Românii sunt îngrijoraţi de pierderea jobului şi de creşterea costului de trai – studiu
29% dintre respondenții români la un sondaj desfășurat de compania britanică de cercetare GfK UK spun că sunt preocupați de posibilitatea creșterii costului de trai în următorul an și 15% sunt îngrijorați că și-ar putea pierde locul de muncă. De asemenea, 21% dintre ei sunt preocupați de evoluția economiei în următoarea perioadă.
Creșterea costului de trai în următoarea perioadă este pusă de 29% dintre clienții români pe seama creșterii cheltuielilor cu utilitățile, peste media de 17% la nivel european, a costurilor cu locuința, fie că este vorba despre chirii sau despre rate la bancă pentru achiziționarea unei locuințe (15%) și a cheltuielilor cu alimentele (12%). Prin comparație, pentru respondenții din Europa, principalul motiv al creșterii costului de trai este reprezentat de cheltuielile cu chirii sau rate pentru achiziția locuinței (19%) și de cheltuielile cu alimentația (19%).
Totodată, ieșirea la pensie este un factor despre care 12% dintre respondenții din România consideră că le-ar putea afecta nivelul de trai, spre deosebire de media de numai 6% la nivel european, iar 7% dintre ei iau în calcul posibilitatea ca în perioada următoare să primească mai puţini bani din străinătate și, astfel, nivelul de trai să fie afectat.
94% dintre clienții români se gândesc atent înainte să ia un credit iar 92% nu împrumută mai mult decât știu că pot rambursa
Românii au un comportament de creditare responsabil, arată studiul GfK UK pentru compania-mamă a Provident Financial România. Cei mai mulți dintre respondenții din România spun că iau în calcul împrumuturile de la bănci sau instituții financiare nebancare în principal atunci când vor să facă îmbunătățiri în locuință (31%), când intervin cheltuieli neașteptate care le pot influența situația financiară (29%) sau cheltuieli medicale (18%), când caută să-și consolideze datoriile (23%), dar și pentru a investi în educația copiilor (5%).
4 din 10 respondenți consideră facil să acceseze un împrumut, nivel similar cu cel înregistrat anul trecut.
Asta nu înseamnă că nu tratează cu foarte mare responsabilitate un angajament financiar: 94% dintre respondenți spun că se gândesc foarte atent înainte de a lua un credit și 87% nu iau niciodată împrumuturi sub presiunea impulsului, iar 92% spun că nu împrumută mai mult decât știu că pot rambursa fără dificultăți. Mai mult de jumătate dintre participanții la sondaj din România au declarat că folosesc servicii de credit cu regularitate, însă 64% au împrumutat mai puțin decât suma maximă posibilă.
Totodată, 73% dintre respondenți declară că au capacitatea de a plăti confortabil ratele lunare, acesta fiind principalul aspect pe care clienții îl iau în calcul atunci când vor să ia un împrumut (64%), alături de suma totală de rambursat (54%) și de perioada împrumutului (46%).
,,Împrumuturile pe termen scurt acordate de instituțiile financiare nebancare sunt o soluție reală pentru românii care altfel ar putea fi excluși de la o formă legală de finanțare. Cercetarea GfK confirmă încă o dată că românii au încredere în instituțiile financiare nebancare și că iau împrumuturi în mod responsabil, analizând atent toate condițiile și costurile totale ale creditului”, a declarat Viktor Boczán, directorul general al Provident Financial România.
"La rândul nostru, adoptăm de fiecare dată un model responsabil de business. Analizăm atent fiecare solicitare de credit și suntem înţelegători atunci când clienții întârzie la plata ratelor, reeşalonând împrumutul fără costuri suplimentare. Cu alte cuvinte, nu punem presiune suplimentară pe bugetul familiei în eventualitatea unor situații neprevăzute precum creșterea costului de trai sau scăderea veniturilor”, a adăugat Viktor Boczán.
7 din 10 clienți susțin că înțeleg în totalitate costurile presupuse de un împrumut pe termen scurt, nivel similar cu media europeană
75% dintre respondenții români la sondajul GfK UK pentru Provident susțin că au încredere în instituțiile financiare nebancare și în serviciile pe care le oferă, cu 4 puncte procentuale mai mulți decât în 2016 și cu 2 puncte procentuale mai mulți decât cei care declară că au un nivel ridicat de încredere în instituțiile bancare tradiționale.
Mai mult, 8 din 10 respondenți consideră că IFN-urile au un rol important în societate. În acest context, 75% dintre aceștia spun că ar recomanda serviciile instituțiilor financiare nebancare, cum este și Provident, membrilor familiei sau prietenilor atunci când au nevoie de un împrumut.
87% dintre respondenți sunt de părere că instituțiile financiare nebancare, precum Provident, explică clar și transparent dobânzile și costurile totale ale împrumutului, iar 7 din 10 susțin că înțeleg în totalitate aceste costuri presupuse de un împrumut pe termen scurt.
Românii sunt optimiști privind evoluția situației financiare personale și a economiei
60% dintre respondenții români la sondaj se declară mulțumiți de nivelul lor actual de trai, cu 8 puncte procentuale mai mulți decât în 2016 și peste media de 53% la nivel european. Mai mult, 66% sunt încrezători că situația financiară personală se va îmbunătăți în următoarele 12 luni, similar cu nivelul de anul trecut (67%), însă peste media europeană de 45%.
Pentru respondenții din România, situația financiară mai bună este pusă pe seama schimbării circumstanțelor familiale (35%), a schimbării locului de muncă (11%) sau a creșterii veniturilor salariale la actualul loc de muncă (10%). Evoluția situației financiare personale corespunde percepției cu privire la evoluția situației economice în ansamblu a României, 49% dintre participanții la sondajul din România așteptându-se la o îmbunătățire în următoarele 12 luni, iar 16% mizând că economia va rămâne stabilă în 2017.
Prin comparație, în restul țărilor europene unde este prezent grupul IPF, doar 28% dintre respondenți se așteaptă, în medie, la o evoluție pozitivă a economiei țării lor.
Studiul a fost realizat la inițiativa grupului britanic International Personal Finance, prezent pe piața locală prin subsidiara Provident Financial România, pe un eșantion reprezentativ de aproximativ 4.000 de clienți ai grupului din patru țări europene, precum și din Mexic.