Industria auto, jumătate din exporturile României
Cele peste 600 de fabrici din ţară care activează în industria auto trimit peste hotare componente şi autoturisme în valoare de aproape 20 de miliarde de euro, spun cei de la digi24.
Exporturile realizate, în primele nouă luni ale anului, de producătorii de componente, subansamble şi autoturisme s-au ridicat la 18,7 miliarde de euro, cu aproape zece procente mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2014, arată cele mai recente date ale Ministerului Economiei. Suma reprezintă 45,8 la sută din totalul exporturilor din perioada ianuarie-septembrie 2015.
Fabricile din România produc caroserii, cutii de viteze, componente electrice sau cablaje, care pleacă apoi la export.
Paul Pătraşcu, director Resurse Umane Europa de Est Fujikura: „Producţia pe fabricile din România este de ordinul miilor de maşini pe zi. Marfa produsă la Cluj merge în totalitate către producătorii de autoturisme din Europa de Vest.”
Konrad Kashek, directorul fabricii BOSCH Cluj: „Noi am produs deja anul acesta, în 2015, aproximativ 17 milioane de componente, care ajung la toţi clienţii globali din industria automotive.”
Românii produc şi elemente de interior pentru industria automobilelor de lux.
Marius Suranyi, directorul fabricii Draexlmaier Braşov: "Clienţii noştri sunt clienţii premium, precum BMW, Mercedes, Maserati sau Audi, în general, clienţii care produc piese de un alt rafinament în ceea ce priveşte interiorul.”
Însă nu toate componetele şi subansamblele făcute în ţară sunt vândute în străinătate. O parte sunt folosite de cei doi producători de automobile prezenţi în România.
Cornel Olendraru, directorul uzinei Dacia: „Dacă vorbim de faruri este Elba de la Timişoara, dacă vorbim de cablaje avem Leoni, care este integrată aici, Sumitomo, care este la Arad.”
E drept însă, cele mai multe dintre maşinile produse de Dacia şi Ford sunt trimise tot peste graniţă. În primele 11 luni ale anului trecut, pe porţile uzinelor de la Piteşti şi Craiova au ieşit aproape 364.000 de maşini. Doar 8% dintre acestea au fost cumpărate de clienţii români.
Această industrie s-ar putea dezvolta chiar şi mai mult, spun specialiştii, care arată că majoritatea fabricilor de componente şi subansamble s-au aglomerat în vestul ţării. Avem însă o mare problemă – lipsa infrastructurii.
Constantin Stroe, preşedinte ACAROM: „Partea de centru – est a ţării , partea de Moldova, reprezintă un potenţial de dezvoltare în continuare a acestor valori de 18 miliarde de euro. Ce ne trebuie? În primul rând ne trebuie infrastructură.
Pe lângă automobile şi componente auto, în topul exporturilor pe primele nouă luni din 2015 se mai găsesc şi produsele agroalimentare, produsele textile şi cele chimice.