Poate funcționa un business fără patron?
Au fost aduși la aceeași masă 10 tineri antreprenori cu vârsta cuprinsă între 24 și 29 de ani și care au pornit businessuri care astăzi au o cifră de afaceri între 50 de mii de euro și 20 de milioane de euro.
Cei 10 antreprenori au aproape 1.000 de angajați în domenii precum web-design, marketing online, industria farma, beauty, marketing research, creație vestimentară sau alimentație publică.
10 sfaturi de la 10 antreprenori
După peste trei ore de discuții aprinse, concluzia la care au ajuns cei 10 antreprenori este că un business poate funcționa și poate să crească independent de patron. Dar, ca acest lucru să fie posibil, acea afacere trebuie să ajungă la o anumită maturitate care să-i permită să funcționeze independent. Iar antreprenorii sunt cei care stabilesc ritmul în care se întâmplă maturizarea unei companii.
Citește și Să discutăm puțin despre vreme
Antreprenorii au venit și cu o serie de sfaturi de urmat pentru cei care vor să-și vadă afacerea dezvoltându-se independent de ei. Dacă ești unul dintre acei antreprenori, iată ce ar fi de preferat să faci:
1. Dezvoltă-ți afacerea având în minte un EXIT.
Businessul nu trebuie asociat cu un copil, chiar dacă îl faci din pasiune.
2. Înconjoară-te de parteneri care împărtășesc aceleași valori și fac lucruri complementare.
3. Alege-ți cu atenție angajații, dar și colaboratorii sau furnizorii.
4. Fii original și inovator.
Îți cresc șansele de independență. Nu copia idei.
5. Controlul absolut este o iluzie.
Delegarea trebuie să se reflecte în toate funcțiile importante ale companiei, nu doar în cele periferice.
6. Rezistă în fața marilor corporații.
Te vor ajuta coalițiile locale între micii antreprenori.
7. Atrage cele mai bune creiere. Alege-ți partenerii.
Adoptă politica de recrutare ideală: devino cel mai slab specialist din companie. Partenerul ideal „știe” și este pasionat.
8. Sistemele de recompensă prin participare la profit funcționează.
Oferă nu doar venituri, ci și libertate de acțiune și de alegere a programului.
9. Lasă-ți managerii să își construiască singuri echipa.
Investitorii sunt interesați de capacitatea echipei de implementare a ideii.
10. Alinierea culturală între parteneri este critică pentru succes.
Valorile comune, respectarea autonomiei și un ritual de comunicare frecventă și autentică sunt cheia pentru supraviețuirea relației dintre parteneri.
Tinerii antreprenori resping complet ideea controlului absolut
Discuțiile dintre cei 10 antreprenori au mai dus către alte concluzii despre comportamentul lor și despre modul în care privesc o afacere:
- pentru noua generație de antreprenori, business-ul are o pronunțată dimensiune pragmatică;
- tinerii antreprenori înțeleg importanța asocierii cu alte tipuri de business pentru a obține rezultate;
- la nivelul antreprenorilor tineri, este respinsă complet ideea controlului absolut;
- antreprenorii înțeleg cel mai bine că valoarea companiei este dată de valoarea resurselor umane.
Trend Talks sunt o serie de sesiuni de peer-to-peer learning organizate de Trend Consult la care participanții din diferite domenii își împărtășesc experiențele de business.
Citește și Dragoș Petrescu, CEO City Grill: Fără o cultură a respectului NU ne putem dezvolta
„Trend Talks înseamnă peer-to-peer learning. Dispare trainerul, expertul, teoreticianul și locul lui este luat de către participanți. Aceștia sunt aleși astfel încât să aibă experiențe și provocări similare. Împărtășirea de experiențe reale este mai puternică decât trainingul, ca metodă de învățare. Timp de trei ore, în schimbul experienței tale, primești experiența altor 6-8 persoane care trăiesc aceeași realitate ca tine. Sintezele întâlnirilor TrendTalks sunt apoi disponibile tuturor membrilor comunității prin platforma online. Toată lumea câstigă. Cele mai active sub-comunități de până acum au fost directorii de vânzări, directorii de HR și antreprenorii, dar se pot organiza Trend Talks și pentru artiști, stomatologi, avocați sau alte specializări, fără excepții”, a declarat Adrian Florea, Business Advisor Trend Consult.
Trend Consult este prima companie de training și consultanță în vânzări de pe piața din România care a introdus conceptul de peer-to-peer learning, o metodă inovatoare de învățare experiențială care înlocuiește cu succes metodele clasice.