Incredere sau indoiala?
Pe de alta parte, chiar daca in prezent sectorul finante-banci din Romania nu se confrunta cu o criza de lichiditati, el are cu siguranta o problema de incredere. Pentru ca nu pot evalua riscul, institutiile financiare si investitorii prefera sa nu mai imprumute si nici sa mai investeasca. Lucrul cel mai rau care se poate intampla este ca banii sa nu mai circule (de la cei care ii au, dar se tem sa nu-i piarda la cei care au nevoie de ei si ar fi dispusi sa plateasca pentru a-i obtine). Ce urmari poate avea aceasta lipsa de incredere asupra economiei reale? Cat de important este sentimentul de incredere in business, cum poate castiga managerul unei companii increderea oamenilor pe care ii conduce, a clientilor si a comunitatii au comentat Sorin Mandrutescu (Oracle), Sanziana Maioreanu (Signal Iduna) si Harry Meintassis (Hay Group).
Increderea – o forta incredibila!
Sorin Mandrutescu, Director General, Oracle Romania
Increderea in economia romaneasca este un rezultat al imbinarii dintre istoria de evolutie a tarii cu potentialul acesteia, definit de mai multe aspecte.
Pe de o parte, potentialul este definit de dramatica necesitate de crestere a anumitor sectoare; mai exista potentialul intrinsec al tarii, dar si potentialul conferit de accederea la UE. Nu ma refer aici la accesul la fondurile Uniunii, ci la o resursa mult mai valoroasa din punctul meu de vedere, si anume posibilitatea de a calatori liber.
Avem, astfel, acces la knowledge si, mai mult, oportunitatile cresc semnificativ, fie ca este vorba de cele de educatie, fie de investitii etc.
Consider, pe baza a ceea ce am afirmat anterior, ca increderea in economia romaneasca are baze solide care o si justifica. Pe de alta parte, nu putem nega faptul ca sistemul financiar-bancar, la nivel mondial, se confrunta cu o lipsa de incredere si lichiditati si cum Romania face, din ce in ce mai mult, parte din acest sistem, capitalul de imagine mai putin pozitiv din aceasta perioada este transferat si catre tara noastra.
Facem pasi catre economia globala pe zi ce trece, bancile sunt straine, iar fluxul de capital circula liber intre ele, deci este normal sa se ajunga si la o intrepatrundere a capitalului de imagine.
Tin sa cred insa ca efectele situatiei actuale nu vor fi unele devastatoare asupra economiei romanesti. Cred in ratiune si cred ca situatia oarecum emotionala care a cuprins acum opinia publica va fi depasita printr-o radiografiere corecta si rece a situatiei economice.
Bineinteles, nu putem afirma ca Romania se afla intr-un glob de cristal, ferita de miscarile la nivel global, insa imi rezerv dreptul de a face o invitatie la ratiune si la a abandona abordarea pasionala a afacerilor.
Cred ca in acest moment este nevoie de o gestionare a emotiilor, intrucat criza lichiditatilor a fost depasita prin infuzia de capital facuta de marile guverne. Pare una dintre actiunile rare in istorie de coerenta si convergenta, la nivel mondial, intre guvernele si bancile centrale si nu ar trebui ca acest moment sa fie mai emotional decat este deja.
Eu, unul, vad increderea ca un punct-cheie in evolutia cu succes atat a persoanei proprii, cat si a organizatiei pe care o conduci sau din care faci parte. Increderea iti da forta. Desigur, exista mai multe fatete ale increderii – increderea in fortele proprii, in oamenii cu care lucrezi, in corporatie – insa fiecare dintre ele este la fel de importanta. Nu poti fi o entitate de succes, fara elementul incredere.
Dublata de valori reale (fie ca se cheama puterea brandului, puterea echipei sau a produsului), increderea degaja o forta incredibila, care duce la indeplinire cele mai indraznete vise.
La nivelul organizatiei din care fac parte, increderea este esentiala. Oracle, fiind companie producatoare de software, nu detine un numar atat de mare de active tangibile. Materia prima la noi este… materia cenusie. Asa ca, lucrand cu oamenii, este vital sa ai incredere in ei pentru a dezvolta o afacere de succes. Urmeaza, apoi, increderea in corporatie, in brandul puternic pentru care lucrezi, in deciziile strategice care sunt luate. Am aici un exemplu concludent: politica de achizitii a Oracle a fost privita drept conservatoare, insa s-a dovedit a fi cea mai de succes din istoria IT-ului. Trebuie sa ai, deci, incredere in brand, in produse, in management din punct de vedere al strategiei.
Increderea se construieste la fel ca o casa – caramida cu caramida – insa se poate ruina intr-o secunda. Elementele care ruineaza increderea in cineva – fie ca nu se respecta promisiunile, fie ca se incearca eludarea adevarului, fie ca se ascund lucruri esentiale de catre un partener de afaceri – sunt cu atat mai dureroase, cu cat relatia este mai apropiata. Asta pentru ca si investitia este mai mare intr-un tip de relatie in care crezi mai mult, decat in alta.
Fluxul increderii in relatia cu un client este putin diferit, in sensul ca prioritar este ca organizatia pe care o reprezinti sa castige increderea acelui client si, mai ales, sa nu ii insele asteptarile.
Relatiile cu clientii sunt mai complexe si de lunga durata, iar investitia este mare. Este vorba de traininguri complexe, de knowledge, de foarte mult timp petrecut impreuna pentru implementarea proiectelor. Pana la urma, ajungem sa discutam tot in termeni de oameni, nu de corporatii, asa ca si acest tip de relatie este guvernata de aceleasi reguli in privinta increderii ca orice alt tip.
Cum castiga directorul general al unei companii increderea oamenilor pe care ii conduce? Eu unul mi-am castigat increderea oamenilor pe care ii coordonez oferindu-ma drept exemplu. Ma supun cu rigoare regulilor pe care le creez si am grija, de fiecare data, sa respect promisiunile in fata oamenilor. Este vorba de respectarea valorilor pe care le pretinzi, pe care le aplici: poate fi vorba de punctualitate, de rigoare, de energia si daruirea cu care te dedici afacerii. Cred ca puterea exemplului personal este extrem de mare si te priveaza de situatia de a impune directii, prin simplul fapt ca oamenii cu care intri in contact iti vor raspunde cu aceeasi moneda. Astfel, increderea devine o intoarcere, asumata responsabil, a ceea ce au primit.
In afara organizatiei este putin mai complicat sa iti castigi increderea, in sensul in care procesul este unul mai laborios. Nu beneficiezi de interactiune constanta, perceptia generala poate fi uneori gresita si nu ai ocazia sa explici fiecarui individ in parte cum functionezi. Ai nevoie de alte arme in acest caz insa, in esenta, totul se reduce la demonstrarea foarte clara a valorilor pe care le promovezi. Cred foarte mult in ideea de referinta cand vine vorba despre increderea castigata in mediul extern, asa ca din nou ajung la subiectul castigarii increderii clientilor care te vor recomanda cu incredere, la randul lor, altora.
Situatia mondiala prin care trecem in prezent nu va afecta increderea consumatorilor in compania pe care o conduc. Afacerea a ajuns la un anumit grad de maturitate si de experienta care impiedica o cadere de acest gen. In plus, increderea oamenilor intr-un sistem devine un subiect mai sensibil in momentul in care finantele lor sunt implicate direct, iar la Oracle nu este cazul. Am incredere in compania pe care o conduc si de aceea stiu ca nu isi va dezamagi consumatorii.
Under promise, over deliver
Sanziana Maioreanu, CEO, Signal Iduna
Romania este o piata mare, cu una dintre cele mai dinamice economii din Europa, asa ca este firesc ca in conditiile in care aceasta caracteristica se mentine, gradul de incredere sa creasca. In Romania sunt active multe dintre cele mai mari companii din toate industriile si multe alte grupuri si-au anuntat interesul de a intra pe piata romaneasca. Pe de alta parte, se dezvolta clasa medie, a tinerilor profesionisti care aspira la cariera si care, in consecinta, au ambitii financiare care sustin un nivel de viata ridicat. Cred ca acestea sunt motive serioase ca sa avem incredere in economia romaneasca. Cu alte cuvinte, in noi insine.
Cred ca sectorul financiar romanesc nu se confrunta nici cu lipsa de lichiditati, nici cu lipsa de incredere, ci cu o diminuare a increderii, care vine ca o consecinta a crizei financiare internationale si a unor abordari subiective si, uneori, chiar iresponsabile, ale unor functionari si chiar ale presei. De altfel, daca ne uitam la cele mai recente sondaje, romanii au mare incredere in depozitele bancare si in euro si chiar in moneda nationala. Sa nu uitam ca economia mondiala se afla la inceputul crizei si, cum increderea populatiei (a clientilor, in definitiv), este extrem de importanta, trebuie sa fim echilibrati si responsabili in tot ceea ce spunem si facem, astfel incat efectele pe termen lung sa fie cat mai mici.
Increderea este una dintre valorile mele personale. Am invatat ca atat eu, cat si oamenii din jurul meu, indiferent daca este vorba despre relatii personale sau de afaceri, reactionam si performam cel mai bine intr-un mediu bazat pe incredere. Incerc sa aplic acest principiu cu discernamant si, pana acum, pot sa spun ca toti cei in care am investit incredere mi-au rasplatit investitia.
Increderea este si una dintre valorile noastre, ca organizatie, in Signal Iduna. Prin tot ceea ce facem, incercam sa cream o relatie pe termen lung cu clientii nostri. Acest lucru nu ar fi posibil daca le-am insela increderea sau daca as lucra cu o echipa in care n-as avea incredere.
Dincolo de lucrurile evident inacceptabile, cum ar fi minciuna sau frauda, pentru mine sunt foarte importante asumarea responsabilitatii si respectarea promisiunilor. In viziunea mea, cu totii suntem clienti si furnizori pentru toti cei din jur, atat in familie, cat si in afaceri si, din aceasta perspectiva, am un principiu de la care incerc sa nu ma abat: <
Pentru a castiga increderea oamenilor cu care lucrez, reteta mea, asa cum am invatat-o de la cei pe care eu ii consider mentorii mei, se compune din transparenta, respect, obiectivitate si consecventa.
Daca ma refer strict la compania Signal Iduna, scuzati-mi lipsa de modestie, dar nu vad nici un motiv pentru care am putea starni o criza de incredere a consumatorilor.
Trebuie sa ne amintim ca ne desfasuram activitatea intr-un mediu privat bine reglementat si controlat (companiile de asigurari, ca si bancile, sunt supravegheate indeaproape de organisme specializate), tocmai pentru a proteja interesele clientilor. Grupul Signal Iduna este un grup financiar foarte solid cu politici riguroase de management al riscului, responsabil fata de clientii sai, dar si fata de angajatii sai, iar noi in Romania aplicam aceleasi principii.
Increderea tine de caracter
Harry Meintassis, General Manager, Hay Group
Increderea este sangele vital pentru economie, pentru buna functionare a societatii si, de ce nu, a organizatiilor. Increderea – radacina tuturor relatiilor si tranzactiilor – este fundamentala pentru orice lucru in viata. Nu putem face afaceri fara incredere!
Astazi experimentam cu totii o criza de incredere la toate nivelurile – de la o scadere a increderii in pietele financiare pana la o lipsa de angajament a oamenilor fata de liderii lor de business si fata de organizatiile in care muncesc. Sa luam exemplul Romaniei. In timp ce nivelul de incredere in economia tarii este inca puternic, suntem martorii unei lipse de incredere in cadrul organizatiilor.
Oamenilor le lipseste "contractul psihologic" cu organizatia si sefii lor, locul de munca nu reuseste sa ii inspire in a-si elibera potentialul real. O cultura toxica, cu incredere scazuta nu face decat sa cultive critica negativa, cinismul, egocentrismul, agendele ascunse si rivalitatile interdepartamentale. Pierderea talentelor si costurile salariale ascendente sunt doar consecintele.
Cred ca aceasta criza de incredere este o provocare si o oportunitate pentru toti liderii. Acum este momentul sa redefinim leadershipul, bazandu-ne nu doar pe rezultate economice, dar si pe principii si valori ce ii inspira pe oameni in a deveni cei mai buni: moralitatea, integritatea, echitatea, compasiunea, onestitatea si increderea. Liderii de business trebuie sa gaseasca un nou model de leadership bazat pe incredere care sa sparga barierele ierarhiilor traditionale si autoritatii formale bazate pe comanda si control.
Leadershipul admirat si eficient in organizatii, comunitati si tari, este mai degraba autoritatea morala, nu autoritatea formala.
Increderea nu poate fi ceruta, trebuie sa fie castigata! Cum sa castigam increderea? Prin a ne tine angajamentele, prin clarificarea asteptarilor noastre, prin a-i trata pe oameni cu respect si cu bunatate, prin a fi transparent si, nu in ultimul rand, prin a-i ajuta pe oameni sa creasca si sa isi realizeze potentialul.
Increderea tine de caracter, nu este doar o tehnica. Reprezinta o empatie reala – a fi atent la nevoile si sentimentele celorlalti – clienti, asociati si parteneri de afaceri. Cheia consta in a dezvolta relatii cu rezultate pozitive pentru ambele parti implicate. Increderea este dezvoltata prin a-ti tine promisiunile, a arata integritate si a-i inspira pe altii sa devina modele de urmat.
De o egala importanta este sa stii sa iti ceri scuze si sa recunosti atunci cand ai facut o greseala, aratand deschidere si modestie. Trebuie sa fii autentic si sa ai o atitudine corecta, in linie cu valorile si principiile personale, dar sa fii si pragmatic in acelasi timp.
Intrebarea este daca suntem dispusi sa conducem prin exemplul personal? Crearea unui climat bazat pe incredere inseamna sa ne uitam in interiorul nostru si sa ne punem cateva intrebari grele: Ce impact am eu ca lider? Am ajuns la inima si mintea oamenilor cu care lucrez? I-am ajutat sa se simta mai puternici si sa aiba mai multa incredere in ei insisi? I-am ajutat sa isi arate potentialul? Am acordat un feedback autentic si inteligent emotional? Am stiut sa ascult suficient de bine? Le-am multumit suficient? Am servit in mod proactiv cele mai bune interese si am creat valoare adaugata partenerilor mei de business ?
Liderii care vor fi capabili sa inspire relatii bazate pe incredere si colaborare, vor fi cei care vor determina noile standarde de performanta, prosperitate si excelenta.
Corolar
Indicele sentimentului de incredere in economie se calculeaza in urma raspunsurilor date de managerii companiilor din fiecare stat membru si indica optimismul sau pesimismul mediului de afaceri in evolutia economiei nationale in perioada studiata. Evolutia preturilor, a cursului de schimb, situatia de pe pietele financiare influenteaza perceptia asupra economiei.
Sentimentul de incredere sta la baza oricarei relatii aprofundate dintre oameni. Astfel ca afacerile nu s-ar derula, contractele de business nu s-ar incheia, daca nu ar avea ca premiza increderea reciproca dintre oamenii care le opereaza. Increderea nu poate fi ceruta, ea trebuie sa fie castigata! Fie ca e vorba de o persoana sau o institutie, la construirea increderii se lucreaza in fiecare zi. Increderea se poate ruina intr-o fractiune de secunda, asa ca e nevoie sa vegheati permanent asupra ei.