Puterea brandului personal virtual (II) – RETELELE SOCIALE
In orice economie matura este recunoscuta importanta grupurilor de lobby si a retelelor. Afacerile se fac pe baza de incredere si acesta este motivul fundamental pentru care e bine sa lucrezi in retea.
Un caz foarte edificator este angajarea. Astazi ,72% dintre recrutari se fac prin retele (virtuale sau nu). Un alt caz interesant este piata vorbitorilor publici (in stadiu embrionar in Romania). Mult peste 80% dintre angajamentele pentru vorbitorii publici se fac pe baza de recomandare.
In plus, vremurile s-au schimbat, iar relatiile inter-umane se redefinesc prin puterea Interne-tului. Astazi, daca nu esti pe Internet, ridici un serios semn de intrebare in ochii unui potential partener de afaceri, mai ales in cazul in care iti cauti loc de munca.
Vorba merge repede in retea… cu viteza n2
In retelele de telecomunicatii, legea lui Metcalfe spune ca valoarea retelei (numarul de contacte potentiale din retea) este n la puterea a 2-a, unde "n" este numarul de membri (de exemplu patru membri dezvolta o retea de valoare 16). Valoarea retelei tale creste direct proportional cu numarul de membri. Asadar, o intrebare-cheie cand iti construiesti imaginea profesionala este "ce valoare are reteaua ta?".
Probabil cea mai evidenta punere in practica a acestei legi este reteaua virtuala de pe Internet.
Exemple de astfel de retele sunt: LinkedIn sau Facebook.
Simplu spus, avantajele prezentei intr-o astfel de retea sunt urmatoarele:
- Ai un profil foarte usor accesibil fara sa ai nevoie de o pagina de web. Serviciile de acest tip iti dau posibilitatea sa iti creezi rapid un profil on-line. Astfel, poti fi recrutat usor de companiile de profil care cauta specialisti din domeniul tau de interes.
- Primesti recomandari. Poti invita persoane din reteaua ta sa te recomande, iar cei interesati vor citi recomandarile pentru a vedea daca tu esti profesionistul de care au nevoie.
- Te asociezi cu oameni valorosi din domeniul tau de interes. Printr-un mecanism simplu de acceptare sau refuz, poti practic sa alegi cine face parte din reteaua ta virtuala sau nu. Iti creezi astfel un fel de "club" din care sa faca parte persoane care contribuie la imaginea ta.
La 3 pasi de… Hillary Clinton
Steven Milgram de la Universitatea Harvard a efectuat in 1967 un studiu prin care a demonstrat empiric ca fiecare persoana se afla la "6 pasi" de oricare alta persoana mergand din persoana cunoscuta in persoana cunoscuta. Desi vechi din 1967, studiul deschide perspectiva puterii potentiale a retelelor.
De exemplu, un prieten de-al meu (Dan Luca) mi-a explicat: "Ai nevoie doar sa stii un grup de cateva persoane apropiate, care la randul lor cunosc alte cateva persoane apropiate, care la randul lor… si tot asa…
Rata de crestere a conexiunilor posibile este exponentiala. Pe LinkedIn o posibila rata de crestere este:
- gradul unu (persoane apropiate pe care le cunosti pe numele mic) – 200 de persoane
- gradul doi (cunoscuti ai prietenilor mei) – 32.400 de persoane
- gradul trei (cunoscuti ai cunoscutilor prietenilor) – 2.440.400 de persoane
Aceasta progresie imi permite ca la gradul trei de separatie sa am acces la Hilary Clinton sau Barack Obama prin intermediul unui prieten de-al meu si al unui apropiat al prietenului meu, totul bazandu-se pe recomandari directe. "
Principiul de baza al retelelor
Cel mai bun mod de a deveni un "nod" de retea este sa dai. In special informatii. In retelele virtuale poti face recomandari, poti scrie care este proiectul curent la care lucrezi, poti raspunde la intrebari etc. Cu cat dai mai mult, cu atat esti mai vizibil. Acest fenomen iti va crea in timp o imagine virtuala (si nu numai) suficient de puternica pentru a deveni un pol de influenta in retea.
In concluzie, fa-ti rapid un profil pe internet intr-o retea virtuala. Si mai bine ar fi sa iti faci un blog. Vremurile se schimba. Ramai in pas cu vremurile.
Sunt dispus sa pun pariu ca "traficul de influenta" va fi inlocuit in viitor cu "transferul de influenta", iar reteaua ta virtuala va fi vehiculul cel mai rapid pentru acest transfer.
Esti la fel de puternic ca reteaua din care faci parte! Construieste-ti reteaua!
Inspiratie!