Nu te mulțumi niciodată cu ceea ce ai!
Absolventă a Universității de Medicină și Farmacie (Facultatea de Medicină, specializarea Pediatrie și Oncologie), Oana Cociașu, și-a dorit dintodeauna să fie doctor. „Când eram mică visam să devin medic de oameni, pentru că de păpuși și ursuleți eram deja″, glumește Oana, amintindu-și de dorințele pe care le avea în copilărie cu privire la carieră. A ajuns să-și îndeplinească acest vis, dar mai târziu și-a dat seama că s-a schimbat odată cu trecerea anilor și cu anumite evenimente petrecute în viața ei; la un moment dat și-a dorit o schimbare radicală în viața profesională.
„Curbele parcursului meu profesional nu au fost line și planificate, ci spontane și radicale, cu schimbări la 180 de grade″
Parcursul profesional al Oanei Cociașu este unul atipic. „Pașii mei au fost în direcții foarte diferite. Curbele parcursului meu profesional nu au fost line și planificate, ci spontane și radicale, cu schimbări la 180 de grade”, spune Oana.
După mai bine de 12 ani de pian și absolvirea Liceului de Muzică, a decis că vrea să revină la visul copilăriei, acela de a trata oameni. Așa că a dat clapele pianului pe paginile tratatelor de medicină și a terminat, șase ani mai târziu, Facultatea de Medicină. Și pentru că a rezonat întotdeauna bine cu copiii, a ales să devină medic pediatru. S-a îndreptat spre partea cea mai grea a lucrurilor: oncologia pediatrică, ramură pe care a practicat-o cu mare pasiune, până i s-a născut fiul, Andrei.
După acest moment, nu i-a fost ușor să se întoarcă în spital. „Mamă fiind, mi-a venit foarte greu să mă uit în ochii altei mame și să-i comunic diagnosticul de leucemie al copilului ei″. Coincidența a făcut ca în această perioadă (1993) să îi iasă în cale publicitatea, de care s-a molipsit instantaneu. Așa se face că, la propunerea fondatorilor D’Arcy în România, a schimbat macazul la 180 de grade din nou, acceptând fără ezitare să se înroleze în detașamentul pionerilor publicității. Astăzi, 20 de ani mai târziu, este Managing Partner al agenției Medic One, prima agenţie full service specializata în marketing şi comunicare medicala din România, deținătoare a unui premiu Gold Effie la categoria Pharmaceuticals (2009) și una dintre cele mai importante agenții din acest domeniu în România. Medic One asigură servicii de consultanță, strategie, creaţie şi implementare de campanii integrate de comunicare medicală în offline şi online.
Întrebată ce crede că a ajutat-o să ajungă la o carieră de succes, Oana a răspuns cu modestie: „Succesul este ceva foarte relativ, dacă este să privim prin perspectiva funcțiilor și titlurilor pe care le ai la un moment dat în carieră. Pentru mine success înseamnă satisfacție personală, să face ceea ce-mi place și să fiu cea mai bună în domeniul respectiv. Din punctul acesta de vedere, am pornit pe drumul cel bun, dar curiozitatea mă impinge înainte și mai am încă multe de bifat″.
„Am învățat că degeaba am succes în carieră dacă nu am cu cine să-l împart″
Pentru o carieră de top, extrem de important este și echilibrul dintre viața personală și cea profesională. Oana spune că „una fără cealaltă nu se poate”: „Pentru că suntem ființe construite într-un anumit fel – destul de simetric și complementar de altfel, iar asta se vede până și în felul în care îmbinăm întotdeauna utilul cu plăcutul, funcționalul cu emoționalul, materialul cu spiritualul, profesionalul cu personalul″. În cazul său, a avut perioade în care s-a concentrat mai mult pe una în detrimentul celeilalte, iar echilibrul s-a deteriorat. Oana a învățat în toți acești ani că degeaba are succes în carieră dacă nu are cu cine să-l împartă. „Un lucru este cert însă: băiatul meu Andrei a reușit să-mi încarce bateriile foarte tare de când a venit pe lume și mi-a dat o direcție foarte clară în viață, ajutându-mă să-mi mențin echilibrul întotdeauna″, spune Oana.
Și mentorii din viața managerului au ajutat-o în dezvoltarea sa continua: „Am avut norocul să am parte de profesori de excepție în facultate sau ca medic, și m-am format sub influența unor personalități puternice precum profesorul Goldiș sau profesorul Alexandru Pesamosca. În publicitate apoi, «școala D’Arcy» a fost pentru mine ca o a doua facultate. Eram medic și am intrat într-un program de «masterat în business și publicitate», care mi-a deschis apetitul către acest domeniu fascinant și m-a învățat «ABC-ul managementului»″, explică Oana. Lecțiile sale de viață și de business au continuat apoi sub auspiciile grupului LOWE, unde i-a întâlnit pe Veronica Savanciuc și pe Paul Radu, de la care a învățat enorm, în special semnificația noțiunii de partener în business, funcție pe care Oana o deține astăzi.
Bucură-te de drum!
Oana este o optimistă incurabilă, așa că viața ei este marcată de o stare de bine pe care încearcă să și-o creeze, păstreze, construiască prin tot ceea ce face. „Dacă eu sunt bine și mi-e bine, pot face la rândul meu bine și altora, fie că vorbesc de colegi, prieteni, familie, client″. Toată această filozofie și-a creat-o încă din copilarie, poate și pentru că a avut norocul să se nască într-o familie care debordează de energie pozitivă și frumos. „Tatăl meu – cu toate că avea o meserie plină de exact și de cifre, avea un charm deosebit și un simț al umorului care mă binedispunea întotdeauna, iar mama a fost și este un model pentru mine datorită capacității ei inepuizabile de a pune binele, curatul și frumosul mai presus de orice″.
Oana îi sfătuiește pe tinerii aflați la început de drum să știe foarte bine unde vor să ajungă și să „enjoy the ride” (să se bucure de drum). În plus, le recomandă să nu le fie frică de eșecuri. „Și eu am avut eșecuri, dar le-am privit ca pe niște lecții de viață″.