Liberalizarea serviciilor postale
De asemenea, statele membre trebuie sa se asigure ca exista suficient de multe puncte de acces pentru cetatenii din zonele rurale, izolate sau foarte putin populate si vor trebui sa puna la dispozitie fonduri de compensare, finantate de prestatorii de servicii, sau un tarif impus utilizatorilor, pentru acoperirea costurilor.
Aceste reglementari vor diversifica oferta pe piata si se pare ca vor avea urmari si asupra serviciilor de curierat, care spera la o crestere a cifrei de afaceri.
Efectele asupra curierilor
"Liberalizarea pietei serviciilor postale va atrage dupa sine noi oportunitati pentru jucatorii de pe piata curieratului din Romania, care se vor concretiza prin diversificarea ofertei si, mai departe, prin segmentarea clientilor in functie de optiunile acestora fata de serviciile existente. Pe termen mediu si lung, companiile de curierat ar putea beneficia de o crestere a numarului de clienti si, implicit, a cifrei de afaceri", declara Bogdan Obretin, Director Comercial DHL International Romania.
O alta urmare a acestor norme este cresterea concurentei pe acest segment de piata. "Fara indoiala ca deschiderea totala a pietei va incuraja competitia, ceea ce poate genera avantaje ulterioare pentru clientul final", sustine Bogdan Obretin. Cat despre posibilele modificari pe care este posibil sa le inregistreze compania de curierat DHL, Bogdan Obertin declara: "Serviciile DHL se adreseaza unui segment diferit de piata in comparatie cu serviciile postale traditionale, segmentul prioritar de activitate fiind reprezentat de expedierile in sistem business-to-business. Din aceasta perspectiva, eliminarea monopolului din domeniul serviciilor postale nu va avea un impact major asupra activitatii DHL".
Restructurari in Posta Romana
Directiva 97/67/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind regulile comune pentru dezvoltarea pietei interne a serviciilor postale comunitare si ameliorarea calitatii serviciului prevede standarde si obligatii. Calitatea serviciilor cat si indeplinirea serviciului postal universal sunt obiectivele de atins, pentru care trebuie depuse eforturi materiale, financiare si umane. Prin urmare, Posta Romana a luat in calcul o restructurare a sistemului operational, pornind de la proiectele de retehnologizare si modernizare a serviciilor prestate. In acest sens, Posta Romana a contractat un imprumut de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, in valoare de 50 milioane de euro, pentru finantarea constructiei in Bucuresti a unui centru automatizat pentru sortarea trimiterilor postale si pentru modernizarea celui existent in Cluj. In ceea ce priveste modificarea profitului Companiei Posta Romana, repre—-zentantii preconizeaza o marire a veniturilor, pentru anul 2007 estimandu-se o crestere a profitului brut cu 34% peste nivelul anului 2006. "In acest moment, dorim sa ne consolidam, sa ne valorificam la maxim pozitia de lider pe care o avem pe piata de retail. Faptul ca ne bucuram de bonitate atat in fata bancilor, cat si in fata companiilor emitente de corespondenta, ne recomanda ca operatori pentru o serie de tipuri de servicii financiare (ex. bill-payment). In plus, avand in vedere infrastructura de care dispunem, unul dintre principalele nostre obiective este acela de a atrage 50% din piata serviciilor de retail financiar", declara Dan Mihai Toader, directorul general al Companiei Nationale Posta Romana.
Posta hibrida
In ultimii ani, Posta Romana a incercat sa se adapteze nevoilor clientilor si a implementat in activitatile companiei si servicii electronice. De pilda, ghiseele postale ofera clientilor solutii de transfer rapid al banilor cum sunt: mandatul electronic, mandatul online, Eurogiro, corespondenta electronica prin e-post sau incasarea facturilor la utilitati, taxe si impozite. Posta hibrida, reprezinta de asemenea o solutie pentru serviciile de marketing si publicitate, dar si pentru furnizorii de utilitati. In acest caz, informatia circula in format electronic pe un segment si in format clasic, traditional, pe un alt segment, micsorandu-se astfel timpul de circulatie a trimiterilor postale. Mai mult decat atat, pentru siguranta trimiterilor postale a fost implementat sistemul Track&Trace care permite monitorizarea trimiterilor postale inregistrate, ceea ce inseamna o mai mare eficienta, precum si reducerea costurilor companiei.