Numărul angajaților crește mai lent ca profitul în cele mai mari companii antreprenoriale
Pentru realizarea studiului, partenerii proiectului „Campioni în Business” – Enterprise Investors, Banca Comercială Română, PwC România şi Asociația Triple Helix Romania – au analizat cele mai mari 5.000 de companii din România în funcție de cifra de afaceri în 2015 (fără instituțiile financiare) și au selectat companiile deținute de investitori privați locali. Așa au ajuns la cele circa 2.900 de companii antreprenoriale.
Potrivit studiului, aceste companii au avut o cifră de afaceri cumulată de 243 miliarde de lei, cu 11% mai mare decât în 2014. Profitul brut cumulat a crescut și mai mult, cu 26%, până la 10,6 miliarde de lei. 503 mii de angajați este numărul cumulat de angajați în 2015, în creștere cu 5,5% față de anul 2014.
„Practic, unul din nouă angajaţi din România este salariat al uneia dintre aceste 2900 de companii, ceea ce subliniază contribuţia economică şi socială extraordinară a antreprenorilor români. Dacă ne uităm la evoluţia numărului de angajaţi raportat la dinamica cifrei de afaceri, vedem că antreprenorii şi-au restructurat şi eficientizat companiile în perioada crizei, iar acum înregistrează o creştere sănătoasă de productivitate şi profitabilitate, ceea ce conduce la consolidarea capitalului românesc”, a declarat Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România.
Domeniile de activitate în care antreprenorii au înregistrat în 2015 cele mai mari valori agregate ale cifrei de afaceri și profitului brut sunt: comerțul cu ridicata (918 companii însumează venituri de 81 miliarde lei), comerțul cu amănuntul (258 de companii și 26 miliarde lei) și construcțiile (326 de companii și 21 miliarde lei). Pe locurile următoare ale clasamentului se situează: industria alimentară, transportul și depozitarea, comerțul auto, agricultura, precum și IT și telecom. Cifra de afaceri din construcții a înregistrat un ritm de creștere de 30% în 2015, față de anul 2014, cel mai ridicat dintre domeniile analizate. Pe locul al doilea se situează comerțul auto, cu o creștere de 19%, comerțul cu amănuntul (15%), IT și telecom (12%).