La frontierele paradigmei tehnologice: Soluție de educație în domeniul IT
În Estonia, de exemplu, s-a dat startul încă din 2012 unui program pilot prin care elevii de clasa I sunt învâțați să programeze, începând să acumuleze principiile de bază ale limbajelor de programare.
În plus, joburile încep să devină din ce în ce mai specializate, iar principalele abilități necesare vor fi cele de adaptare la mediu și de învățare continuă. Paradigma tehnologică fiind în continuă schimbare. Tocmai de aceea îndemnul futurologului Brian David Johnson este mai actual ca oricând: „Nu lăsați ca viitorul să vi se întâmple. Acționați!”.
În acest context, Microsoft România, în parteneriat cu Fundația EOS și Certipro Education, a anunțat debutul proiectului Informatic@365, un proiect care propune o soluție de educație și instruire în domeniul IT adresată elevilor de liceu, prin care să conecteze școala, cadrele didactice și elevii la competențele necesare industriei IT.
Acest proiect oferă unui număr de 1.000 de elevi din întreaga țară acces la instruire profesională în informatică (computer science) prin acces la portalul Microsoft Imagine Academy. Suita de cursuri Microsoft Technology Associate disponibile în portalul Microsoft Imagine Academyoferă sesiuni de învățare structurate pe trei categorii: Programare (dezvoltarea de software, HTML5, JavaScript, CSS), Infrastructură IT (rețele, mobile, cloud, servicii server) și Baze de date.
Elevii vor avea ocazia să acceseze și resurse de instruire Microsoft Office Specialist (Word, Excel, PowerPoint, etc). După perioada de instruire acești elevi își vor valida competențele dobândite prin susținerea unui examen profesional de certificare.
Din perspectiva resurselor
Pe 20 noiembrie, la sediul Microsoft România din București, a avut loc cursul de instruire pentru cadrele didactice care vor coordona proiectul Informatic@365 la nivelul județului lor și care vor sprijini elevii în demersul lor de a își dezvolta competențe IT actualizate, necesare atât pentru continuarea studiilor universitare cât și pentru piața forței de muncă.
„Faptul că există deschidere din partea sistemului formal de educație către proiecte propuse de mediul privat, cum este cazul de față, este încă o bază bună pentru a construi împreună. Tehnologia este teritoriul unde învățarea nu poate înceta niciodată și mă bucur sincer să observ ca este asumată de către dumneavoastră, profesorii. Învățarea pe tot parcursul vieții (Life Long Learning) este un concept de bază promovat de Uniunea Europeană pentru a ridica competența forței de muncă pe termen lung. Vă mulțumesc pentru votul de încredere pe care ni-l acordați prin participarea în acest program,” a declarat Gabriela Matei, Director General Microsoft România.
„Suntem deschiși să aliniem curriculumul nostru nevoilor actuale și acest proces este deja demarat. Începând din acest an școlar avem o disciplină nouă la gimnaziu numită <<Informatică și TIC>> și se analizează procedurile privind dezvoltarea curriculară și pentru nivelul liceal. Informatica este motorul inovației în întreaga lume și dorim să o dezvoltăm și la nivel educațional pentru a facilita accesul generațiilor actuale și viitoare la oportunitățile de carieră pe care acest domeniu le oferă, în directă corelare cu cerințele pieței muncii.
Proiectul Informatic@365 a fost apreciat încă de la lansare din perspectiva resurselor pe care le oferă gratuit unităților de învățământ, profesorilor și elevilor și a oportunităților de dezvoltare și certificare oferite atât elevilor cât și profesorilor,” a declarat Nușa Dumitriu-Lupan, Inspector General în cadrul Ministerului Educației Naționale.
Să nu omitem nici faptul că în contextul revoluției digitale și a noului val de tehnologii, piața muncii va trece printr-o transformare radicală, care presupune desființarea unor meserii și axarea pe alte domenii. Epoca industrială fiind marcată de „noi orizonturi”.