Ofiter de cont in back office
Cu cat o banca este mai prezenta in zona de retail, cu atat mai raspandite sunt departamentele de back office si personalul aferent. In diverse zone ale bancii. Explicatia consta in volumul crescut de operatiuni similare si in nevoia de eficientizare a acestora. Altfel, costurile ar putea chiar depasi veniturile generate de aceste volume de tranzactii1.
In bancile corporate, departamente de back office se regasesc in mod traditional in zone relativ restranse din banca, de pilda cele aferente platilor in lei2 sau cele atasate tranzactiilor din Dealing Room3.
Cu cat bancile isi descopera vocatia de retail si, implicit, apar mai multe tranzactii (mii si zeci de mii) cu valoare individuala mica, cu atat mai frecvent apar si departamente de back office menite sa faca fata valului si sa proceseze eficient aceste tranzactii. Este, de exemplu, cazul creditelor catre populatie4 si al creditelor de consum, pentru nevoi personale, al creditelor pe carduri etc.
In tari care nu au evoluat rapid si brusc de la ordinele de plata, la carduri, au fost si inca mai sunt populare cecurile emise de persoane fizice pentru plati curente. Este usor de imaginat ce volum urias de operatiuni trebuie administrat si aici.
Tendinta este de a grupa in centre de operatiuni toate tranzactiile care pot fi procesate pe acest model si de a avea in spatii comerciale o pondere cat mai mare de oameni care genereaza vanzari.
Exemple de responsabilitati cheie (difera in functie de tipul de operatiuni initiate in front office):
1. Compensare
- Pregateste documentele pentru sedinta de compensare si participa la sedinta de compensare de la BNR;
- Verifica si inregistreaza in softul bancar autorizat instrumentele de plata primite pentru clientii proprii;
- Verifica inregistrarea biletelor la ordin si a cecurilor primite in compensare, in vederea validarii operatiei de debitare a conturilor clientilor platitori;
- Atunci cand nu este in sedinta de compensare, raspunde de efectuarea corecta si la timp a tuturor operatiunilor bancare desfasurate la nivelul sucursalei, dupa cum urmeaza:
- Desfasoara operatiuni de deschidere/inchidere de cont si operatiuni privind depozitele la termen;
- Desfasoara tranzactii in moneda nationala (ordine de plata, emitere/incasare, bilete la ordin, cecuri).
2. Ghiseu
- Desfasoara operatiuni de plati in valuta;
- Desfasoara operatiuni de schimb valutar;
- Efectueaza inregistrari contabile de corectie;
- Verifica si valideaza operatiunile ordonate de clienti pe Internet Banking;
- Identifica si raporteaza zilnic operatiunile suspecte catre Centrala;
- Tine evidenta dosarelor clientilor, inclusiv documente in original.
3. Dealing
- Intocmirea contractelor (de depozit, schimb valutar, swap, forward etc.);
- Plata efectiva a banilor la termenele si la destinatiile convenite de dealeri;
- Intocmirea de confirmari ale tranzactiilor;
- Reconcilierea sumelor.
4. Credite persoane fizice
- Intocmirea dosarului;
- Controlul documentelor de credit;
- Analiza eligibilitatii;
- Urmarirea scadentelor si punctarea sumelor incasate si scadente etc.
Calificari
Cunostinte
- Capacitate de analiza si sinteza;
- Cunoasterea limbii engleze (scris si conversational);
- Cunostinte avansate de utilizare a computerului;
- Cunoasterea practicii din piata bancara romaneasca.
Capacitati:
- Rigoare;
- Eficienta muncii;
- Capacitatea de a face fata unor sarcini repetitive;
- Capacitatea de concentrare si atentie maxima asupra oricaror detalii ce pot genera probleme ulterioare;
- Capacitatea de a pregati rapoarte complete si precise.
Experienta si educatie:
- Studii superioare, de preferinta economice;
- Experienta bancara relevanta in domeniul operatiuni, retail banking, acordare credite persoane fizice.