In CSR, stralucirea vine din interior
Deloc intamplator companiile se mai numesc, intr-o terminologie mai putin uzuala, si societati comerciale. Termenul semnifica faptul ca firmele sunt alcatuite in fond din oameni – care impreuna formeaza o lume bine structurata. Responsabilitatea sociala, deci, nu se refera doar la atitudinea externa a unei companii, ci si la respectul acordat angajatilor proprii. De altfel, oamenii din interior fac parte si ei din comunitatea in care firma isi deruleaza activitatea. Companiile au inceput sa inteleaga ca nu-si pot permite sa ignore aceasta “societate” interioara.
“Componenta de resurse umane”, spune Luminita Oprea, autoarea primei carti de la noi care trateaza subiectul responsabilitatii sociale, “este miezul CSR-ului (Corporate Social Responsibility). Este vorba intotdeauna de oameni: si atunci cand te implici social si cand ai grija de proprii angajati. Obiectivele de business nu se pot face fara oameni”.
Doua dintre componentele integrante ale notiunii de CSR sunt relatia cu angajatii si siguranta si sanatatea locului de munca. Punerea lor in practica presupune o atentie sporita catre dimensiunea sociala a afacerii, inclusiv consultarea angajatilor in alegerea programelor de implicare comunitara a companiei, precum si adoptarea unei pozitii explicite pentru drepturile omului si conditiile de munca.
Toate actiunile de implicare sociala ale unei companii dezvolta o legatura emotionala intre angajat si compania sa. De aceea, prin activitatile de voluntariat si implicare comunitara, angajatii asimileaza mai usor strategia si convingerile organizatiei. Comunicarea cu toti partenerii de interes este mai credibila daca notiunea de CSR este integral abordata, ceea ce inseamna ca angajatii se implica serios in activitatile desfasurate in folosul comunitatii si sunt, la randul lor, luati in serios de managementul companiei. “Este obligatoriu sa existe o coerenta in abordarea CSR”, spune Luminita Oprea. “Daca imaginea pe care vrei s-o transmiti in exterior nu este sustinuta in plan intern, ea ramane o forma fara fond. Este ca atunci cand spui ca un om este frumos si ca ii vine lumina dinauntru, spre deosebire de o prezenta cosmetizata”.
In intentia de a realiza pentru prima data in Romania o abordare integrata a componentelor de CSR, Saga Business&Community va organiza in aceasta toamna prima conferinta internationala de CSR. “Experti de renume din Romania si din strainatate si-au confirmat deja prezenta la conferinta, pentru a-si impartasi experientele”, spune Ioana Molnar, Associate Partner al companiei. “Principalii actori din societatea civila romana – reprezentanti de top din organizatii neguvernamentale, companii, mass media si politicieni – vor expune teorii si studii de caz ce sustin conceptele de CSR”. Relatiile cu angajatii sunt tratate in agenda conferintei de catre experti internationali in programe de angajare si de specialisti de la Organizatia Internationala a Muncii.
Pana la momentul conferintei din noiembrie, cand subiectul va iesi cu siguranta in prim-planul interesului mediatic, dorim sa va prezentam un exemplu de buna practica in materie de CSR intern. Ne-am oprit asupra companiei Orange Romania, una dintre organizatiile deschizatoare de drum in domeniul responsabilitatii sociale.
Orange Romania are o strategie bine definita de responsabilitate sociala, care urmeaza liniile directoare la nivel de grup. Richard Moat, Directorul Executiv al Orange Romania recunoaste rolul CSR-ului in atingerea obiectivelor de business ale companiei: “Responsabilitatea corporatista are impact asupra procesului decizional in orice aspect al unei afaceri: strategie, management, procese, cercetare si dezvoltare”.
Amalia Fodor, PR Managerul companiei, crede ca activitatea de responsabilitate corporatista are un rol-cheie in construirea unei culturi organizationale solide. “Angajatii isi doresc sa lucreze intr-o companie responsabila, care priveste mai departe de scopul financiar, catre implicarea in viata sociala, culturala sau in protectia mediului”.
Conform unui sondaj intern (de tipul Intern Client Satisfaction), realizat in 2006, peste 90% dintre respondenti au aprecieri pozitive cu privire la faptul ca Orange se implica in comunitate printr-un program coerent de CSR. Angajatii Orange participa in mod concret la “intruparea” conceptului de CSR, atat prin activitati de voluntariat, cat si prin donatii. Amalia Fodor este de parere ca, “deja nu mai vorbim de o companie care se implica pentru societate, ci de oameni care se implica, conturand conceptul de societate civila”.
Aproximativ o treime dintre angajatii Orange din Bucuresti iau parte la actiunile de responsabilitate sociala ale companiei. Se intentioneaza ca pe viitor aceasta implicare sa se extinda si la nivel local, mai ales in Cluj si Timisoara. De exemplu, in cadrul campaniei Orange de voluntariat One2One – care isi propune sa ajute copiii cu deficiente de auz si vaz sa comunice mai bine cu ceilalti – peste o suta de angajati ai companiei s-au inscris la un curs de initiere in limbajul mimico-gestual.
Cat priveste componenta de responsabilitate sociala interna, Orange Romania ofera pachete complexe de beneficii: bonusuri de performanta, telefoane si abonamente gratuite, asigurari de viata, asigurari medicale, abonamente la preturi speciale pentru accesul la sali de sport, bonuri de masa, gradinite pentru copiii angajatilor, alocatii speciale. Conditiile de lucru ale angajatilor sunt cat se poate de bune, toate spatiile de birouri fiind realizate in concordanta cu cele mai inalte standarde internationale.