Sa reciclati bine!
Reciclare
Mai nou, strategia principala a compani-ilor in ceea ce priveste protejarea mediului este legata de implicarea in proiecte. O astfel de companie este TotalSoft, care de la ince-putul acestui an se numara printre partenerii proiectului de reciclare a hartiei "Copacul de hartie". Programul, in care sunt implicate 380 de companii, a fost lansat anul trecut de organizatia nonguvernamentala media ORG, cu scopul de a proteja mediul prin redu-cerea cantitatii de hartie aruncate la gunoi si prin cresterea volumului de hartie reci-clata, astfel incat sa scada numarul de copaci taiati. Suzana Badea, Marketing Officer la TotalSoft, spune ca in toate birourile din companie exista recipiente speciale pentru colectarea hartiei si a cartonului. Numai in perioada ianuarie-martie, compania a predat 50 de kg hartie si 25 m^3 carton.
Si IT-istii de la Adobe participa la proiectul "Copacul de hartie". Astfel, in birourile din companie sunt amplasate cosuri speciale pentru colectarea hartiei.
Un al partener al proiectului este Xerox Romania care, pe langa colectarea hartiei din cadrul organizatiei, foloseste o gama larga de hartie reciclata, care poate inlocui cu succes hartia obisnuita in procesele de imprimare.
Iulia Younis, Marketing Communication Specialist la Xerox Romania spune ca fabri-cile de hartie cu care lucreaza compania sunt certificate ISO 14001, ceea ce inseamna ca se aplica sisteme de management orientat catre protectia mediului. De retinut este faptul ca angajatii Xerox din intreaga lume folosesc hartie reciclata la birou.
Deseuri solide
In afara de hartie, Xerox desfasoara la nivel international un program intern denumit Xerox Green World Alliance, prin intermediul caruia sunt recuperate si refo-losite componentele si tonerele provenite de la echipamentele de imprimare folosite de clientii companiei. Se apreciaza ca in 2006 au fost reciclate aproape cinci mili-oane de kilograme de deseuri solide. Si in Romania, departamentul de servicii de management al documentelor colecteaza tonerele folosite de la toti clientii compa-niei. Astfel, aceste tonere sunt ambalate si expediate catre centrele zonale Xerox din Europa, de unde sunt preluate si reciclate sau refolosite. Datorita investitiilor in cercetare si dezvoltare, Xerox a perfectionat tehno-logii de imprimare care protejeaza mediul. Cel mai bun exemplu este imprimarea cu cerneala solida, care se bazeaza pe topirea si resolidificarea unor cartuse speciale de cerneala. Acestea se consuma aproape in tota-litate, astfel incat reziduurile rezultate sunt in cantitate extrem de mica si nu sunt toxice. Incepand din 2008, chiar si sticla se recicleaza in Romania. De aceea, compania Recolamp a demarat actiunea de colectare si reciclare a deseurilor provenite din surse de iluminat uzate. Pana la inceputul lunii martie au fost colectate 2,4 tone de astfel de deseuri.
Tinte
Conform directivelor UE si legislatiei nationale, tara noastra trebuie sa indepli-nesca anumite obiective de reciclare pentru deseurile de ambalaje. Astfel, Romaniei i s-a acordat o perioada de tranzitie pana in 2013, pentru a ajunge in rand cu tarile UE. Evident ca pentru realizarea tintelor, fiecare operator economic trebuie sa recicleze o anumita cantitate de ambalaje impusa de Uniune. Daca nu se intampla acest lucru, trebuie sa plateasca la Fondul de Mediu 1 ron pe kg pentru cantitatea nerealizata. Aceste tinte pot fi realizate individual sau prin intermediul unei companii specializate in reciclarea deseurilor de ambalaje cum este compania Eco Rom Ambalaje, similara celor din statele membre ale UE. Organizatia, infi-intata la sfarsitul anului 2003, este reprezen-tantul marcii "Der Gr"une Punkt" – Punctul Verde, care ii arata cumparatorului ca firma producatoare sau importatoare a produselor respective este o companie responsabila din punct de vedere al protectiei mediului incon-jurator si ca aceasta s-a angajat ca ambalajele produselor sale sa fie reciclate sau valorifi-cate. Pana la sfarsitul anului 2007, compania a reciclat 240.000 tone de ambalaje colec-tate de la firmele afiliate sistemului Punctul Verde. Organizatia a fost infiintata in urma asocierii mai multor companii care, prin natura activitatii desfasurate in Romania sunt responsabile de reciclarea deseurilor de ambalaje: Argus, Ball Packaging Europe, Chipita Romania, Coca-Cola HBC Romania, Heineken, Mars Romania, Munplast, Pepsi Americas, Romaqua Group Borsec, Tetrapak, Unilever si Titan. Se pare ca si marii retaileri precum Carrefour, Metro si Real au intrat in acest sistem.
Produse ecologice
Sunt companii care, pe langa implicarea in proiecte de reciclare a hartiei, realizeaza produse ecologice sau investesc in echi-pamentele de realizare a produselor. Este cazul companiei Philips, care este adepta produselor "green" si incearca sa educe oamenii prin folosirea eficienta a energiei. Trebuie spus ca produsele "green" prote-jeaza mediul si se adreseaza unor zone cu impact ecologic: eficienta energetica, amba-laje ecologice, reducerea substantelor poten-tial daunatoare, reciclarea/scoaterea din uz si siguranta pe intreaga durata de viata. Compania s-a implicat intens in conceperea acestor produse in diferite sectoare. Astfel, in sectorul medical, Philips a introdus scan-nerul MRI si monitoare medicale pentru pacienti, care consuma cu 32%, respectiv 52% mai putina energie in timpul folosirii. In sectorul Philips Lighting, sistemul de iluminat stradal, numit CosmoPolis, care a fost instalat in 2005 in multe orase din Europa si Asia si a permis o reducere a consu-mului energetic cu 50%. Si Nokia a anuntat ca va produce telefoane ecologice, mai exact este vorba despre un telefon fabricat numai din materiale reciclate. Terminalul, numit Remade, are componentele obtinute prin reciclarea unor doze de aluminiu, pneuri uzate sau plastic provenit de la sticle.
Investitii
Marii actori din sectorul siderurgic investesc in protejarea mediului. Este cazul ArcelorMittal Galati care aloca 117 milioane in doua proiecte tehnologice care vor ajuta la protejarea mediul inconjurator. Este vorba despre reconstruirea instalatiei de cocsificare. Aceasta va dispune de trei faze de desprafuire, ducand la o filtrare a aerului de 99,9%. Instalatia de desprafuire va capta praful la incarcarea buncarelor si il va reintroduce in procesul de productie. De asemenea, instalatia va bloca dispersarea in aer a prafului, recuperand astfel 800 de tone de praf anual, pe care il va evacua in baterie.
O alta investitie tehnologica cu impact semnificativ asupra mediului este moder-nizarea sectiei chimice de la Uzina Cocso-Chimica, care presupune modernizarea instalatiei de tratament a gazului de cocs. Primul proiect de mediu finalizat de ArchelorMittal a constat in epurarea apelor uzate provenite de la spalarea gazelor de convertizor si recuperarea slamului (deseuri provenind din faramitarea minereurilor).
Adio pungi
Se pare ca, incepand cu luna octom-brie, IKEA va opri distributia de pungi din plastic clientilor din Statele Unite. Astfel, compania si-a propus ca obiectiv, anul trecut, sa injumatateasca folosirea pungilor din plastic de la 70 de milioane la 35 de milioane intr-un singur an. Dupa modelul celorlalte state, si marile magazine din Romania vor introduce, pentru inceput, pungi din plastic contra cost. Pentru ca nu sunt biodegradabile, pungile vor fi interzise incepand din aceasta vara si in tara noastra. Ministrul Mediului, Attilla Korodi, va propune o lege prin care pungile din plastic nebiodegradabile, disponibile gratis la comercianti, sa fie taxate pentru a-i determina pe vanzatori sa foloseasca ambalaje alternative din materiale biode-gradabile. Astfel, retailerii se pregatesc deja sa scoata din circulatie pungile oferite gratuit clientilor.
Preocupare
Potrivit unui sondaj Eurobarometru, desi 95% dintre europeni se arata preocu-pati de problemele de mediu, mai putin de 60% sunt dispusi sa adopte un comporta-ment ecologic. Asta ar inseamna, printre altele, sa renunte la masina personala sau sa achizitioneze produse ecologice.
Schimbarile climatice ocupa primul loc pe lista preocuparilor ecologice ale euro-penilor, urmate de poluare si de dezas-trele provocate de om. Si totusi, sunt atat de multe lucruri simple pe care le putem face, pentru a minimiza impactul pe care il avem asupra mediului. Pentru a-si sensi-biliza cetatenii, Uniunea a creat site-uri de internet cu sfaturi practice despre cum ne putem schimba comportamentul zilnic. Sondajul Eurobarometru arata diferente majore de la tara la tara in ceea ce priveste cunoasterea problemelor de mediu. Cei mai bine informati sunt cei care locuiesc in tarile din nordul si vestul UE, in timp ce persoanele care se simt cel mai putin infor-mate locuiesc, in general, in tarile din sudul Uniunii si in noile state membre. Conform unei statistici realizate la nivel european in 2005, in medie, fiecare cetatean produce 520 kg de deseuri. Aceasta cantitate este estimata sa ajunga la 680 kg in anul 2020, motiv serios ca deseurile de ambalaje sa reprezinte una dintre problemele de mediu majore cu care se confrunta tarile UE.