Friends – prietenia se asorteaza cu afacerile
De ce Friends?
Primul lucru pe care l-am aflat de la Sorin Tranca, unul dintre fondatorii agentiei si Creative Director, a fost intelesul pe care il da conceptului de "Friends": "Ideea prieteniei nu este in nici un caz ca va asteptam la o bere si-o ciorbica, ci ca prietenia merge mana-n mana cu meseria. Unui prieten mecanic ii dai pe loc masina sa ti-o repare, daca isi stie bine meseria!"
Agentia s-a nascut datorita legaturilor dintre ei, dar si din nevoia unor profesionisti ajunsi intr-o etapa a carierei lor in care au simtit ca au experienta necesara pentru a incepe o afacere pe cont propriu. Sorin Tranca povesteste: "Faceam echipa cu Bojan (n.r. Spasic) de sase ani. La un moment dat, am fost prima echipa creativa stabila din Romania. Cand am inceput sa lucram in formula asta, nu prea erau echipe in publicitate. Indeobste, copywriterii veneau cu niste idei si art directorii le puneau intr-un layout. Pe Bojan l-am cunoscut in perioada in care am lucrat la Graffiti. Acolo, lucrai cu toata lumea: aveai o idee, o scriai si vedeai cine este liber dintre art directori. In perioada in care am lucrat impreuna, s-a petrecut intre noi o chimie, un schimb de experienta care ne-a sudat ca echipa. Eu am plecat la Tempo inaintea lui Bojan. Cand a venit si el la Tempo, am refacut echipa".
Tot in Tempo l-au intalnit si pe Catalin "John" Varbiu, care lucra la divizia de BTL. Cu totii au ramas timp de cativa ani in Tempo, companie care, spune Sorin Tranca, este recunoscuta ca avand un sistem atat de exigent, incat oamenii nu rezista foarte mult timp. "O parte importanta din decizia noastra a fost uzura… a fost nevoia de schimbare, de a merge inainte. Orice om din publicitate isi imagineaza, poate, ca, la un moment dat, va avea agentia lui. Asta e un lucru bun. Eu, ca angajator, prefer oamenii care au tipul acesta de gandire. Daca vad ca exista o chemare catre mai mult in ei, daca simt ca intr-o buna zi ar putea sa isi faca singuri o agentie, pentru mine sunt niste indivizi valorosi", adauga Sorin Tranca.
Bojan Spasic, Senior Art Director, crede ca prietenia a fost ceea ce le-a ajutat afacerea sa reziste: "Faptul ca eram prieteni ne-a ajutat cand se luau deciziile; am scapat de certurile existente intre oamenii care nu se cunosc dinainte. Stiam de la inceput ce vrem de la Friends si cum sa ajungem acolo. Nu numai ca ne cunosteam, dar am lucrat impreuna multi ani, am avut succes impreuna".
Imaginea – simbol a agentiei este acvariul cu pesti. Totul porneste de la metafora siglei, explica Sorin Tranca. "<
O echipa de seniori
In Friends, oamenii au venit datorita networking-ului. In lumea oamenilor de publicitate, detaliaza Sorin Tranca, un nume bun nu trece neobservat. "Lumea e mica, de la un anumit nivel, cred sunt cam 100 de oameni care genereaza lucruri semnificative. Exista, spre exemplu, un nucleu al creativilor de top care merg la aceleasi zile de nastere, unul al accounts-ilor si asa mai departe. Dincolo de ambitii, e firesc sa-ti respecti colegii, daca sunt valorosi".
Dinu Panescu, Senior Copywriter, i-a cunoscut pe membrii fondatori tot la Tempo. "Prin 2003, a fost un exod din Tempo. Sorin cu Bojan au deschis Friends. Intre timp, eu am lucrat un an de zile in alta agentie, la Grey. Ne-am reunit practic anul trecut in iunie. M-am intors la gasca", povesteste el.
Ioana Druta, Client Service Director, a venit la Friends fara sa ii cunoasca dinainte pe cei din echipa. "Ceea ce nu mi-a placut in alte parti a fost rigiditatea, hartogaraia, ierarhiile impuse fara nici o noima, doar de dragul unor functii, fara nimic in spate. A fost o intamplare fericita ca am aflat de Friends; am auzit de ei anul trecut in noiembrie dar nu am reusit sa ajung aici decat in mai 2004. Am venit de pe o pozitie de Account Director, iar aici am inceput sa ma ocup treptat de toate conturile si am devenit Client Service Director", spune Ioana Druta.
Cel mai important lucru pentru Sorin Tranca este echipa. "Am avut probleme sa gasim oameni, dar ce e cu adevarat complicat e sa reusim sa-i aducem la Friends pe toti cei care sunt ca noi si stiu meserie", afirma el.
Firma fara sef sau sefie, dar cu proceduri riguroase
Inca de la inceput, membrii fondatori si-au propus sa elimine ierarhiile formale si sa se situeze cu colegii lor pe acelasi plan, din punctul de vedere al asumarii responsabilitatii.
"Eu am fost sef si in agentii din Romania, si in alte tari. Nu este insa ceva ce mi-am propus sa realizez prin Friends. Prefer sa-mi zica omul ceea ce crede, decat sa fiu considerat sef si sa ma lovesc de niste inhibitii. Sefia este buna cand ai o firma mare, dar la 15 oameni e mai bine ca angajatul tau sa spuna ce crede, nu sa se simta obligat sa te ocoleasca, din cauza sefiei tale. In plus, noi suntem o firma mica de publicitate, in care 90% dintre oameni sunt seniori. Problema este sa te faci partenerul, nu seful lor", spune Bojan Spasic.
Faptul ca nu exista ierarhii batute in cuie si ca cei din firma sunt prieteni nu inseamna insa ca ritmul de lucru este haotic si ca nu exista coordonare si proceduri bine stabilite. "Mai ales ca", spune Ioana Druta "ideile sunt analizate si comentate. Prietenia se manifesta la nivelul libertatii de a-ti expune ideile si parerile". La Friends exista program prestabilit de lucru, in doua variante: 9-18 sau 10.00-19.00. Cu o ora de pauza la pranz. "Nu avem tinuta impusa, dar avem un cod etic, un cod de procedura, un sistem de penalizari si de recompense", explica Sorin Tranca.
Lipsa unei tinute impuse este insa un element menit a-i face atat pe clienti, cat si pe colegii din Friends sa se simta mai bine. "De cate ori intra clientii aici, zic ca este o atmosfera relaxata, care te elibereaza de stres. Si locul arata bine, si noi suntem niste oameni naturali si descuiati. Reusim sa ne apropiem de clienti, sa le cunoastem problemele. E o relatie neincarcata de greutatea procedurilor dintr-o multinationala", spune Dinu Panescu.
Ioana Druta afirma ca a lucrat in sapte agentii pana acum, dar Friends este prima in care isi gaseste locul. "M-am simtit atrasa de atmosfera din firma, de oamenii de aici. Calitatile profesionale se pot educa, daca materialul e bun!". Adaptarea insa nu a fost usoara pentru ea. "A fost dificil la inceput sa ma responsabilizez, sa imi vad de treaba mea, fara sa am in permanenta pe cineva deasupra mea care sa imi spuna ce sa fac. Noi nu am fost pregatiti sa fim lasati de capul nostru. Este un mare pas, care a fost destul de greu de facut. Vii incorsetat de tot felul de reguli, te-au setat altii sa functionezi intr-un fel, iar cand ti se spune: <
Dinu Panescu, dimpotriva, spune ca nu simte dificultatea luarii deciziilor. "In departamentul de creatie, raporturile de autoritate sunt intotdeauna mai voalate, lucrezi cot la cot cu Creative Director-ul, nu esti intr-o situatie de subordonare atat de limpede cum este in celelalte departamente. Am fost obisnuit sa fiu responsabil, e ceva intrinsec. Responsabilitatea se simte in alta parte. Este vorba de accea ca aici iti este foarte clar faptul ca iti muncesti salariul. Daca dai chix, fiind o echipa de doar 15 oameni, rateul se simte foarte puternic. Riscul e mai mare. Intr-o structura cu putini membri, daca nu functioneaza fiecare ceas, toti au de suferit". Spune ca a plecat de la Grey pentru ca voia sa simta impactul muncii sale si pentru ca dorea sa-l prinda vremea la Friends, atunci cand agentia va ajunge un actor important pe piata de publicitate.
Clientul – nu stapan, ci prieten
Zicala balcanica potrivit careia clientul este stapanul nu se potriveste cu filosofia echipei Friends.
"Chiar daca suntem apropiati cu clientii si partenerii nostri, iar intalnirile noastre sunt intotdeauna cu usile deschise, clientii au nevoie de ceva organizare si control. Lumea ar putea sa spuna – si am mai auzit ideea asta – ca nu e bine sa faci afaceri cu prieteni. Eu sunt aici sa va spun ca se poate. Fiindca atunci cand ai o problema, primul om la care te duci sa-i ceri un sfat e un prieten. Iar publicitatea are de cele mai multe ori radacini in probleme de business", spune Sorin Tranca.
Primii doi clienti, potrivit lui Sorin Tranca, au fost o alta agentie de publicitate si un developer imobiliar. Au urmat apoi clienti din ce in ce mai mari, in portofoliul agentiei regasindu-se in prezent nume ca: Tina R, Walmark, Medrom, Banca Unicredit, Unilever (marcile Sunsilk, Dero, Omo, Dove), Canon Foto-Video, Siemens Romania si Interbrew – pe partea de corporate, dar si alte agentii de publicitate.