O treime din companii au facut concedieri din cauza crizei in 2010
Cea mai frecventa si mai eficienta masura aplicata de companii pentru contracararea efectelor crizei a fost reducerea costurilor, iar jumatate dintre firme au fost nevoite sa scada preturile pentru a veni in intampinarea nevoilor clientilor lor. O alta masura, aplicata de circa 25% dintre companii, a fost suplimentarea bugetului de marketing si vanzari in incercarea de a creste vanzarile.
Reducerea personalului s-a dovedit o masura ineficienta, dar 21% dintre companii considera ca au nevoie de o crestere a performantelor profesionale ale salariatilor lor pentru a reusi sa se descurce in 2010.
In privinta nivelului de motivatie al angajatilor din companii, studiul arata ca 40% dintre acestia au o stare de expectativa in timp ce peste 25% sunt ingrijorati sau foarte ingrijorati pentru viitorul lor. “Nivelul scazut de motivatie afecteaza foarte puternic productivitatea companiilor si le pune in pericol rezultatele. Daca vor o crestere a veniturilor, companiile vor trebui sa apeleze la specialisti in motivarea personalului”, se arata in studiu.
Optimism pentru finalul anului
In ciuda previziunilor negative, aproape o treime dintre participantii la sondaj sunt optimisti si se asteapta sa aiba o crestere a vanzarilor in 2010, 30% prevad ca isi vor mentine constant nivelul vanzarilor, iar 38,59% prevad ca vor avea scaderi ale vanzarilor in 2010. De altfel, daca ar beneficia de un credit nerambursabil de 25.000 de euro, cei mai multi manageri ar investi in cresterea performantelor echipelor de vanzari si marketing.
“Chiar si dupa anunturile facute de Guvern, peste 30% dintre companii sunt optimiste in ceea ce priveste finalul lui 2010. Solutiile adoptate de ele sunt: cresterea bugetelor de vanzari si eficientizarea echipelor manageriale”, ne-a declarat Bogdan Comanescu, General Manager in cadrul Accelera Business Strategy.
Statul e principalul vinovat
63,55% dintre companii sustin ca politica gresita a Guvernului este principalul element care le blocheaza dezvoltarea. 40% identifica cererea redusa ca fiind principala problema, in vreme ce 45% dau vina pentru preturile reduse ale concurentei pentru faptul ca vanzarile nu cresc. Mai mult de jumatate din oamenii de afaceri doresc relaxarea politicii fiscale, iar 58,09% dintre sunt dispusi sa plateasca pentru servicii de consultanta pentru a se proteja de efectele crizei.
Cum vad oamenii de afaceri viitorul
- 42,88% dintre companii prevad ca anul in 2010 va fi mai rau sau mult mai rau decat in 2009
- 33,33% prevad o criza de tip W cu o revenire importanta in 2011
- 22,61% prevad ca situatia in 2010 va fi un pic mai buna decat in 2009
Sondajul “Perspectiva oamenilor de afaceri asupra crizei economice 2010” a fost realizat de compania de training si consultanta Accelera in perioada 10-12 mai 2010, numarul companiilor participante fiind de 513.