Ofertele crizei: doua produse la pretul unuia
Daca inainte de criza, doar hipermarketurile mergeau pe ofertele de tip "doua la pret de una" sau "platesti doua produse si pe al treilea ti-l oferim gratuit", iar ele se aplicau doar la produse de larg consum, acum oferta i-a inspirat si pe cei din serviciile turistice, pe cei din industria hoteliera si din transporturi aeriene. In strainatate, jucatorii din domeniile care au fost afectate drastic de criza – imobiliare, auto, luxury – nu au stat cu mainile in san, ci au venit cu promotii incredibile, totul intr-o incercare disperata de a tine falimentul departe.
Hotelurile
Daca ne referim la turism, scaderea cererii pentru biletele de avion, vacante si cazari la hoteluri si, implicit, scaderea profitului au condus la abordarea unor directii noi de marketing. Luna trecuta, lantul InterContinental Hotels a demarat promotia globala getafreenight la care participa cele sapte marci hoteliere ale grupului: InterContinental, Crowne Plaza, Holiday Inn, Holiday Express Inn, Indigo Hotels, Candlewood Suites si Staybridge Suites. Prin aceasta promotie, oaspetii obtin nopti de cazare gratis in perioada iulie-decembrie 2009, daca se cazeaza in oricare dintre cele peste 4.000 de hoteluri IHG din lume, pana la data de 3 iulie. Pentru minimum doua nopti de cazare in oricare dintre hoteluri, se castiga o noapte de cazare oriunde in alta parte. Un avantaj major al promotiei este ca poti plati putin la Holiday Express Inn si poti cere sa stai gratis la InterContinental.
Conform Danei Chiriac, marketing si PR manager la InterContinental Bucuresti, beneficiarii pot fi toti cei inscrisi in programul de loializare Priority Club Rewards. Oferta a fost lansata cu ajutorul unei idei creative de eveniment: paturi gigantice in care oamenii au fost indemnati sa sara, pe 7 mai, simultan la Londra, Paris, New York si Shanghai. "Profitand de faptul ca folosim aceleasi sisteme de rezervare si program de fidelizare, colegii nostri au gandit o oferta iesita din comun: cea mai mare oferta de cazare gratis din lume. In plus, am vrut sa oferim ceva mai mult decat competitorii nostri globali, mai ales in aceste timpuri in care fiecare isi cantareste bugetul de doua ori inainte sa decida daca il consuma sau mai asteapta". Chiriac adauga ca atat gradul de ocupare, cat si veniturile au inregistrat o scadere comparativ cu anul trecut, insa spera ca datorita proiectelor inedite de marketing, in toamna sa inceapa sa recupereze si sa se mentina in limitele prognozate pentru acest an.
Ofertele generoase tind sa devina regula acestui sezon.
Si la Radisson, pana la 15 septembrie, cazarea in zilele de vineri este gratuita. Conditia este ca alte doua sau mai multe nopti de sedere consecutive sa fie platite. Vinerea libera se acorda la acelasi hotel unde s-a facut rezervarea si doar pentru camerele-standard, single sau double. Nefiind vorba despre o oferta globala, inainte de a va face planuri de calatorie verificati site-ul lantului hotelier.
Grupul Starwood Hotels&Resort Worldwide Inc, care urmeaza sa fie prezent in piata din Romania cu brandurile sale (Sheraton, St. Regis, The Luxury Collection, Westin, W, Four Pointsby si Le Meridien), ofera clientului posibilitatea de a nu plati sederea pentru noptile de weekend daca se inscrie in programul SPG(R) Free Weekends. Cu doua sejururi platite la unul dintre hotelurile sale, pana la 31 iulie, clientul primeste un weekend gratuit, fara limite, pe care il poate accesa pana la finele lui septembrie. O alta oferta se adreseaza atragerii de noi clienti care nu sunt familiarizati cu serviciile grupului. La prima rezervare, la unul dintre hotelurile de categoria I sau a II-a, puteti primi pana la trei nopti de cazare gratuit.
Agentiile de turism
O oferta similara se gaseste si pe piata agentiilor de turism. Pentru un bilet de vacanta cumparat, mai primiti unul gratis. Agentia de turism Christian Tour, detinuta de Cristian Pandel, care a vandut pachete de vacanta pentru 50.000 de turisti romani anul trecut, a lansat oferta in luna mai. "Turistii care vor cumpara in lunile mai si iunie un pachet de vacanta cu destinatii in Grecia, avand transportul asigurat cu autocarul, vor beneficia de un pachet de vacanta gratuit pentru luna iulie". Astfel suna textul de promovare, insa oferta, care era valabila pentru un sejur de sapte nopti, cu cazare la hotel de trei stele, s-a epuizat. Pretul s-a incadrat intre 99 si 214 de euro, la un hotel in regim demipensiune.
COMPANIILE AERIENE
Stiind cat de valoros le-a devenit portofelul, calatorii isi doresc, acum mai mult decat oricand, produse si servicii care sa ofere valoare adaugata pentru banii respectivi. "Suntem constienti ca va fi nevoie de oferte din ce in ce mai bune in conditiile financiare actuale", spune Emil Delibashev, director comercial pe regiunea Balcani, inclusiv Romania, la British Airways. Oferta "2 bilete la pret de 1" a fost prima de acest gen a companiei britanice. Promotia a fost valabila la clasa business de calatorii a BA, Club World, si a debutat pe 11 mai 2009. Ea a avut doua grupe de destinatii. Prima etapa, cu rezervari facute intre 11 si 15 mai 2009, pentru calatorii efectuate in perioada 1 iunie-31 octombrie 2009, a inclus patru destinatii long haul (n.r. – de cursa lunga): Shanghai, Barbados, Tokyo si Delhi.
Oferta a continuat in cea de-a doua saptamana cu 21 de destinatii din SUA si Canada, precum Washington, New York, Miami, Dallas, Los Angeles, San Francisco, Toronto sau Philadelphia, valabile pentru rezervari realizate intre 18 si 22 mai 2009, pentru calatorii efectuate in perioada 1 iunie-31 octombrie 2009.
Cand Lufthansa a introdus linia Londra-Milano, in luna martie a acestui an, si-a promovat cursa prin oferirea unui al doilea bilet gratuit la achizitionarea primului. Biletele porneau de la 99 de lire sterline, iar promotia s-a aplicat pentru rezervarile facute inainte de 10 februarie pe site-ul companiei.
Industria luxului
Criza nu i-a ferit nici pe milionari. La targul de luxury de la Moscova, unul dintre cele mai fastuoase din lume, miliardarii nu au mai dat navala sa-si cumpere produse de lux, desi multe dintre acestea erau la super-oferta. Spre exemplu, pentru doua milioane de dolari, cei interesati isi puteau cumpara un iaht de 18 metri si primeau gratuit unul mai mic, de 10 metri.
Nici Marea Britanie nu face exceptie; celui care cumpara o proprietate, i se achita timp de un an toate utilitatile. Compania Fivewalk Homes ofera un Aston Martin V12 Coupe, in valoare de 122.600 de euro, pentru primul client al unei proprietati din Eastbourne a carei valoare ajunge la 1,39 milioane de euro. In Irlanda, PJD Construction ofera celor care cumpara o proprietate in zona Donegal – o vila pe tarmul bulgaresc al Marii Negre. Intr-o singura saptamana, se incheiasera 20 de astfel de contracte de vanzare.
Automotive
Saptamana trecuta, General Motors a cerut declansarea procedurii de faliment… Vestile nu sunt prea bune pentru industria auto mondiala. Drept dovada, dealerii renunta la profit si vin cu oferte nemaiintalnite pana acum pe piata auto. Un dealer din Belgia a facut o oferta-soc pentru clientii sai: odata cu achizitia unui automobil care costa peste 23.000 de euro, acestia primesc inca un automobil care costa pana in 14.000 euro. Astfel, daca achizitionezi un Peugeot 407 SW, primesti gratuit un Citroen C2. Iar clientii au de unde alege pentru ca reprezentantii companiei belgiene au anuntat ca 100 de modele sunt incluse in aceasta promotie, autoturismele avand pretul cuprins intre 23.000 si 50.000 euro. Pe langa lista cu modele de top, alte 100 de modele diferite sunt disponibile spre a fi oferite gratis, alaturi de primul autoturism achizitionat. Oficialii companiei au declarat ca promotia a fost primita pozitiv de clienti si ca, desi nu obtin un profit substantial pentru masinile lor, macar nu sunt vandute in pierdere.
Ideea dealerului belgian nu este una noua. In Marea Britanie, proprietarul site-ului de vanzari auto Broadspeed.com declara ca oferta de "doua Subaru la pret de unul" a dus la vanzari de sute de unitati. Vazand succesul, a inclus in oferta si Dodge Avenger. La pretul de 20.000 de lire sterline, un client poate achizitiona un Dodge Avenger SXT 2,4i cu scaune din piele si aer conditionat, urmand sa-l primeasca pe al doilea gratis. Iar cererea a fost atat de mare, incat site-ul companiei a cazut. Simon Epson, Managing Director la Broadspeed doreste sa mai introduca astfel de promotii, declarand pentru AFP: "Este incredibil. Am incercat sa vindem aceste masini pe Internet timp de o luna. Aveam comenzi, dar nu era impresionant. Dar cand am lansat oferta doua pentru una, am primit 22.000 de comenzi. Este puterea marketingului, presupun".
Si in Franta, "la achizitionarea unui Kia Sorento, vei primi cadou o Dacia Logan". Asa suna oferta pe care importatorul Auto-Plus din Franta a pus-o la dispozitia clientilor, ca sa poata vinde o parte din stocul de Kia Sorento. Astfel, la cumpararea unui Kia Sorento diesel CRDi, clientul a plecat acasa impreuna cu un cadou: o Dacia Logan dCi Laureate in valoare de 12.380 de euro. Oferta dealerului a constat in reducerea de 28% din pretul unui model SUV Sorento. Din pacate, modelul Dacia Logan oferit face parte din prima generatie.
Daca achizitionati un SUV Range Rover, mai puteati primi inca un automobil, Ford Focus sau Hyundai i10, la alegere. Cei care au preluat aceasta metoda in Romania sunt cei de la Premium Auto Motors, importatorul marcilor de lux, Jaguar si Land Rover. Concret, oferta lor a constat in discounturi de 10-13% care au putut fi preschimbate in vouchere pentru achizitionarea unui automobil Ford Focus sau Hyundai i10. Deci, daca plateati 50.000 de euro pentru un model Range Rover Sport, plecati acasa si cu un Hyundai i10. De asemenea, cumpararea varfului de gama Range Rover, cu preturi de peste 100.000 de euro, va putea aduce si un Ford Focus in versiunea de baza.
S-ar parea ca acesta este trendul. In timp ce unele companii se multumesc cu marje mici de profit, altele se uita cu invidie catre competitie sau se pregatesc sa inchida din cauza lipsei de cereri.