O amplă operațiune de diplomație culturală
Peste două milioane de vizitatori au luat parte la cea mai vastă sărbătoare a cărții din Spania; mulți dintre aceștia au asistat la cele aproape 100 de evenimente organizate de România în târg sau au cumpărat cărți ale autorilor români. De altfel, cifra de vânzări reflectă interesul crescut pentru cultura română: față de anul trecut, s-au vândut de opt ori mai multe cărți din cele peste 300 de titluri disponibile în română și peste 100 în limba spaniolă. Fără îndoială, câștigul cel mai important a fost cel de vizibilitate, România fiind prezentă prin literatura și cultura sa în mass-media naționale spaniole.
Comunitatea românească rezidentă în Spania a fost în centrul atenției, iar autoritățile spaniole, reprezentate de ministrul culturii, Màxim Huerta Hernandez, ori primarul orașului Madrid, Manuela Carmena, au vizitat Pavilionul și standul cu vânzare ale României. În felul acesta, o comunitate de peste un milion de persoane, care contribuie semnificativ la economia Spaniei, a beneficiat de o apreciere fără precedent, spaniolii arătându-se foarte interesați să (re)descopere cultura română.
Efectul de cumul pentru literatura română în spațiul hispanic se va decanta pe termen mediu și lung, dar, cu ocazia acestui desant literar românesc, așa cum nota și cotidianul El País, în ediția din 6 iunie, spaniolii au putut descoperi că în spatele unor „giganți precum Herta Müller, Mircea Cărtărescu, Norman Manea ori Ana Blandiana” se află, de fapt, o întreagă literatură.