Generația Z dă trendul în media și entertainment
Cine este Generaţia Z?
Americanii Williams Straus și Neil Howe sunt inițiatorii teoriei generaţiilor sociale, înţelese ca ansamblul persoanelor născute într-o perioadă de 20-25 ani. Cercetările celor doi sociologi au fost efectuate asupra generaţiilor din Statelor Unite ale Americii începând cu anul 1584, anul instalării primilor europeni pe teritoriul Statelor Unite. Au fost identificate 25 generaţii, inegale ca interval de timp, câte 4-5 generaţii pentru un secol, care se succed ritmic, și stabilesc analogii biografice cu generaţiile precedente. Autorii au observat că cei de aceeași vârstă au tendinţa să manifeste comportamente asemănătoare. Generația Z este cea născută după anul 1990 și reprezintă target-ul în recrutare pentru actualii angajatori. În SUA de exemplu, reprezintă aproximativ 25% din populaţia Statelor Unite. În proporţie de 91%, adolescenţii care compun această generaţie, adică nucleul Generaţiei Z, au acces la smartphone, 69% dintre ei au acces la tabletă şi 90% se uită zilnic pe YouTube.
"Pentru o generaţie care creşte la umbra unei diversităţi şi avalanşe tehnologice fără precedent, noile inovaţii nu mai sunt socotite ca disruptive. Ele reprezintă noua normalitate. Inovaţii precum realitatea virtuală, maşinile fără şofer şi capacitatea de a-şi imprima 3D batoane de ciocolată nu mai surprind membrii Generaţiei Z. Aceştia aşteaptă doar următoarea iteraţie din proces şi vor să joace un rol în proiectarea ei. Este generaţia care a trecut de la inovaţie la aşteptare," explică Elena Badea, Marketing Director, EY România.
Internetul Lucrurilor (IoT sau Internet of Things) începe să se maturizeze. Casele conectate online, maşinile conectate online, magazinele conectate online şi gadget-urile (wearables) conectate online reprezintă o realitate care va deveni tot mai pregnantă. Până în anul 2019, numărul de maşini conectate online din Statele Unite aproape că se va tripla, ajungând la 60 de milioane, iar până în 2020 sunt prevăzute a fi instalate 30 de miliarde de dispozitive IoT (Internet of Things). Pentru companiile de media & entertainment, Internetul Lucrurilor oferă un potenţial imens. În forma sa cea mai simplă, IoT înseamnă mai multe forme de colectare a unei cantităţi mari şi diverse de date despre clienţi; comportamentele acestora, emoţiile, sentimentele, reacţiile lor fizice şi starea lor de bine. Pasul următor presupune extragerea de informaţii relevante din aceste date şi descoperirea adevăratelor dorinţe ale clienţilor. Acţiunea determinată de aceste informaţii este cea care transformă cu adevărat datele adunate într-un model de afaceri.
Potrivit studiului EY, succesul companiilor din Media și Entertainment (M&E) se bazează pe combinarea fiecăreia dintre următoarele trei direcţii de acţiune:
1. Fructificarea inteligentă a datelor
Membrii Generaţiei Z sunt cei mai dispuşi să cedeze datele personale, plecând de la prezumţia că va exista un schimb de valoare. Liderii companiilor de media & entertainment vor profita de pe urma acestui fapt. Ei vor folosi aceste date şi, pe baza unei analize predictive legate de conţinutul şi publicitatea mai bine ţintite, vor traduce datele în experienţe mai bine croite pe dorinţele consumatorilor.
2. A spune poveşti şi a construi experienţe
Expunerea unei poveşti este importantă pentru membrii Generaţiei Z. Acestora le pasă mult de experienţele autentice şi de angajamentul de valoare care se transformă mai degrabă în relaţii continue decât în tranzacţii. Companiile de media şi entertainment care înţeleg acest lucru vor utiliza toate gamele de dispozitive conectate online la care clienţii au acces în efortul de a le spune acestora nişte poveşti integrate şi interconectate.
3. Căutarea de parteneriate (achiziţii)
Investiţiile derulate de cele mai valoroase companii private din lume fondate în ultimii zece ani, cu o valoare de piaţă de 1 miliard de USD sau mai mare, reflectă faptul că liderii companiilor de media & entertainment înţeleg necesitatea unor parteneriate şi achiziţii. Este cea mai rapidă rută de extindere a capabilităţilor, de accesare de noi modele de afaceri şi de scalare a afacerii. Companiile de media şi entertainment ajung astfel să dezvolte parteneriate cu jucători din domenii precum tehnologie şi telecomunicaţii, servicii de securitate cibernetică, cu proprietari de locaţii atractive, de companii auto, cu furnizori de servicii de sănătate şi producători de diverse aplicaţii.