Marile companii se mobilizează pentru a ajuta refugiaţii
În Franţa, mai multe companii cotate la Bursă au decis să se alăture acţiunilor întreprinse de mai multe companii locale. Patru dintre acestea, Air Liquide, Michelin, Sodexo şi Total au decis să îşi unească forţele. Într-o primă fază, acestea se angajează să pună la dispoziţie spaţii, hrană, produse de primă necesitate, acces la îngrijire medicală, dar şi să contribuie la costurile primirii refugiaţilor. Apoi vor contribui la inserţia acestora pe piaţa muncii, inclusiv prin programe de formare.
De exemplu, Total va primi 300 de refugiaţi în campusurile pentru vacanţă şi se va ocupa de formarea profesională a acestora, cu posibilitatea oferirii unui loc de muncă.
"Ceea ce vom face, concret, nu va fi pur şi simplu să oferim un cec unui organism neutru. Nu ăsta este obiectivul nostru", a declarat Patrick Pouyanne, directorul general al gigantului petrolier.
Şi compania de asigurări Axa şi-a anunţat intenţia de a participa la mobilizarea marilor companii europene. Grupul a alocat un prim buget de un milion de euro pentru a răspunde nevoilor imediate ale refugiaţilor şi promite să îi ajute pe termen mediu, în special în materie de formare şi de inserţie profesională.
Cu aproape jumătate de milion de refugiaţi sosiţi pe teritoriul său, Germania este ţara europeană cea mai afectată. Printre primele companii care au decis să participe la efortul primirii acestora a fost Audi, care a anunţat că oferă un sprijin financiar de un milion de euro asociaţiilor locale şi spune că se gândeşte să angajeze refugiaţi în uzinele sale.
Deutsche Telekom instalează wifi gratuit în centrele de primire şi pune la dispoziţie 40 dintre clădirile sale de pe întreg teritoriul Germaniei, pentru a caza refugiaţii. Şi Siemens a oferit imobilele sale de birouri vacante. Iar gigantul farmaceutic Bayer se angajează să susţină financiar angajaţii care fac voluntariat.
Presa germană este şi ea foarte implicată. Publicaţiile Bild, Dier Spiegel sau Süddeutsche Zeitung au făcut apel la donaţii şi au publicat ghiduri practice despre cum să le vii în ajutor refugiaţilor.
Deşi nu sunt direct afectate de criza refugiaţilor din Europa, companiile americane nu stau cu mâinile în sân. Google a anunţat că donează un milion de dolari prin intermediul fundaţiei sale, Google.org. Banii vor ajunge la diferite organisme care ajută refugiaţii: International Rescue Committee, Médecins Sans Frontières, UNHCR, Aktion Deutschland Hilft. Google lucrează şi la un site care va permite centralizarea donaţiilor de pe internet.
Goldman Sachs a anunţat un parteneriat cu Înaltul Comisariat al ONU pentru Refugiaţi, prin intermediul căruia va furniza ajutor umanitar de urgenţă refugiaţilor sosiţi în Europa, dar şi celor instalaţi în Turcia, Iordania şi Liban. Banca americană a donat deja 2,72 de milioane de euro Comisariatului.
Iar Uber nu mai este în prim plan pentru războiul cu taximetriştii, ci pentru că îşi trimite şoferii să recupereze, gratuit, haine, jucării şi alte lucruri pe care oamenii vor să le doneze. Operaţiunea, denumită UberGiving, s-a desfăşurat săptămâna trecută în 23 de oraşe europene şi a fost realizată cu sprijinul unor asociaţii locale.
Şi Western Union s-a angajat să ajute asociaţiile care se ocupă de refugiaţi cu cel puţin un milion de dolari. De asemenea, grupul va dona câte zece cenţi pentru fiecare transfer de bani care are ca origine ţările Uniunii Europene.
În Canada, marile bănci (Toronto-Dominion Bank, Royal Bank of Canada, Scotia, Canadian Imperial Bank of Commerce et Bank of Montreal) au colectat un milion de dolari pentru Crucea Roşie.
Iar în Estonia, ţară care ar trebui să găzduiască un pic mai mult de 300 de refugiaţi, marile companii publice au aprobat angajari ale refugiaţilor. În Republica Cehă, un sondaj recent arăta că şefii companiilor din ţară pot primi în echipele lor 5000 de migranţi.