La limita posibilului și imposibilului: Cum arată lumea între boți și interfețe
De curând un prim pas către coabitarea inteligenţă umană-inteligență artificială a fost făcut în Tokyo, unde i-a fost acordată rezidenţa… unui bot. Programul software bazat pe AI a fost botezat Shibuya Mirai şi este integrat într-o aplicaţie de mesagerie.
Înainte să devină complex
Boții sunt programe (de care mulți dintre noi au auzit pentru prima oară în jocurile online), care execută automat anumite funcții. Exemple de aplicații pe care le asigură aceste programe automate sunt multiple, de la setarea unei alarme, la informații despre starea vremii sau căutări online și până la boți ce pot întreține conversații pe internet.
Decizia de a-i acorda rezidenţă unui bot face parte din planul autorităţilor din Ţara Soarelui Răsare de a recunoaşte astfel de entităţi ca cetăţeni, cu drepturi şi cu rezidenţă, la fel ca oamenii. Motivul fiind acela că statutul inteligenţei artificiale trebuie reglementat înainte ca aceasta să devină mult prea complexă şi, prin urmare, mai dificil de manevrat.
Bun, ori periculos
Stephen Hawking, unul dintre eminenţii oameni de ştiinţă, a avertizat că dezvoltarea sistemelor de inteligenţă artificială ar putea duce la sfârşitul rasei umane.
Totuşi, profesorul Alan Winfield, profesor de etică robotică de la Bristol Robotics Lab, a declarat pentru BBC că mai degrabă trebuie să ne facem griji legate de prostia artificială. El se referă la faptul că inteligenţa artificială care există în prezent în maşini, roboţi, aparate medicale etc încă nu este foarte inteligentă care ar putea da greş, iar asta ar putea fi o problemă.
Siri și Cortana sunt exemple de boți folosiți de Apple și de Microsoft. Astfel de roboți au pătruns în social-media, locul unde unii dintre ei s-au făcut remarcați prin lipsa criteriilor etice, derapaje rasiste, antisemite și homofobe, sintetizând "tot ce era mai bun" pe rețelele de socializare, așa cum a fost celebrul bot @Tai.ai al Microsoft. Alți boți au pur și simplu drept unic scop răspândirea de conținut de tip spam sau, și mai periculos, diseminarea de conținut de tip fake news, după cum notează Agerpres.
Institutul Future Today au identificat și boții de productivitate printre tendințele cu cel mai mare potențial pentru anul 2018.Boții de productivitate îi ajută pe jurnaliști să-și îndeplinească sarcinile mai eficient. Slack, cu cei peste 5 milioane de utilizatori zilnici, dar și alte platforme precum Yammer, HipChat, Ryver, Zoom și Skype devin componente din ce în ce mai importante ale mediului redacțional modern.
Vocal și ambiental
Pentru al treilea an pe lista tendințelor semnalate de FTI se află și interfețele vocale. Potrivit specialiștilor, în curând vom putea vorbi cu mult mai multe și mai prozaice dispozitive interconectate, cum ar fi termostatul din casă, cu mașina, frigiderul, căștile audio și chiar cu sticla de apă. Potrivit previziunilor, până în 2023, 50% dintre interacțiunile pe care americanii le vor avea cu diferite obiecte se vor face pe cale verbală. Astfel de sisteme vor pătrunde și în redacțiile de știri, oferindu-le reporterilor posibilitatea de a elabora o știre alături de o mașină inteligentă printr-o interfață conversațională. În plus vorbim și despre interfețele ambientale: dacă ați interacționat până acum cu Google Now sau Alexa, sau dacă sunteți deținătorul unui Fitbit sau Samsung Gear, ori dacă folosiți gesturi pentru a deschide portbagajul mașinii, atunci înseamnă că sunteți familiarizat cu interfețele ambientale.
Înființat în 2006, Institutul Future Today (FTI) își propune să-i ajute pe lideri și organizațiile pe care aceștia le conduc să se pregătească de azi pentru provocările cu care se vor confrunta mâine. FTI se concentrează exclusiv asupra modului în care noile tehnologii și ultimele descoperiri ale științei influențează sau afectează anumite domenii de afaceri, transformă forța de muncă și poate aprinde schimbări la nivel geopolitic.
În fiecare an, FTI publică câte un raport al tendințelor cu care se va confrunta plaja media în cursul anului următor. Dacă aceste tendințe se vor dovedi oportunități sau se vor transforma în…amenințări pentru actorii media și consumatorii de media rămâne de văzut.