Liceeni din 13 ţări propun soluţii pentru creşterea angajabilităţii tinerilor
Cei 72 de elevi europeni au avut la dispoziţie 24 de ore pentru a găsi soluţii fezabile la tema de lucru, cu sprijinul consultanţilor din companiile partenere: Astra Zeneca, Deutsche Telekom, GDF Suez, Heineken, Kone, Nokia, Philips, REPSOL, SAP, Shell, SIEMENS, Solvay, Smurfit Kappa Group, Sonae, Telefónica, Total și Vodafone.
Această competiţie face parte dintr-un program educaţional implementat în şcoli din 11 ţări încă din 2011 şi cuprinde activități despre globalizare şi antreprenoriat derulate la clasă cu participarea consultanţilor voluntari din companii, un quiz online despre globalizare şi competiţia la nivel naţional. În România, programul a fost implementat în acest an şcolar de Junior Achievement România în 22 de licee.
ERT și JA-YE Europe s-au reunit pentru a realiza acest proiect cu scopul de a ajuta peste 12.000 de tineri cu vârsta cuprinsă între 15 și 18 ani să fie mai informați despre antreprenoriat, despre modul de funcţionare al unei companii şi despre abilitățile care le sunt necesare pentru a face trecerea de la educație la un loc de muncă. Peste 500 de angajați ai companiilor partenere s-au oferit în calitate de consultanți voluntari să lucreze cu elevii și profesorii lor activităţile din program la clasă.
Elevii participanți sunt de părere, printre alte lucruri, că sistemul de învățământ a evoluat prea puțin în comparație cu abilitățile necesare pe piața de muncă globală, care este orientată către tehnologie și se află într-o continuă schimbare. Ei au reflectat asupra importanței construirii unei interacţiuni între şcoală şi mediul de business, încercând să identifice modalități în care învățământul să fie mai orientat către antreprenoriat, și au contribuit cu soluții pentru a promova o atitudine pro-activă în rândul tinerilor, cu privire la căutarea și crearea de locuri de muncă, ajutându-i să identifice oportunități în domeniul ştiinţei şi tehnologiei.
În cadrul finalei europene a competiţiei, care a avut loc la Madrid, elevii au lucrat în echipe multiculturale și au prezentat propunerile în faţa juriului internaţional în limba engleză. Este important de menționat și rolul consultanților voluntari din peste 15 companii de top care i-au asistat pe tineri în timpul pregătirii planului de afaceri pe care l-au prezentat în fața juriului.
România s-a prezentat la această finală cu 10 elevi de la 7 licee din București: Colegiul Național Bilingv George Coșbuc, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, Colegiul Național Gheorghe Șincai, Colegiul Național Ion Creangă, Colegiul Național Mihai Viteazul, Colegiul Național Spiru Haret, Liceul Teoretic Dante Alighieri.
Soluţia câștigătoare, denumită „Jocul european”, constă într-un un joc de simulare care le oferă elevilor oportunitatea de a păși în lumea antreprenoriatului, confruntându-se cu situații reale, un model „câștig-câștig” în care elevii învață, iar companiile rezolvă probleme de zi cu zi printr-o perspectivă nouă. Juriul, format din directori executivi ai unor întreprinderi internaționale, a considerat această idee interesantă și inovatoare, şi a apreciat strategia internațională și viziunea pe termen lung.
„Acest proiect are un impact social imens. Tinerii sunt cei care sunt afectați în cea mai mare măsură de criza economică din prezent, iar proiecte educaţionale ca acesta au fost create pentru a-i direcționa pe tineri spre comunitatea de afaceri şi spre locurile de muncă înainte ca ei să își finalizeze educația.”, a declarat Caroline Jenner, CEO al JA – YE Europe.
Din echipa câștigătoare a făcut parte și un elev român de la Colegiul Național Mihai Viteazul, Matei Crețu.