În cine și de ce au avut încredere să se informeze oamenii anul trecut
Televizorul rămâne, și în 2015, sursa de știri preferată de cei mai mulți consumatori de media din întreaga lume (53%). Motoarele de căutare ocupă locul secund, fiind preferate de 38% dintre utilizatori, Social Media – locul 3 (33%), urmate de ziarele tradiționale (18%), website-urile ziarelor (17%), website-urile posturilor TV (16%), posturile tradiționale de radio (11%), revistele tipărite și website-urile revistelor (câte 8%) și radio-urile online (4%).
Cu toate acestea, utilizatorii cu vârste cuprinse în 15 și 20 de ani – supranumiți de specialiști drept Generația Z – afirmă că Social Media este sursa lor favorită de știri, în proporție de 47%, iar 45% aleg posturile TV pentru a se informa.
Psihologul Dan Ivănescu, președintele Asociației Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieții susține că oamenii încă nu percep rețelelor sociale ca fiind surse credibile de știri, deoarece orice utilizator poate deveni furnizor de știri, iar acest mecanism a predispus la o pondere mai mare de informații neverificate sau false. “În rețelele sociale online există foarte multe surse de informare și mulți receptori. Este un mecanism de comunicare pe care specialiștii îl numesc many-to-many, iar orice persoană, sub un pseudonim sau în spatele unei fotografii false, poate răspândi știri false. Utilizatorii rețelelor au consimțit la acest lucru, au înțeles că Social Media nu reprezintă încă un furnizor de știri credibil, iar majoritatea folosește rețelele sociale online mai mult pentru divertisment și socializare”, declară psihologul Dan Ivănescu.
În același timp, specialistul consideră că mintea umană asociază televizorul cu “acasă”, cu intimitatea și confortul și îi este mai comod consumatorului să primească o știre video decât să căute, din sursă în sursă, în social media, o informație credibilă. “Televiziunea este încă regele știrilor pe planetă deoarece utilizează elementele vizuale și auditive, deci este mai accesibil unui public mai larg și, cel mai important, are în spate oameni care pot fi trași la răspundere dacă transmit informații false. De cealaltă parte, rețelele sociale online încă nu au reușit să construiască o agenda media proprie, iar informațiile din media tradiționale sau din alte surse sunt doar promovate în Social Media pentru a crea dezbatere, nu şi create în interiorul rețelei. Nici conținutul informațional nu este adaptat încă la toate elementele multimedia folosite în Social Media, ştirile fiind prezentate mai mult sub formă de text și imagine, deci încă nu sub o formă atractivă pentru mintea umană”, declară psihologul Dan Ivănescu.