la factorii motivaționali din companiile locale. Studiul are la bază răspunsurile a peste 500 de angajați din industria IT&C, specializați în diferite tehnologii și provenind din orașe cu un număr semnificativ de companii din industria IT&C precum București, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara.
Tineri, experimentaţi şi în continuă mişcare
România se confruntă cu un profund deficit de personal, care plasează țara noastră pe locuri fruntașe în clasamentele mondiale de profil. Printre principalele motive se numără migrația masivă a forței de muncă către țări și piețe mai ofertante, dar și problemele cu care încă se confruntă sistemul educațional, ce încă nu reușește să se adapteze cerințelor economiei reale. Pe fondul unei creșteri economice sănătoase obținute de România în primul trimestru al acestui an, coroborată cu estimările pozitive pentru anul 2018, salariile angajaților din mediul privat vor urma și în acest an un drum ascendent. Creșterile salariale îi vizează atât pe angajații din zona entry level, cât și în zona de specialiști și management, datorită acestui deficit de talente.
78,9% dintre angajații din industria IT&C fac parte din generația Millennials (au intre 20-34 ani), 19,8% din generația X (35-49), în timp de generația Baby Boomers (peste 50 de ani) este minoritară în acest domeniu (1,3%). Deși sunt tineri, angajații din industria IT au reușit să adune o experiență considerabilă în acest domeniu. Aproximativ 40% dintre angajaţii cu vârsta cuprinsă între 20 și 24 de ani au deja o vechime de 2-4 ani în câmpul muncii, viața de angajat începând încă de pe băncile facultăților.
Angajaţii generației Millennials petrec între 0 și 3 ani într-o companie, nevoia de stabilitate nefiind prioritară pentru aceştia. Începând cu vârsta de 40 de ani, angajații sunt mai predispuși să rămână la un loc de muncă pentru mai mult timp.
Peste jumătate dintre angajați consideră că ar câștiga mai mult în alte companii
Peste 55% dintre angajaţi consideră că ar primi mai mulți bani pentru același post în cadrul altor companii concurente. Doar 33,4% consideră că sunt remunerați corespunzător cu posibilitățile firmei și mai mult decât ar fi fost plătiți în alte companii şi doar 10,4% dintre angajați consideră că au o poziție favorabilă, salariul lor fiind sub posibilitățile companiei, dar mai mare decât ar fi oferit altele.
Oferta salarială determină cele mai multe schimbări de job
Deși există și alți factori de natură să influențeze retenția angajaților în companii, factorul financiar rămâne o variabilă decisivă. 88,1% dintre angajați ar fi determinați să-și schimbe locul de muncă dacă veniturile lunare ar fi mai mari decât cele actuale. Beneficiile salariale nu sunt însă singurele care influențează satisfacția IT-iştilor. Atmosfera de la locul de muncă este, conform rezultatelor, un factor foarte apreciat de angajați, la fel ca şi oportunităţile de avansare în carieră, atractivitatea proiectelor în care sunt implicaţi sau relația cu managerul direct. Locuri mai puţin importante, dar nu de neglijat, ocupă cultura organizaţională a companiei, beneficiile financiare extra-salariale, programele de training, flexibilitatea programului sau numărul de zile de concediu.
Spre deosebire de salarii, care sunt puternic influențate de situația macro-economică și de politicile publice privind salariul minim pe economie, beneficiile salariale sunt un instrument aflat sub controlul angajatorilor. Și în acest an, cele mai populare și răspândite beneficii salariale oferite de către aceștia vor fi tichetele de masă și abonamente la servicii medicale ori asigurări de sănătate. Bonusurile de performanță sunt nelipsite în vânzări și în general în toate domeniile unde rezultatele pot fi măsurate și cuantificate obiectiv, inclusiv pentru pozițiile management. Beneficiile non-financiare vor continua să se diversifice, companiile vor încerca să găsească soluții inovatoare în funcție de nevoile angajaților, astfel încât să îi motiveze și să îi loializeze pe cei de care au cea mai mare nevoie. Nu vor lipsi nici în anul acesta beneficiile legate de carieră, de oportunități de evoluție accelerată, beneficii de relocare în alte țări, sau din zona de educație sau abonamente medicale extinse, pentru întreaga familie.
Pe lângă beneficiile clasice, companiile din țară nu au dus lipsă de imaginație și testează o serie de noi soluții. Tot mai multe companii le permit angajaților să lucreze o zi pe săptămână de acasă, sau le oferă salariaților posibilitatea unui orar flexibil, atâta timp cât fac dovada celor opt ore pe zi.
„Nu este o noutate că industria de IT&C se confruntă cu o nevoie acută de resurse și că retenția este pe primul loc în strategiile de HR ale acestor companii. Ne-am dorit ca, prin acest studiu, să analizăm și să arătăm care sunt cele mai eficiente metode prin care companiile din acest domeniu se pot diferenția în fața angajaților și potențialilor angajați din România.” Alexandra Coțovanu, Senior Partner, NNC Services