Micro-managerul Marissa Mayer a dus de râpă Yahoo!
Când a sosit de la Google în 2012, Marissa Mayer a readus speranţa în companie, aducând o nouă strategie la Yahoo! Trei ani mai târziu, strategia se dovedeşte a fi fost un eşec, scrie Capital.fr, iar CEO-ul ar putea pleca foarte curând.
Marissa Mayer a fost prima ingineră angajată la Google. A participat la elaborarea motorului de căutare, dar şi la Google Images, News, Maps şi Gmail, aşa că avea legitimitatea de a deveni vârful de la lance al Yahoo! Lansat în 1995, Yahoo!, la început un simplu anuar, propune servicii foarte asemănătoare cu cele ale Google (motor de căutare, e-mail, ştiri), unele dintre ele cu mult mai puţin succes.
Ca să aducă Yahoo! pe culmile succesului, Mayer a încercat totul: concedieri, eliminarea muncii din remote, reorganizarea a numeroase servicii ale grupului, dezvoltarea de aplicaţii mobile, cumpărarea unor start-up-uri, cum ar fi platforma Tumblr, cu un miliard de dolari. Directoarea generală a investit şi într-o platformă video în SUA, unde a semnat contracte cu jurnalişti vedetă ale marilor posturi de televiziune. Toate aceste eforturi nu au fost suficiente în faţa giganţilor Google şi Facebook şi nici măcar a noilor intrate pe piaţa Instagram şi Snpachat, ai căror utilizatori cresc vertiginos zilnic.
Se pare însă că nu doar concurenţa a dărâmat Yahoo! Strategia de management intern al Marissei Mayer nu funcţionează deloc. Din contră, zeci de manageri – directori de marketing, publicitate, dezvoltare, directorii zonali pentru America şi Europa au părăsit compania anul acesta. Principalele reproşuri care i se aduc CEO-ului sunt ratarea reorganizării echipelor, recrutări dubioase în anturajul apropiat şi micro-management, care se traduce prin controlul sistemantic al angajaţilor, inclusiv pentru cele mai neînsemnate lucruri pe care trebuie să le facă.
Şi investitorii sunt dezamăgiţi. Deşi acţiunile Yahoo! s-au dublat de la venirea Massei Mayer, grupul a pierdut o treime din valoarea sa bursieră într-un singur an, ajungând în prezent la 31 de miliarde dolari. Problema este că doar participarea Yahoo! la Alibaba este estimată la 30 de miliarde de dolari. Altfel spus, activităţile tradiţionale ale Yahoo! nu mai valorează mare lucru. În al treilea trimestru, cifra de afaceri totală, în afară de sumele vărsate de parteneri, au scăzut cu 8%, iar vânzările provenite din motorul de căutare a scăzut cu 13%.
Presată de acţionari să vândă profitabila particpaţie la Alibaba, Marissa Mayer credea că a reuşit o lovitură de maestru la începutul anului, evitând impozitarea tranzacţiei. Bomba a căzut în septembrie, când fiscul a anunţat că tranzacţia ar putea fi taxată cu 9 miliarde de dolari. Asta schimbă totul pentru acţionari, printre care şi fondul de investiţii Starboard Value, care ar vrea ca Yahoo să facă exact invers de acum înainte: să cedeze site-ul şi activitaţile motorului de căutare şi de publicitate şi să păstrezedoar părţile din Alibaba. Marissa Mayer nu a răspuns acestei cereri nebuneşti, dar presiunea este mare, iar viitorul ei, dar şi al Yahoo! foarte nesigur.