Mărcilor proprii ale supermarketurilor le priește criza
Creşterea faţă de anul precedent este de 3 puncte procentuale, de la o cotă de piaţă de 9% la 12%. Numărul de gospodării care au cumpărat cel puţin o dată o marcă privată din orice format de retail a atins potenţialul maxim încă din 2011 – mai mult de 9 din 10 gospodării din România achiziţionând mărci private.
Cumpărători loiali acestor branduri
Astfel, dacă până acum creşterea segmentului era influenţată de atragerea de noi cumpărători, în 2012 piaţa a atins o etapă de consolidare, în care avem cumpărători loiali mărcilor private. Aceştia fie cumpără din ce în ce mai multe categorii, fie cumpără în mod repetat aceleaşi produse. Cea mai bună dezvoltare o putem vedea în segmentul de produse alimentare, unde mărcile private acoperă 17% din valoarea totală. Anul 2012 a adus creşteri importante ale mărcilor private în categorii precum caşcavalul (+8 puncte procentuale din total categorie), iaurtul simplu (+7 puncte) şi cerealele de mic dejun (+6 puncte).
În segmentul produselor de îngrijire a casei acoperă 11% din valoarea totală
Mărcile private au o prezenţă bună şi în segmentul produselor de îngrijire a casei, unde acoperă 11% din valoarea totală. Cel mai frecvent, produsele din hârtie – şerveţele, şervete de bucătărie, şerveţele umede sau hârtie igienică – sunt vândute sub eticheta “marcă proprie”.
“Diversificarea categoriilor şi a segmentelor de piaţă pe care pătrund – dezvoltarea brandurilor de nişă, intrarea pe segmente premium şi superpremium – dar şi intensificarea activităţilor de marketing şi de comunicare sunt motoarele de creştere pentru produsele marcă proprie”, spune Raluca Răschip, Consumer Goods & Retail Director GfK România.
Numărul de gospodării monitorizate a crescut la 3.000
Rezultatele din GfK Leaflet Monitor confirmă de altfel faptul că 2012 a marcat o intensificare a promovării mărcilor private în cataloagele retailerilor. Dacă în 2010 şi 2011, aproximativ 3% din produsele promovate erau mărci proprii, ponderea acestora a urcat la aproape 10 procente anul trecut.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic în 2012 a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 2.200 gospodării, reprezentativ la nivel naţional.
Începând din ianuarie 2013, GfK România a înlocuit metoda clasică de colectare a datelor cu ajutorul jurnalului de cumpărături cu o soluţie inovatoare – scanarea codurilor de bare ale produselor de larg consum.
În plus, numărul de gospodării monitorizate a crescut la 3.000. Odată cu aceste schimbări, GfK a mărit şi numărul de categorii monitorizate. La cele deja analizate, se adaugă: fructe şi legume proaspete şi congelate, carne proaspătă şi procesată, alcool, produse de îngrijire pentru bebeluşi, îngheţată, sosuri şi dressing-uri, mâncare pentru animale.