Puterea brandului personal virtual (I) – AS-UL DIN MANECA LA ANGAJARE
Un expert foarte bun poate ramane in umbra unui specialist decent, dar care are o imagine foarte buna, adica a stiut sa isi creeze un brand puternic.
Simplu spus, brandul personal este perceptia pe care un profesionist si-a creat-o in mintea clientilor sai potentiali. Fara aceasta perceptie, esti ca un produs foarte bun, dar de care nu a auzit nimeni. Vei ramane foarte bun, dar nu vei putea valorifica acest atu.
Exista cel putin trei motive pentru care ar fi de dorit sa iti creezi in mod strategic un brand:
1. In primul rand, castigi mai multi bani !
De multe ori, valoarea unei ore de munca este data mai ales de puterea bran-dului personal si mai putin de competenta. Competenta este, desigur, importanta, dar nu este singura care dicteaza valoarea perceputa, iar uneori nu este nici macar factorul decisiv. De exemplu, piata romaneasca se bucura astazi de prezenta a nume-rosi vorbitori straini care inca-seaza sume de zece ori mai mari decat omologii lor romani. Sunt ei de zece ori mai competenti? Probabil ca nu! Au insa "in spate" puterea unui brand international .
2. In al doilea rand, ai costuri mai mici
In mod cert, cand ai un brand personal bine conturat, ai nevoie de mai putin timp si efort ca sa convingi un potential client sa cumpere de la tine. De regula, clientii sunt cei care vin catre furnizorii cu brand puternic, ceea ce face ca efortul de vanzare sa fie minim.
De exemplu, daca ai de facut o operatie pe cord deschis (sper totusi ca nu) te vei duce probabil la cel mai bun specialist in domeniu, in nici un caz la un medic generalist.
3. Asteptari bine precizate
Un brand clar are avantajul ca le creeaza beneficiarilor asteptari clare si realiste pentru produsul livrat. Revenind la exemplul cu conferintele, organizatorul se simte in sigu-ranta atunci cand stie ca l-a adus ca vorbitor pe specialistul numarul 1 in domeniu. Reputatia acestuia este ca o polita de asigurare vanduta de detinatorul brandului.
Acestea fiind zise, sa vedem care este calea cea mai rapida prin care poti sa iti creezi un brand autentic – o imagine eficienta si realista? Dupa cum probabil ti-ai imaginat deja, este vorba de prezenta ta pe internet.
Te-ai google-it vreodata?
Daca da, felicitari, pentru ca ai intuit care este partea cea mai vizibila a brandului tau (cel putin in prima faza). Unde se afla numele tau in Google la rezultatele cautarii? Pe prima pagina? Pe a doua?
Din punctul de vedere al relevantei, daca nu esti in primele trei pagini cu rezultate ale cautarilor, nu ai o identitate virtuala. Mai mult, 93% dintre cei care cauta informatii pe internet pe un anumit subiect nu trec de primele trei rezultate. Consecinta? Este esen-tial ca numele tau sa apara pe prima pagina, intre primele trei rezultate.
Globalizare prin… blogalizare
Primul loc in care firma de recrutare se informeaza despre tine este internetul. Dincolo de CV, recrutorii si mai ales head-hunterii cauta orice informatie posibila care sa le ofere detalii despre tine. Ei au nevoie sa vada un istoric… un desfasurator al acti-vitatilor tale. Un astfel de jurnal virtual se numeste blog.
Traim intr-o lume in care globalizarea inseamna ca poti munci aproape oriunde in lume, uneori chiar fara sa iti parasesti biroul. In aceste conditii, este bine sa ai controlul asupra oricaror informatii ce apar pe internet despre tine. Jurnalul virtual sau blogul serveste exact acestui scop.
5 sugestii pentru brandul tau virtual
Fa-ti blog
Daca nu ai deja un blog, fa-ti repede unul! Dureaza cam 20 de minute sa inveti cum se face si apoi dureaza cam doua-trei luni sa creezi un "istoric" din care sa reiasa expertiza ta, preferintele, stilul si atitudinea fata de domeniul de expertiza.
Scrie pe blog de minim doua ori pe saptamana
Daca scrii cu aceasta frecventa, acumulezi in trei luni cam 30 de mini-articole din care oricine poate sa isi dea seama cata expertiza si cam ce fel de personalitate ai.
Fa curatenie
Scrie frumos, ingrijit si cat mai focalizat pe domeniul tau de expertiza. Nu pune in paginile blogului poze indecente sau glume nesarate decat daca acestea fac parte integranta din imaginea pe care vrei sa o promovezi. Pastreaza lista cu preocupari cat mai clara, ca sa nu dai impresia ca "pierzi timpul".
Invita-i si pe altii sa comenteze
Invita-ti prietenii sa comenteze pe blogul tau. Acest fapt creeaza credibilitate pe termen lung. Un angajator isi va putea da seama ce abilitati de comunicare ai din felul in care raspunzi la comentarii.
Scrie si pe alte bloguri
Probabil ca in domeniul tau de activitate exista si alte persoane care au bloguri. Cauta-le ! Ofera-ti expertiza. Scrie si pe blogurile lor. Cu cat esti mai activ, cu atat vei aparea mai sus in lista cu rezultate a cautarilor pe internet.
In afara de blog, mai exista un instrument util pentru formarea unei imagini virtuale benefice. Este reteaua virtuala, despre care voi vorbi intr-un articol viitor. Pana atunci, sper ca vei pune in practica suges-tiile de mai sus. In acest mod, iti vei crea destul de repede o identitate on-line sau un brand virtual. El poate repre-zenta motivul pentru care un recrutor te prefera pe lista scurta. As-ul din maneca ar putea fi scos chiar inainte sa ajungi la interviu. Tot ce mai ai de facut este sa il confirmi prin prestatia ta.
Inspiratie !